Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gamle elektriske biler

Startet av E_S, lørdag 12. september 2015, klokken 10:02

« forrige - neste »

E_S

På jobben har vi 3 stk. 400V 32A-kontakter. Disse er naturlig nok koblet på hver sin kurs. Alle med elbil bruker disse til lading vha. passende adapter.

Mine kollegaer og meg har totalt en Leaf og tre TMS. Om det er koblet til to biler i hver sin kontakt vil ladingen av TMS stoppe etter noen minutter. Ingen feilmelding eller noe, men ladingen bare stopper opp. Ingen feilmelding på UMC, bilen viser bare "not charging".

Noen ganger virker det, men den faller ned fra 16A til 10A etter en stund. Som oftest stopper det helt opp som nevnt over.

Har noen en idé om hva som kan være problemet? Er man alene på disse tre kontaktene, evt. lader et annet sted fungerer det hver eneste gang..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Johnny

Sjekk hvor mye spenningen faller med etter at ladingen har startet med den andre bilen. TMS har en funksjon som gjør at den reduserer effekt om spenningsfallet er for stort i forhold til hva det var i utgangspunktet.
TMS og eGolf.

E_S

Har gjort noen målinger:

Ubelastet ligger spenningen på 238V
Med en bil tilkoblet ligger spenningen på 237-238V.
Med to biler tilkoblet ligger spenningen på 234-235V.

Dette stemmer overens mellom det bilen oppgir og det jeg måler med multimeter.
Ser også at iblant stopper ladingen opp og starter på nytt igjen.

Når en bil er tilkoblet alene er det aldri noe problem, det oppstår kun med to eller flere biler tilkoblet selv om det er på hver sin kurs..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

E_S

Akkurat det samme som om en står der fra før og en annen kobler seg til: Begge lader en stund - alt fra noen minutter til flere timer, så stopper ladingen. Har prøvd annen UMC også, det gjør ingen forskjell.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

petersv


Roma

Har observert en lignende tilstand på jobben min. Min TMS kan stå ilag med en leaf. Står den ilag med en BMW I3 derimot så kutter TMS ladingen i løpet av veldig kort tid. Dette slår aldri feil og gjentar seg på de ulike ladepunktene.

Vi fant ikke ut av dette. Jeg og I3 ble enige om å lade på forskjellige punkter  ;D

Muffinman

Litt som en eier av en svært raskt Trans Am jeg kjente på 90-tallet; han hadde dressert bikkja si til å knurre når noen sa "Porsche" :) Kanskje Tesla``en bare ikke liker BMW?

Spøk til side, jeg har hatt tilfeller av nedregulert pilotsignal fra UMC ved lading på rødt adapter en del ganger. Alltid på samme punktet. Det kan ramle ned til 13/13 eller andre verdier, men går aldri veldig langt ned eller stopper helt. Om jeg bruker en godkjent skjøtekabel regulerer den som regel litt lenger ned. Stabil 240+ v og ingen tegn til feil.

Bil/UMC ligger nok og føler på diverse parametere vil jeg tro, og regulerer seg deretter. Alle andre røde 16A uttak jeg har ladet fra har fungert fint på 16/16.

Trådstarter kan jo prøve å lade enfase med overgang til 32a enfasekontakt og se om det hjelper. Da skulle det være mulig å trekke 32A enfase, men ville justert ned ladestrømmen så langt det var mulig i forhold tiden til rådighet. Man har vel ikke lov å skru slike adaptere selv, men jkirkebo kan vel mekke noe godkjent her vil jeg tro.

jkirkebo

Sitat fra: Roma på fredag 21. august 2015, klokken 12:31
Har observert en lignende tilstand på jobben min. Min TMS kan stå ilag med en leaf. Står den ilag med en BMW I3 derimot så kutter TMS ladingen i løpet av veldig kort tid. Dette slår aldri feil og gjentar seg på de ulike ladepunktene.

Vi fant ikke ut av dette. Jeg og I3 ble enige om å lade på forskjellige punkter  ;D

Det kan være at i3en generere litt støy ut på nettet og at Teslaen din er overfølsom for dette. Min har hatt det problemet, den nektet å lade hjemme når solcelleanlegget var i drift eller fra inverteren (har ikke innlagt strøm) på hytta. Tesla Drammen har byttet laderen min i går, så jeg håper problemet nå er borte. Får teste i morgen formiddag...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA