Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fælge og dæk - ny website til norske kunder http://no.keratech.dk/

Startet av Heinz, fredag 25. september 2015, klokken 16:00

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Diravi på torsdag 27. august 2015, klokken 10:01Av ren nysgjerrighet: Hvorfor bør man ikke ta ut mer enn 16A på en 20A sikring?

Jeg har en "ledig" komfyrkurs på 20A (brukes ikke til annet) som jeg i utgangspunktet tenkte å bruke til blå 32A stikk utendørs, og stille bilen inn på 20A lading når Teslaen kommer. Er det uklokt?
Det er to grunner til at man ikke skal ta ut mer enn 16A på kursen det er snakk om:

- For det første er schuko ikke en god løsning for mer enn 16A over korte perioder og ca 10A over lengre perioder. Det er stor risiko for at stikkontakten kan smelte når man regelmessig trekker 16A over lengre tid.
- For det andre er ledningen kun 2,5 kvadrat. Dette er i mange tilfeller nok til 16A, men ikke mer.

Om din 20A kurs er 4 kvadrat, så er sannsynligheten stor for at det går helt greit å lade ved 20A via industristikk. Men her bør en elektriker regne litt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nortrahof

Det er flere forhold her som virker uklart.
Bruk av 20A sikring på 2,5sq.mm. er under visse  avstander og forlegningsmåter tillatt. I 2002 var kravet til beregning av kurser etter NEK 400 trått i kraft, så installatøren skal da ha gitt en konformitetserklæring og beregnet sikringsstørrelse og karakteristikk.
Det kan være at 20A er tillatt om total ledningsavstand på kursen er kun 6 m. fra sikringsskap og forlegningsmåten er gunstig.

I utgangspunktet skal alt utstyr være godkjent for den strømbelastning som er oppgitt. Schuko-kontakter er vanligvis godkjent for 16A. Jeg har sett merking på slike kontakter med 16/10A eller 16/13A. Da må man se på databladet. Det kan da være at produsenten har gitt begrensninger på kontinuerlig belastning. - Står det imidlertid 16A -  så gjelder dette også for kontinuerlig belastning. Det forutsettes hele tiden at utstyret er helt i orden! (At mange velger å redusere kontinuerlig strøm til 10A for å unngå varmgang er fint - men man må kunne stole på produsentens merking!)

Om den angjeldende kurs er sikret med 20A - må alt fastmontert utstyr på kursen tåle dette. Da har man ikke lenger anledning til å bruke Schuko som er merket 16A.

Man kan lese om valg av utløserkarakteristikker her:
https://www.trainor.no/cms/nor/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Trege-eller-kvikke-automatsikringer
Her er et datablad på sikringer:
http://hms.cobuilder.no/fdvsites/14525/customfiles/files/3491/432%20Hovedtavle%20Prod.blad%20ABB%20-%20S200%20Automatsikringer%20Oversikt.pdf

I utgangspunkt er det 2 forhold sikringen skal løse ut på. Det ene er kortslutning og den andre er termisk.
Det ene er et raskt forløp - og det andre er langsomt. En 10A sikring skal uansett karakteristikk løse ut dersom belastningen overstiger merkestrøm. Har man lange kurser i huset, vil motstanden i ledningen kunne begrense strømmen slik at man ikke får en like rask utkobling ved kortslutning. Da må man velge en sikring med annen (hurtigere) karakteristikk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA