Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D, uling fra frontmotor

Startet av Beamer Screamer, fredag 19. juni 2015, klokken 10:31

« forrige - neste »

goggo

Trillingen er en fantastisk bil som jeg håper vil bli produsert i flere år ennå. Den spiller en viktig rolle som inngangsbillett til miljøvennlig elbilisme for slike som meg som enten ikke har råd til en dyrere bil, eller som ønsker å sløse bort penga på helt andre ting enn på bil :)

Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:03
Som den billigste bilen i Norge når både innkjøpspris og driftskostnader regnes med kan man kanskje ikke forvente allverdens utstyr i Trillingene.
Hva savner du i din Trilling?

Jeg skulle ønske meg et hav av godkjente opsjoner for bilen. Det kunne være fabrikk opsjoner, forhandler monterte opsjoner, eller for frittstående verksteder. Her er noen av de tingene jeg ville vurdert å bruke penger på.

  • oppvarmet frontrute
  • oppvarmet ratt    (takker så mye for innspill fra @SteinHolstad)
  • 6 KW "dobbeltlader" eller enda bedre med 11KW eller 22KW trefaselader med type2 plugg. Med trefaselader kan Chademo være en opsjon i stedet for standard.
  • programmerbar og fjernstyrt forvarming og lading for alle trillingene
  • Isolasjonskit for varmeapparat og kupe. Ikke gjør det selv varianten, men et ferdig kit som kunne monteres av forhandler eller uavhengig verksted
  • Fabrikk godkjent fossil varmer for ettermontering til en mere realistisk pris enn i dag

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand


SteinHolstad

Ønsker mulighet til å kunne flytte førersetet lenger bak enn det skinnene tillater idag.  Har hørt med Etac Bil AS og de sier:

Generelt om å flytte setet bakover: ser ut fra bildet at det enkleste er å borre ut de klinkede naglene, og vurdere om seteskinnene kan flyttes noe bakover på understellet. Husk at seat slide sensoren da blir "LURT".
Teknisk sett vil alle slike endringer kreve søknad om dispensasjon fra kravet til setestyrke, direktiv 74/408/EU, samt fra kravet om festepunkt for sikkerhetsbeltet dersom selelåsen sitter i setet, direktiv 76/115/EU.
Hva du velger å gjøre privat, vet bare du om, men nå vet du i alle fall hva du berører.

Videre de sensorene tilknyttet setet:




Seat slide sensor forteller setets posisjon, og avgjør om airbag i rattet skal utløses som stor eller liten, den er i 2 eller 3 trinn.

Denne sensoren påvirkes av setet i forhold til seteskinnene, så dersom du flutter hele setet lenger bakover, vil du "lure" systemet dersom du flytter setet og likevel sitter i fremste posisjon på selve skinnene. Bilen tror da at du sitter helt oppe i rattet, og vil utløse" liten airbag." Kan manipuleres.

Front seat belt switch: kjenner om setebeltet er satt i låsen. (bruk av beltet), varsler dersom man kjører uten setebeltet. Kan manipuleres.

Heated seat: Strøm til setevarmen.

Side airbag module: Denne kabelen utløser sideairbagen i setet. Kan manipuleres.

......
Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg lar det være som det er inntil noen finner på noe smart.  Har fjernet isopor foran ved pedalene og klarer meg greit.
2015 - Mitsubishi imiev

tomrh

Om man ønsker å ta ut seter, uansett grunn, så er det noen ledninger "i veien". Koble fra 12V batteriet før man drar ut kontakter. Ellers detekteres det at airbag i sete mangler, varsellampe tennes, og må resettes av verksted.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

shuatorp

Savner igrunn bare Cruise kontroll da iMiev ikke er lett å holde jevnt i 80km/t på f.eks motorvei.
Spesielt ikke hvis man sitter og snakker o.l.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA