Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendlererfaring: Sandefjord-Oslo-Sandefjord

Startet av Yagi, torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:56

« forrige - neste »

Djur1

Sitat fra: El-Ing på søndag 15. desember 2013, klokken 21:30
Sitat fra: Djur1 på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:15
...

Da var den første langturen unnagjort. Det gikk greit, men fra Elverum og oppover forsvant 6 mil på rrangen . Vet ikke hva som skjedde... Kom frem med 32 km igjen. Topografi,føre og kulde er killer. Jeg starta med 99 prosent, og det gav ca 30 mil. Er ikke det litt lite...?

Høres litt lite ut, sto du mye i kø på E6? Hvordan påvirker eventuelt det rangen? Får ikke bilen min før i februar (håper jeg), men kommer til å kjøre den strekningen en del ganger i vinter... Monterer trefas 400V på hytteveggen før den tid for å slippe å være avhengig av schuko-lading i sprengkulde...

Litt OT, men så en mørk P85+ med EL29xxx-skilt utenfor ICA Stöten i Sälen i dag. Din?

Ja det var sikkert meg.

Jeg skal til service senter med bilen for å sjekke spissinga på hjula.  Pluss at de skal sjekke om det er noe annet som stjeler strøm.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Lanber

Hvis du hadde 32km igjen kan du legge på ca 30km som ligger under 0. Da har du 60km igjen, 360km rekkevidde høres helt plausibelt ut. Forbruk = 233 wh/km

Bilen har 76kw tilgjengelig fra 100% til 0km rekkevidde igjen, så ca 5kw til under der.


Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på onsdag 25. desember 2013, klokken 11:20
Hvis du hadde 32km igjen kan du legge på ca 30km som ligger under 0. Da har du 60km igjen, 360km rekkevidde høres helt plausibelt ut. Forbruk = 233 wh/km

Bilen har 76kw tilgjengelig fra 100% til 0km rekkevidde igjen, så ca 5kw til under der.
3 mil under 0 ville jeg ikke satset på. Om reserve under 0 er cal 5kWh må du helt ned på 166w/km for å klare å kjøre 3 mil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Djur1

jeg trodde den hadde 85 kw - 4 kw som var en slags buffer =81 kw på 100%?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Tuxedo

Sitat fra: Djur1 på torsdag 26. desember 2013, klokken 20:36
jeg trodde den hadde 85 kw - 4 kw som var en slags buffer =81 kw på 100%?

Etter 81,1 kWh så stopper bilen.  De resterende 3,9 vil aldri kunne brukes til å kjøre bilen, men er tilgjengelig for automatikken for nødvendig nedstenging og som da desperat vil unngå å "bricke" batteriet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

TS

Sitat fra: bblomst på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:52
Ser vel kanskje ut som Fortum ikke er så aktive her på forumet, men Jan på Fortum kan sikkert bekrefte at Mennekes kabel fra Salto ikke passer Enstos stolper (i hverfall ikke på Landvetter) i Sverige, da handtaget/vinkel gjør det vansklig å få stengt luken.
Håper å få tak i rød adapter snart, så vi slipper dette tullet.

Jeg ladet med Salto kabel på Inspiria i Sarpsborg hvor jeg mener de har Ensto stolper .

Men, på Storo senter i Oslo før jul prøvde jeg Salto på Ensto stolper. Lading startet etter at lokket ble lukket, men stoppet straks etterpå. Prøvde flere stolper og ringte support (Svensk) og fikk beskjed om at Salto kabelen ikke kan brukes pga vinkelen. Lokket blir presset opp.


Det er idioti at Produsentene ikke kan enes om en standard på bruk av standard utstyr . >:(
Nå må vi ha to type2 kabeler og Ensto sin er kun 16A ser det ut til.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

jkirkebo

Sitat fra: TS på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:10
Men, på Storo senter i Oslo før jul prøvde jeg Salto på Ensto stolper. Lading startet etter at lokket ble lukket, men stoppet straks etterpå. Prøvde flere stolper og ringte support (Svensk) og fikk beskjed om at Salto kabelen ikke kan brukes pga vinkelen. Lokket blir presset opp.

Hmm, høres ut som om jeg bør legge en 1m lang lastestropp baki bilen også... (for å evt. holde slike lokk lukket nok)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

agpett

Etter å ha vært en snartur over Sverige de siste dagene er jeg ikke imponert over lademulighetene. Kom meg Oslo - Gøteborg på fullt batteri og normal kjøring. Lading i Gøteborg gikk forholdsvis greit, selv om det fort blir uvanlig dyrt å betale for 20 timers lading på 13A. Jeg hadde satset på lading på IKEAer andre steder, men fant etterhvert at disse bare var sikret med 16A, så det ble ikke mange km i løpet av timene jeg var der. Var også innom noen andre småbyer og der var det så og si umulig å lade på offentlige steder.

Krysser fingrene for at det blir SC i Sverige snart, og at noen aktører får opp 32A sikringer.

valvolainen

Sitat fra: agpett på søndag 05. januar 2014, klokken 00:33
selv om det fort blir uvanlig dyrt å betale for 20 timers lading på 13A

Hvor og hva kostet 20 timer med 13A?
- Eller tenker du bare på den tiden da du går å handler fordi du ikke har noe å gjøre?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

agpett

ett par hundre kroner blir det fort i parkeringsavgift

audioboy

Kjørte Oslo ---> Öland nå i sommer med 85D

Kjørerute
* Oslo (startet med 100% SOC)
Sparte ikke på noe, ankom SC Uddevalla med 43km
* Uddevalla SC ladet fullt.
Kjørte Uddevalla - Gøteborg - Borås - SC Toftaholm. Flotte veier. Ankom den kanskje finest beligende SC i Toftaholm med ca. 40km. Kunne kjørt betraktelig mer øknomisk om nødvendig..
* Toftaholm SC ladet fullt. Restaurant åpen 12-15 / 18-21. Milevis til annen sivilisasjon.
Ankom ~Byxelkrok på Öland med ca. 50km

Ladere i Kalmar/Öland. Uppladning.se viser flere ladere. Bla. en rask Chademo-lader i Kalmar.  Fikk testet rødt stikk på Maxi ICA Stormarknad Verkstadsgatan 6. Fungerte utmerket med 16A rødt-adapter. Fikk 48km/t. Ellers er det meste opplagte ladepunktet i sentrum i Borgholm på Öland. 4 kommunale Type2-ladere som gir 22kW. Gratis parkering i 4 timer. Fikk ~98km/t, mao. ideelt for Tesla-lading. Ingen behov for SMS, RFID e.l. Bare å plugge inn den medbrakte Type2-kabelen.

Oppsummering: Helt uproblematisk å kjøre denne runden.




TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA