Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ELdorado på Akershus festning

Startet av vnm, fredag 11. september 2015, klokken 13:31

« forrige - neste »

vnm

Hei alle sammen!

Jeg har vært en stor Tesla-entusiast en god stund, og nå har jeg endelig bestilt bilen - en 90D med alt utenom 21 " og barneseter  :D :D :D Vi er mann og kone med et barn på 4 mnd (og sikkert et barn til om et år eller to)

Synes det er vanskelig å får oversikt over originalt og uoriginalt tilbehør. Hva man "må ha" og hva som er kjekt å ha.

Kabler og adaptere til andre typer ladere
Jeg tenkte først at jeg måtte ha alt av de forskjellige adapterne og kablene (CHAdeMO, type 2 osv), slik at jeg er forberedt på det meste. Men så er det jo sånn at jeg kommer til å lade hjemme i garasjen hver natt og når jeg skal på langtur kan jeg jo ta en rast på en superlader. Hva er deres erfaringer? Noe jeg bør bestille med en gang, eller bør jeg vente å se an behovet?

Ekstra ladekabel
Tenkte at det hadde vært veldig praktisk med en permanent ladekabel i garasjen og en som alltid ligger i bilen (så slipper man å ryke på en smell hvis man glemmer kabel på langtur). Har også tilgang på masse strøm til garasjen 400v trefas og kan trolig montere det meste som er å få av uttak/ladestasjoner. Jeg vil ikke bruke så mye penger på dette og tror heller ikke jeg vil ha behov for å lade så raskt hjemme. Noen som har innspill på beste løsning mht. til kost/nytte for de som ønsker å ha eget opplegg/kabel hjemme i garasjen?

Interiør
- Hattehylle er vel en no brainer.

- Skal benytte bakovervendt barnesete (snakker ikke om ekstra seterad) og etter hvert fremovervendt når poden blir større. Hvordan er erfaringer med plager med sollys (for barna) gjennom bakruten og panotaket? Lurt å bestille original(e) solnetting(er) (eller hva det nå heter)?

- Noen som har erfaring med koppholderne for baksetepassasjerene (som kan monteres på undersiden av baksetene?). Er de bra? Stjeler de benplass?

- Gummimatter? Liker best stoffmater. Dersom stoffmattene som følger med originalt er gumierte på undersiden (som på min Skoda f. eks). Vil de likevel være vanntette. Har selv gått over til å bruke stoffmater året rundt i nåværende biler. Krever bare litt hyppigere vask om vinteren. Hva er dere Tesla-eiere av erfaringer her?

Annet
- Takstativ. Har aldri benyttet takstativ tidligere, men vurderer å bestille nå. Tenker at man kan dra med seg litt av hvert sommer og vinter. Er det noen alternativer til det originale stativet, eller er det bare å gå for det originale med en gang?

- Synes det ser kjekt ut med dekkposene/trekkene med håndtak. Noen som har disse?

- Dekkreparasjonskit. Ser Tesla selger et reparasjonskit. Betyr dette at det ikke medfølger et satt med ny bil? Hvor kan man i så fall oppbevare kit'et?

Alle andre innspill til en førstegangs elbil- og Teslaeier tas i mot med takk!  8)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Anders Heibø

Gratulerer med valget!

Kabler/adaptere og lading:
Med 400v 3fas i garasjen lader du enten 50km pr time lading på 16A eller hvis du installerer hjemmelader får du 100km pr time på 32A. Det er diskutert opp og ned om det er lurt med hjemmelader vs ekstra UMC. Personlig foretrekker jeg hjemmelader og vil nok kjøpe denne på sikt http://zaptec.com/home/zapcharger/ Har Salto boks nå som blir flyttet på utsiden for å kunne lade begge samtidig på hjemmelader... Type2 har vi bak i begge bilene. Veldig sjeldent i bruk her, men ville ikke vært foruten. Type2 og Rødt adapter bestiller du når det nærmer seg levering. CHAdeMO adapter kommer jeg aldri til å kjøpe men andre har en annen mening...

Barn i bilen:
Største tips er å legge solfilm. Finnes masse info her på forumet. Panotak er mørkt nok...
Kjøp setebeskytter til å ha under barnesetet. Finnes også masse info om det her på forumet. Trur vi har Prince Lion. Du har litt tid til å finne ett som matcher farve på seter ;)
Jeg har kun gummimatter i den ene bilen. Må ha det i den kjæresten min kjører. Er forskjell på folk så i og med at du klarer deg uten nå vil det gå fint et par år ihvertfall :)

Ser noen anbefaler dekkreparasjonskitt fra Biltema.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

elbilertilalle

Jeg anbefaler å bestille med barneseter bak. Det bruker vi masse når ekstra barn skal sitte på ifm skole/aktivitet.
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Elektra

Vi anbefale en hjemme lade løsning som er parmanent med fast ledning. Vi har ikke det og savner det. Uttak + ekstra UMC blir nesten like dyrt. Angrer litt på at vi satte opp kun blått stikk.

Hattehyllen er vel standard nå.

Finne en fiff løsning på DVD/Ipad skjerm til de små bak. Har ikke funnet dette selv enda.

Skaffe ISO fix "styre plast" til baksetene for å unngå å stikke hull.


Sandvika

Hattehylle er vel std. utstyr. Var ihvertfall det før siste revisjon av modellutvalget.

Har ramlet ned på motsatt konklusjon av Anders. Har klipset fast en ekstra UMC med blått adapter i garasjen. Kabelordner og Type 2 kontaktholder gjør at dette er en ryddig løsning. Noen klarer å lese standarden slik at nok garasjeladeren burde vært med skrudde koblinger og ikke stikk. Nå er den blå og den røde kontakten uansett så solid og har massevis av kontaktflate så dette skal ikke være problem. Har du 400v så kan du uansett sette ampere i bilen veldig langt ned og likevel ha en ladehastighet som er mer enn akseptabel for de aller aller fleste.  Fordelen er at man har en reserve med seg på tur om det skulle bli noe tull.

CHAdeMO er vel kanskje noe man kan vente med å kjøpe til man faktisk skal på en tur (utenfor Superchargernettverket) og ser man trenger det.

Bruker stoffmatter fremme, som du sier så fungerer dette greit. Har derimot kjøpt mattene til bagasjerommet, det gjør at man kan være litt mindre kritisk med hva man hiver baki der. Tror ikke disse er helt kompatible med å få bucket seat opp og ned dessverre.

Takstativ,
Finnes alternativ fra Thule, men Tesla Whispbar stativ er billig og bra, men oos. ikke la det stå på lengre enn strengt tatt nødvendig da det fort blir merker.


Trond.Strom

Bakovervendte seter bruker jeg en del.

Ladeting hadde jeg regnet på. Schuko gir deg 14km/h eller 112-140km/dag ved 8-10 timers lading enten på jobb eller hjemme mens du sover. Trenger du mere må du selvsagt vurdere å oppgradere fra Schuko.

stoffmatter fungerer fint, når de blir slitne bytter jeg vel til plast, eventuelt kjøper noen nye lloyds mats i stoff.

Whispbar funker supert, men er jo ikke noe poeng å ha dersom du ikke har noe du skal ha på taket?


vnm

Takk for innspill! Da har jeg lest meg opp og sjekket priser og kommet til at jeg skal ha følgende:

- Whispbar Flush Takstativ (skal skaffe til skiboks/stativ og sykkelstativ)
- Rød ladeadapter (kjekt å ha og vil sannsynligvis skaffe Rødt uttak i garasjen. Tester først med vanlig Schuco, men jeg må uansett legge opp en ny kurs fra hovedfordelingen når vi får elbil nr 2 i hus til neste år)
- Ekstra UMC m/Schuco (vil alltid være i garasjen, så ligger den andre permanent i bilen. Dyrt å være lat! Også en veldig grei forsikring så man ikke glemmer kabel når man skal ut på tur)
- Type 2-kabel (liggende i bilen)
- Solskjerm bakrute (av hensyn til barna. Ikke så veldig stor fan av foliering)
- Bag til bagasje (har blitt anbefalt Tesla-bagen til brønnen i trunken og jeg har ikke trillebag fra før)
- Gummimatter innvendig.
- Dekkreparasjonskit
- 4 stk originale poser til dekk.

- Elektronisk parkeringsur fra Norsk elbilforening

Innspill? Noe jeg har glemt?

Ellers må jeg si at ventetiden er grusom!!! Står fremdeles i produksjonskø...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

jkirkebo

Sitat fra: vnm på onsdag 26. august 2015, klokken 20:04
Takk for innspill! Da har jeg lest meg opp og sjekket priser og kommet til at jeg skal ha følgende:

- Whispbar Flush Takstativ (skal skaffe til skiboks/stativ og sykkelstativ)
- Rød ladeadapter (kjekt å ha og vil sannsynligvis skaffe Rødt uttak i garasjen. Tester først med vanlig Schuco, men jeg må uansett legge opp en ny kurs fra hovedfordelingen når vi får elbil nr 2 i hus til neste år)
- Ekstra UMC m/Schuco (vil alltid være i garasjen, så ligger den andre permanent i bilen. Dyrt å være lat! Også en veldig grei forsikring så man ikke glemmer kabel når man skal ut på tur)
- Type 2-kabel (liggende i bilen)
- Solskjerm bakrute (av hensyn til barna. Ikke så veldig stor fan av foliering)
- Bag til bagasje (har blitt anbefalt Tesla-bagen til brønnen i trunken og jeg har ikke trillebag fra før)
- Gummimatter innvendig.
- Dekkreparasjonskit
- 4 stk originale poser til dekk.

- Elektronisk parkeringsur fra Norsk elbilforening

Innspill? Noe jeg har glemt?

CHAdeMO-adapteret har jeg god nytte av, men det kommer jo an på kjøremønsteret da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vnm

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. august 2015, klokken 20:16
CHAdeMO-adapteret har jeg god nytte av, men det kommer jo an på kjøremønsteret da.
Nettopp. Sparer de pengene nå, så får jeg heller kjøpe et adapter senere hvis det blir nødvendig.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Epleskreller

Jeg har lagt ut strøm til garasjen og dimensjonert etter at det skal være to elektriske kjøretøy.  Har en kurs til en underfordeling i garasjen på 40A 400V. I garasjen har jeg satt opp både rød 16A og 32A. Har hittil kun brukt 16A400V, holder i massevis til mitt bruk. Har ikke tatt meg råd til ladestasjon enda for å få ut 22kW.. Men det kommer nok når det kommer en fin med god pris :-)
Får aldri for mye strøm, men til daglig holder 13A 230V helt fint.

Sitat fra: elbilertilalle på onsdag 12. august 2015, klokken 11:38
Jeg anbefaler å bestille med barneseter bak. Det bruker vi masse når ekstra barn skal sitte på ifm skole/aktivitet.

Helt enig. Når barnet/barnene blir litt større vil de ofte ha med seg en lekekamerat hjem fra barnehagen.  Veldig kjekt å alltid ha to trygge bakovervendte barneseter ekstra. Jeg hadde det på min første og valgte det på min neste.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 26. august 2015, klokken 20:40
Jeg har lagt ut strøm til garasjen og dimensjonert etter at det skal være to elektriske kjøretøy.  Har en kurs til en underfordeling i garasjen på 40A 400V. I garasjen har jeg satt opp både rød 16A og 32A. Har hittil kun brukt 16A400V, holder i massevis til mitt bruk. Har ikke tatt meg råd til ladestasjon enda for å få ut 22kW.. Men det kommer nok når det kommer en fin med god pris :-)

4600,- tar jeg for min 22kW inkl. kort tilførselskabel med rødt 32A støpsel. Pluss porto da. Men noe designmessig smykke er den ikke, om du er på jakt etter det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tonl

whispbar bør du venter med. Foreløpig har Tesla kun en type som bare passer for biler med gammel pano. Skruer passer ikke de nye panotaket. En på Facebook gruppen som har rapportert om dette.

sven erik


Hyperstress

Sitat fra: sven erik på torsdag 27. august 2015, klokken 01:37
anbefaller alle og ha dobbelt lader

Det vil jo være helt opp til den enkeltes bruksmønster om dette er anbefalt eller ikke. Jeg vil påstå at de fleste vil kunne spare disse pengene, eller kjøpe et chademoadapter eller annet tilvalg.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 27. august 2015, klokken 04:17
Sitat fra: sven erik på torsdag 27. august 2015, klokken 01:37
anbefaller alle og ha dobbelt lader

Det vil jo være helt opp til den enkeltes bruksmønster om dette er anbefalt eller ikke. Jeg vil påstå at de fleste vil kunne spare disse pengene, eller kjøpe et chademoadapter eller annet tilvalg.
Helt enig i dette, spesiellt med tanke på hvor dyrt DL har blitt. Det er jo ikke sånn at man ikke får ladet på AC med enkeltlader, og som destinasjonslading holder 11kW masse. For min egen del så hadde jeg bil med enkeltlader i 40kkkm, og har kjørt den nye med DL  10kkm. Ikke en eneste gang har 22kW lading vært noe som har spart meg tid. Men selvfølgelig, YMMV. Beste argumentet for DL er vel 7kW lading på type 2. Uansett, mye mere for pengene å investere i ett Chademo adapter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA