Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Limbeck, mandag 14. september 2015, klokken 08:30

« forrige - neste »

Limbeck

Hei.

Mange tenker på å kjøpe elbil for tiden, og det gjør jeg også. For å ta kjøremønsteret mitt først. Jeg jobber morgen og kveld. Det er 50 km tur/retur jobb og jeg kjører det to ganger daglig. Den kan godt lade på dagen og om natten mellom jobbøktene. Det vil jeg gjøre på den billigste måten. Da tror jeg en elbil er det beste alternativet.

Jeg ser for meg to alternativer. Kjøpe brukt nå til 50-60000 eller samle penger til neste vår og låne litt for å kjøpe nytt ala Renault Zoe.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60909129&searchclickthrough=true

Jeg ser for meg denne som en god bruktbil, men jeg har lest mye forskjellig om både zebra batterier og Think.

Jeg er glad på synspunkter fra erfarne folk både på elbiler generelt og brukte elbiler. Kom gjerne med tips. Dette blir en bil til jobb og småkjøring, mens en bensinbil tar seg av lengre kjøring. Den bør ikke være helt håpløs på snø og is.

Magnar

K S

Elektrolux her på forumet kan vel Think ut og inn....

Har du sett på disse:

http://m.finn.no/car/used/search.html?sort=2&model=1.757.2000187&model=1.787.2000181&model=1.796.2000189

Trillingene er mye mer bil enn Think, og jeg tror en er sikret mer problemfritt bilhold, men det er nok mange på forumet her som har både sterke meninger og erfaringer å komme med.
Vil uansett anbefale prøvekjøring av litt forskjellig, jeg har kun prøvd Think i Hunderfossen Familiepark, Trillingene er skikkelig bil, Think?....

Limbeck

Hei, og takk for svar. Jeg har sett på trillingene, men skal jeg først gi så mye så vil jeg ha en ny med garanti og rekkeviddegarangti på batteriet. Regner med at jeg kan betale det uten lån til våren. Det kan hende det er et bedre valg... Man er tryggere med en garanti i ryggen.

Carl Anton Stenling

Brukt Think er ikke noe godt valg for førstegangskjøperen av elbil. Nythinken er en fin pendlebil og morsom å kjøre, men har for mye feil og for stor risiko for manglende reparasjonsmulighet.

Generelt anbefaler jeg ikke førstegangskjøp av elbiler som er produsert i mindre antall enn 10.000 stk. Dette innebærer at trillingene er gamleste modell som kan anbefales.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Limbeck

Ok. Da blir det neppe thinken. De brukt trillingbilene er altfor dyre så da blir det ikke noe kjøp før neste sommer.

K S

Sitat fra: Limbeck på fredag 14. august 2015, klokken 20:27
Ok. Da blir det neppe thinken. De brukt trillingbilene er altfor dyre så da blir det ikke noe kjøp før neste sommer.

Er jo ikke sikkert at en må gi prisforlangende da..... :-)

Limbeck

#6
Neida, men jeg har satt en grense på 50 000 hvis det skal kjøpes før vinteren og elbiler er generelt dårlige vinterbiler og til våren har jeg mye romsligere økonomi.

Poenget med thinken er at den skal forsvare en mye mindre innkjøpspris og om jeg har den i 2-3 år så er det mye bedre elbiler på markedet. Det ser ut til at elbilene får et løft i disse tider og produsentene kommer til å være mye mere bevisst på elbiler og ha mere erfaring med dem i nær fremtid. Det kommer en ny Leaf og to nye modeller har poppet ut av VW i den siste tiden. Regner med at Opel og Toyota vil være med temmelig snart.

Hva jeg kommer til å gjøre til sommeren vet jeg ikke helt. VW up, Kia bilen og Renault Zoe er også aktuell. Vil tro at alle de er bedre på glatt føre og i snø enn trillingene som har veldig små hjul og her på bygda kan det hende at det er snøveier i 3-4 måneder.

Carl Anton Stenling

Hvis du har noe mer å kjøpe bil for til sommeren så vil nok det gi et tryggere elbilkjøp. Det er ganske enkelt få muligheter for å kjøpe pålitelig elbil under kr 80.000. Da kan det være bedre å vente litt enn å kjøpe katta i sekken.

Trillingene er forøvrig et relativt trygt valg også selv om det ikke er mye gjenværende garanti. Disse bilene har vist seg meget driftsikre.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

Sitat fra: Limbeck på fredag 14. august 2015, klokken 21:01
Hva jeg kommer til å gjøre til sommeren vet jeg ikke helt. VW up, Kia bilen og Renault Zoe er også aktuell. Vil tro at alle de er bedre på glatt føre og i snø enn trillingene som har veldig små hjul og her på bygda kan det hende at det er snøveier i 3-4 måneder.
Bor på bygda. i-MiEV funker bra her, selv om det ikke er så godt brøytet bestandig. 55% av vekta er på bakakselen, gir bra marktrykk og god fremkommelighet. Til hytta vår om sommeren kommer i-MiEV seg opp den bratte traktorveien mens Leafen bare spinner i siste bakken. Uansett bil er dekkvalget viktigst så lenge man ikke har firehjulstrekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA