Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe .

Startet av Wilma, torsdag 17. september 2015, klokken 23:04

« forrige - neste »

Wilma

Hei. Jeg har bestilt en Tesla som kommer i okt/nov. Er helt ny med elbil. Tenkte derfor å finne litt ut av lading.
Hvordan er erfaringene å lade med vanlig stikkontakt, 16A? Vil det være nok eller vil jeg savne å bygge om til 32A istedet?
Jeg kommer nok til å kjøre rundt om i byen for det meste men blir nok også turer av og til.
Har prøvd å finne svar her men det er ikke lett.

Jeg vil tro at med vanlig stikkontakt må bilen alltid settes på lading når jeg er hjemme?
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Zett

Mitt råd er å prøve å lade fra vanlig stikkontakt først, og så eventuelt oppgradere hvis nødvendig.

Vi har "bare" vanlig kontakt og lader med standardkladden med 13 A (det blir ca 13 km/t lading) og det har vært tilstrekkelig for oss.

Hvis du står tilkoblet bare 10 timer hver natt kan du kjøre 130 km hver eneste dag i snitt og ha "full" tank hver morgen.  Står du lengre ( og det gjør man jo ofte) kan du kjøre enda lengre.

Det er null stress å koble til kladden hver gang du parkerer, det blir en vane. Jeg synes det er enklere enn å passe på hvor mye som er på "tanken" til en hver tid.

Eneste problemet med vanlig stikkontakt er hvis du kommer hjem sent en kveld med nesten tomt batteri pga langtur og skal på ny langtur tidlig dagen etter. Det har ennå ikke vært noe problem for oss, så vi lever greit på vanlig stikkontakt.

cra

Råd nr 1:  Ikke kjøp noe dyrt før du vet at du trenger det! 

Jeg kjenner ikke ditt kjøremønster, men de fleste som kan lade hjemme klarer seg nok med Shucko (som gir max 13A med Teslas "pigtail"-adapter, 16A hvis du "jukser" med adaptere). Jeg har 32A i garasjen, men trenger det vanligvis ikke. 2 eller 3 ganger har det vært "nødvendig" siden jeg fikk bilen i mars i fjor. Lader vanligvis på ~20A, men da lader jeg ikke hver dag. Hadde fint klart meg med 13A til vanlig, med unntak av de 2-3 gangene jeg nevner.

Liker likevel å ha 32A (og lade langt under max tillatt på det) siden jeg anser det som mye sikrere enn Shucko. Bruker bare medfølgende UMC som henger "fastmontert" (men tas med på langturer).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tkjoerlaug

Enig med ZETT.

Du kommer langt med vanlig stikkontakt. Eneste begrensning jeg ser er dersom du risikerer å kjøre to langturer på to påfølgende dager. Kommer du hjem med omt batteri, så tar det deg 2-3 netter å lade opp til max.

Norske garasjer er stort sett forholdsvis kalde, så varmgang ser jeg som lav risiko store deler av året. Du kan jo vurdere å skru ned ladestrømmen om sommeren dersom du merker at kontakten blir varm. Pass bare på at "ladekladden" ikke blir hengende og belaste selve stikkontakten.

lunitiks

#4
Jeg synes ikke trådstarter skal drive å lade en Tesla med husholdningskontakt (schuko, som det heter) som fast løsning. I alle fall ikke på en 16A kurs. Det er en grunn til at det nå er "forbudt" å sette opp mer enn 10A kurs ment for elbillading på en vanlig stikkontakt. MYE skriveri på dette forumet om dette.


Vurdér heller industrikontakt (CEE) hvis det er kostnadene det står i. Skal være tryggere.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fredag

Jeg anbefaler å i det minste sette opp en blå kontakt (industrikontakt av typen som tåler opptil 32A, enfas) på den eksisterende kursen din i garasjen.

Av to årsaker:

- Det er mer brannsikkert. Det er faktisk ikke tillatt å sette opp nye schuko-kontakter på 16A kurs for elbil-lading. Max tillatt strømstyrke for nye schuko kontakter som skal benyttes til lading av elbil er nå 10A.

- Du får ladet bilen din på 16A med blå kontakt. Med schuko-adapteret til Tesla får du max ladet med 13A. Dermed får du ladet ca 3km/t raskere.

Første gang du lader må du huske å sette ned strømstyrken fra 32A til 16A før bilen begynner å trekke over 16A og sikringen går.

Schuko bør ikke brukes til annet enn nødlading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Wilma

Tusen takk for svarene. Som sagt kan jeg ikke så mye om dette.
Jeg har både 16A og 10A i garasjen.
Hvis jeg har forstått rett, bør jeg altså benytte meg av 16A kursen og skifte ut den vanlige stikkontakten med en industrikontakt?
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

lunitiks

#7
Eventuelt bruke 10A-stikket og ta deg litt skjønnhetssøvn.


Edit: Avhengig av ditt kjøremønster og ladebehov kan 10A være helt greit og tilstrekkelig. Poenget er bare å unngå 16A-strøm til en elbil over en vanlig husholdningskontakt pga. risiko for varmeutvikling. Du vil fort nok finne ut om 10A er for lite for deg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: Wilma på onsdag 19. august 2015, klokken 16:40
Tusen takk for svarene. Som sagt kan jeg ikke så mye om dette.
Jeg har både 16A og 10A i garasjen.
Hvis jeg har forstått rett, bør jeg altså benytte meg av 16A kursen og skifte ut den vanlige stikkontakten med en industrikontakt?

Ja, det er den billigste måten å gjøre det sikkert på. Alternativet er evt. å sette opp en fast ladestasjon koblet til 16A kursen, da slipper du å pakke opp og ned UMCen (den medfølgende ladekabelen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wilma

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. august 2015, klokken 17:38
Sitat fra: Wilma på onsdag 19. august 2015, klokken 16:40
Tusen takk for svarene. Som sagt kan jeg ikke så mye om dette.
Jeg har både 16A og 10A i garasjen.
Hvis jeg har forstått rett, bør jeg altså benytte meg av 16A kursen og skifte ut den vanlige stikkontakten med en industrikontakt?

Ja, det er den billigste måten å gjøre det sikkert på. Alternativet er evt. å sette opp en fast ladestasjon koblet til 16A kursen, da slipper du å pakke opp og ned UMCen (den medfølgende ladekabelen).

Det hørtes lurt ut. Er det noe man kan gjøre selv? Hvor mye vil en fast ladestasjon koste sånn ca?
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

petersv


Muffinman

Eller litt under halvparten om du går for Kirkebø sin utgave. Får den som byggesett (må kobles av elektriker), eller ferdig montert.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. august 2015, klokken 23:04
Eller litt under halvparten om du går for Kirkebø sin utgave. Får den som byggesett (må kobles av elektriker), eller ferdig montert.

Kun ferdige bokser fra min side nå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sandvika

Kjører 4-5mil hver dag.
Har ekstra UMC fastmontert i garasjen "fast tilkoblet" med blått stikk (32a) setter trekk helt ned på 9A.
Denne sparer deg for å dra bilens UMC inn og ut av bilen hver dag.

UMC 3800,-
Blått stikk 160,- + evt. arbeid.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA