Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av e-curious, tirsdag 29. september 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

e-curious

Hva er den mest energieffektive måten å redusere farten på, bruke "B" modus eller å bruke bremsen tilsvarende ?

emil

Starte fartsreduksjonen tidligere og seile/trille uten å hverken bruke fartspedal, brems eller regenerering er det mest energieffektive.

Hvis det ikke er nok og du må redusere hastigheten mer har det lite å si om du bruker nivåer av B-modus eller lett trykk på bremsepedalen. Regenerering er regenerering, men prøv å bruke det så lite som mulig. Men regenerering er fortsatt milevis bedre enn å faktisk bremse med bremseklossene. Prøv deg fram når du er alene på veien og du har godt under fullt batteri (bilen regenererer ikke maks hvis batteriet er tilnærmet fult) på hvor regenerering stopper og bremseklossene tar over.

PokerFjes

Hvis du bruker bremsen tilsvarende, så er det jo ingen forskjell  :o
Jeg henger bare på B hvis bakken er veldig bratt. Ellers blir det jojo-bremsing og det er ikke mest energieffektivt
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Personlig har jeg også lurt på dette....jeg kjører omtrent utelukkende på ACC..selv til småkjøring....Men da har det vel ingenting å si hva modus jeg setter den i sant? Husker jeg styrte med B-modus og ACC på vei til hytten....med og uten B..jeg kan ikke si at jeg merket noen som helst forskjell..under ACC kjøring..

magnus600

Kjører alltid i B-modus. Da kan jeg regulere med høyrefoten om jeg vil seile eller regenerere. Har funnet ut at dette er best - for meg. Ser langt fram, planlegger fartsreduksjoner i god tid, og rører nesten aldri bremsepedalen.
2015 e-Golf Night Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA