Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facebook: Vi som ønsker elbilen dit pepper'en gror

Startet av e-curious, lørdag 01. august 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:39
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:06Veldig interessante tall. De bør også sette en stopper for påstandene om at elbiler holder seg like godt i verdi som fossilbiler. Det er simpelthen ikke tilfelle nå i å de neste 2-3 årene.
Synsingen til leasingselskapene har ingenting å gjøre med det faktiske verditapet man vil oppleve.

Når bilselskapene ikke klarer å ta inn over utviklingen vi er inne i har jeg ingen tro på at leasingselskapene klarer det heller.
Hvis du mener dette, så har du en genial forretningsidé; start ditt eget leasingselskap med høyere restverdi og lavere leasingpriser. Hvis du legger deg høyt nok på restverdi, er det håp om at du kan kuppe hele markedet! Så går du konk, men det blir jo ditt problem.

Leasingselskapene tjener ikke på verdifall. De tjener på lavt verditap slik at de kan tilby en lav månedspris og lokke flest mulig over fra andre finansieringsformer, til leasing.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:04
Årsavgift kommer, og jeg tipper bommene får differensierte priser (i Oslo) fra 2019 slik at elbilen må betale. Men da en langt lavere sats enn kreftkjerrene.

Verdifallet for de som kjøpte Tesla tidlig er latterlig lavt (foreløpig)

Du har helt rett mht Tesla. Og begrepet "kreftkjerre" er herved innmeldt i mitt daglige ordforåd.

Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:37

Liten tvil om at skal man ha bilen bare et par år er risikoen for tap pga avskrivning mye større med en elbil enn en fosil. Kjører man den derimot 10 år er det reelle tapet mer sammenlignbart, om man i tillegg justerer for spart bomring, tid, avgifter, drivstoff etc så blir bildet fort et annet.

Enig i at de andre faktorene/besparelsene veier opp. Det er derfor man kan regne hjem elbil, selv om verditapet er høyere. Og det er derfor vi må ha subsiderte elbiler helt til teknologien er moden.



bardake

#31
Hei

Mitt innlegg om leasingselskapene var heller ikke ment som en fasit på hvor dette går. Men jeg vil påstå at hvis forhandlerne om 3 år får inn 5000 hvite Golfer i retur på leasing (med liten variasjon i utstyrpakkene) vil dette gjøre noe med prisene.
   
Det er også en stor sannsynlighet for at restverdien som settes på fosilbilene vil vise seg å være for høye, eller at konkurransen i El bil markedet fører til at forhandlerne setter restverdiene opp av konkurransehensyn.

Det kan hende at å regne på priser fram i tid basert på historiske tall heller ikke at gir noen mening. Mobilitet er sansynligvis inne i en utvikling vi ikke tidligere har sett og ikke vet hva bringer. Bilen har tross alt (med noen unntak) vært drevet av fosilt drivstoff siden den ble introdusert for 120 år siden. I tillegg er Norge et lite land, så den internasjonale utviklingen er også spennende.

Poenget er at ingen vet... og alt blir synsing.....Det synes jeg restverdiene som settes hos forhandlerne vitner om.

Når det gjelder verdiutviklingen med et perspektiv på 8-10 år tror jeg ingen er uenig i dette, heller ikke jeg. Men trådstarter spør hva han kan forvente på 3 eller 5 år
2016 BMW I3
2015 BMW X3

Rødkleiv

Og på 3-5 år sikt stoler jeg mer på leasingselskapene, enn en samling av oss wattnisser her på forumet. De fleste av oss har investert i elbil og ønsker selvsagt at prisene skal holde seg godt. Leasingselskapene driver derimot med business, ikke ønsketenking.

Brorson

Jeg har 2 elbiler, kjøpt på grunn av gunstige avgifter mm.
For meg dreier det seg om økonomi!
Er jeg den eneste som har kjøpt bil ut fra disse premisser?
Hva da, om disse fordelene bortfaller, da tror jeg det blir mange brukte EL biler på Finn.no og hva skjer med prisen da?

OlavEmil

Vi har to elbilar, kjøpt med tanke på miljø, men rettferdiggjort av gunstig økonomi. Forutsetjinga for at dette skal vere gunstig for oss, er at vi har bilane ut levetida, og ikkje må ta omsyn til uforutsigbare verditap.

Levetida er minimum garantitida på 7 år. Eit verditap på 250 000,- på 7 år (per bil) er framleis relativt gunstig samanlikna med mange andre nye bilar. Det vil dessutan overraske meg om bilane er vrak dagen etter at garantien går ut. Håpar og trur på mange bonusår etter dette i tillegg.

Du kan nok ha rett i at bruktbilprisane går i bakken om fordelane forsvinn, iallefall i ein periode. Eg ville vore skeptisk til å investert i elbil (eller nokon bil som helst) med eit perspektiv på 2 - 3 år.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

eivhelle

Å kjøpe bil vil ikke være god investering uansett hva man velger. Men så lenge produsentene først og fremst fokuserer på økt rekkevidde, vil jeg ikke tro at nybilprisene vil falle så mye. Det er først når man har fått batterier som har nok energitetthet til at man kan redusere fysisk størrelse, at det store prisfallet kommer. Unntaket i så måte er Tesla, som allerede har så mye kapasitet i batteriene i dag, at de kan ta ut mye av den teknologiske gevinsten til å gjøre bilene billigere.

Jeg vil også tro at økte restriksjoner på bruk av fossil bil i byene vil gjøre at interessen for elbiler opprettholdes, selv med bortfall av en del av dagens goder. 
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Elbilen er i en nyere og følgelig raskere teknologisk utvikling enn fossilbilen.
Det øker verdifallet siden elbilene blir raskere teknisk foreldet.
Og har allerede rammet elbilene med unntak av Tesla som leder utviklingen.
Til gjengjeld er Model S (og X) en dyr bil.
Og har derfor høy avskriving i kroner selv om prosenten er lavere enn for røkla.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bardake

#37
At Tesla har hatt lavt verdifall skyldes vel først og fremst det faktum at prisene har gått opp på nye Teslaer som en konsekvens av at USD har steget 37%!!! siden august 2013 da de første bilene ble levert i Norge. Kan jo bare drømme om hva som skjer om dollaren skule begynne å falle mot NOK, men det er jo et annet tema :-) og et lite stykke unna det trådstarteren ønsket meninger om.....
2016 BMW I3
2015 BMW X3

Fanafjord

En felle å gå i er å tenke prosentvis verdifall. Det som er viktig til slutt er jo absolutte kroner. Da gjelde det å ikke bruke for mye på elbil å begynne med. Jeg syns det lønner seg å kjøpe litt eldre, allerede nedprisete modeller. Dette var en av argumentene hvorfor jeg kjøpte ny trilling nå. Ny bil for 140000. Selv om den faller la oss si 50 % på tre år så er det fortsatt bare rundt 23000 kroner per år. Ved å bruke lite penger absolutt på bil som har hatt en drastisk nedgang i det siste blir risikoen ganske hånterbar. Selv om det er elbil.

timingbeltkiller

Sannsynlig raske teknologisk nyvinninger gir lavere bruktbilpriser.
Mulig avvikling av insentivene gir høyere bruktbilpriser.
Samme gjør svekkelse av vekslingskursen NOK.

Avskrivingen er for biler sterkt degressiv med økende alder og km-tall.
Tenkelig utvikling av salgsprisen på brukt (el)bil til NOK 300K etter:
1 år/20   240
2 år/40   200
3 år/60   170
4 år/80   150
5 år/100 140

Etter 15-20 år bruktpris lik skrotverdien.
Etter 30 år blitt veteranbil lik 200% av nybilprisen.

MORAL:
Stell pent med bilen og følgelig med naturen og begge skal lenge leve!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA