Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer Leaf-eiere!

Startet av automat, søndag 06. september 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

eivhelle

Jeg tror ikke at hurtiglading er noe stort problem for de fleste straks man har prøvd det noen ganger. Det blir som i går da kona skulle kjøre med henger for første gang og måtte finne ut hvordan man setter på det avtagbare hengerfestet. Det tok fort en halvtime før alt var på plass, men det blir antageligvis langt enklere neste gang.

Når man skal prøve ut noe for første gang, og har litt angst for å bli stående fast hvis man ikke får ting til å virke, så blir man stresset og ting som i utgangspunktet er logisk blir da vanskelig å forstå. Alt blir enklere når man først har mestret det noen ganger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Olatho

Helt klart.

Samtidig er det også åpenbart at elbil-lading foreløpig er i et slags beta-stadie.
Ideelt sett skulle alle biler og alle ladestasjoner hatt en og samme plugg, og det skulle vært intuitivt og brukervennlig å vite hvordan man starter lading, hvor mye man må betale, og hvor lang tid det vil ta før man kan kjøre videre dit man skal.
I tillegg burde det jo være helt uproblematisk å finne ut hvor man kan stoppe og lade, uten å ha med seg en kortstokk med rfid-kort, abonnementer hos ørten forskjellige leverandører, nøkler man bare får utdelt på rådhuset en gang mellom 11:30 og halv tolv på tirsdager med fullmåne og minst tre forskjellige lade-apper installert på telefonen sin.

Når dét er sagt, så er det jo ikke egentlig så komplisert i virkeligheten, når man bare har gjort det noen ganger.  Og faren for å gjøre de virkelig store feilene er jo minimal, om man først finner en kabel som passer.
Men det kan fort være den følelsen man sitter med om man begynner å google dette her første gangen.

Rapid

Enig i at kabler og hurtigladere krever litt engasjement for å bli lett å bruke. Hjemmeløsningene likeså. Strømregulering på kabelen, strømregulering i bilen dypt inne i noen menyer etc. allt tydelig designet av ingeniører. Det trengs et selskap som Apple for å få skikk på brukergrensesnittet   ;D .  Heldigvis sliter bensinbransjen også (Statoil). Der har reklameguruene gått i allianse med gutteromsprogrammerene og lagt inn en bitteliten knapp i menyen etter at kortkode etc. er tastet inn. Med fontstørrelse 6? blir jeg bedt om å foreta et valg om jeg trenger bilvask før jeg kan få dråpene med bensin. Ekstremt irriterende å lete fram lesebrillene for å fylle bensin. Heldigvis blir det sjeldnere og sjeldnere.

Etter sommerens "langturer" med elbil er det egentlig bare en ting som virkelig irriterer. Disse ettertraktede hurtigladerne er gjemt bort på de utroligste steder. Ingen skilter fra hovedveg, og heller ikke på riktig plass alltid i forhold til beskrivelse. Her trengs det et løft for å sikre transportmuligheter mellom byene. Flere ladere og ladere en ikke trenger å lete etter takk. Kablene finner alle ut av etterhvert. De passer bare der de hører hjemme  ;)

emil

Sitat fra: Rapid på onsdag 12. august 2015, klokken 22:45
Etter sommerens "langturer" med elbil er det egentlig bare en ting som virkelig irriterer. Disse ettertraktede hurtigladerne er gjemt bort på de utroligste steder. Ingen skilter fra hovedveg, og heller ikke på riktig plass alltid i forhold til beskrivelse. Her trengs det et løft for å sikre transportmuligheter mellom byene. Flere ladere og ladere en ikke trenger å lete etter takk. Kablene finner alle ut av etterhvert. De passer bare der de hører hjemme  ;)

Nå skal jeg bare stjele et bilde en annen bruker postet angående hurtiglader på YX ved E18 i Lillesand. Her er et både skiltet med at det er ladeplass på stedet samt dette for selve hurtigladeren. Et eksempel til etterfølgelse for andre utbyggere.



Her er det kortere å gå til butikken fra hurtigladeren enn det er fra vaskehallen.

(bildet originalt postet av @ThomasEL her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14785.msg387326.html#msg387326)


ladov

Finnes det en app for dette? Altså, en app som kan sette opp ruter for deg og foreslå ladestopp underveis i henhold til din egen bil? Jeg har lest at Tesla har dette innebygget men hva med oss andre?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Sitat fra: ladov på onsdag 12. august 2015, klokken 23:38
Finnes det en app for dette? Altså, en app som kan sette opp ruter for deg og foreslå ladestopp underveis i henhold til din egen bil? Jeg har lest at Tesla har dette innebygget men hva med oss andre?

Jeg bruker noen minutter på det selv før avgang. Ser på hurtigladekartet hvor det er ladere på strekningen og setter opp passende etapper. Da kan jeg også velge ladere fra enkelte operatører og hoppe over andre som f.eks har en ubrukelig prispolitikk.

Speeder

Sitat fra: Rapid på onsdag 12. august 2015, klokken 22:45

Etter sommerens "langturer" med elbil er det egentlig bare en ting som virkelig irriterer. Disse ettertraktede hurtigladerne er gjemt bort på de utroligste steder. Ingen skilter fra hovedveg, og heller ikke på riktig plass alltid i forhold til beskrivelse. Her trengs det et løft for å sikre transportmuligheter mellom byene. Flere ladere og ladere en ikke trenger å lete etter takk. Kablene finner alle ut av etterhvert. De passer bare der de hører hjemme  ;)

Dette forundrer meg att det ikke er skiltet på samme måte som bensinstasjon. I Danmark har de fått til dette.
Utrolig tungvindt å først måtte finne lokasjonene på kartet, så kjøre rund lokalbuttikkene for å se om man er heldig og finner en bortgjemt lader.
Zoe 43kW

emil

Sitat fra: Speeder på torsdag 13. august 2015, klokken 09:16
Sitat fra: Rapid på onsdag 12. august 2015, klokken 22:45

Etter sommerens "langturer" med elbil er det egentlig bare en ting som virkelig irriterer. Disse ettertraktede hurtigladerne er gjemt bort på de utroligste steder. Ingen skilter fra hovedveg, og heller ikke på riktig plass alltid i forhold til beskrivelse. Her trengs det et løft for å sikre transportmuligheter mellom byene. Flere ladere og ladere en ikke trenger å lete etter takk. Kablene finner alle ut av etterhvert. De passer bare der de hører hjemme  ;)

Dette forundrer meg att det ikke er skiltet på samme måte som bensinstasjon. I Danmark har de fått til dette.
Utrolig tungvindt å først måtte finne lokasjonene på kartet, så kjøre rund lokalbuttikkene for å se om man er heldig og finner en bortgjemt lader.


Så dyrt det er å sette opp en hurtiglader i dag er det jo forsåvidt naturlig at man plasserer den det det er rimeligst. Som oftest ganske nærme trafostasjonen eller inntaket til bygget. Dette ligger gjerne ikke rett ved hovedinngangen, selv om mange Kiwi-ladere har fått god synlighet og tilgjengelighet.

Men uavhengig av plassering på eiendom kan skilting inn til område og hvor på området laderen er i de fleste tilfeller gjøres mye bedre.

Brosmen

Om det er en ting jeg savnet litt da jeg la ut på min lille sommertur, så er det at jeg godt kunne tenkt meg at hurtigladekartet hadde GPS koordinater slik at man kunne plottet de inn mer nøyaktig i navigasjonsenheten. Hurtigladeren på Dale ligger bortgjemt i en busk, laderen i Nesbyen kjørte jeg nesten i full sirkel rundt, før jeg fant den, etc.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

emil

Sitat fra: Brosmen på torsdag 13. august 2015, klokken 13:51
Om det er en ting jeg savnet litt da jeg la ut på min lille sommertur, så er det at jeg godt kunne tenkt meg at hurtigladekartet hadde GPS koordinater slik at man kunne plottet de inn mer nøyaktig i navigasjonsenheten. Hurtigladeren på Dale ligger bortgjemt i en busk, laderen i Nesbyen kjørte jeg nesten i full sirkel rundt, før jeg fant den, etc.

Jeg har tatt nobil sine eksportdata for hurtigladere med GPS koordinater, slettet alle ladestasjoner som ikke er relevante for min kommende trondheimstur og lagt inn disse som egne POI på Garmin GPS'en min. Litt arbeid med tilpassing av dataene, men det fungerer som bare det.

http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler

Nå vet jeg jo stort sett hvor de fleste ladestasjonene er, men det er greit å få opp nøyaktig avstand til neste i GPS'en så jeg vet hva jeg skal forholde meg til.

Rapid

Utfordringen Emil med alt dette styret er at det er bare oss som er litt i overkant engasjert som gidder å styre med forberedelser for å kunne kjøre litt utenfor nærområdet. Elbiler er definitivt i betafase. "Vanlige" mennesker som bare skal forflytte seg blir stresset/lei og gir opp og dømmer elbil nedenom og hjem :o

Jeg håper flere bensinstasjoner langs transportkorridorene får ladestasjoner på plass asap. Først når de ligger tett som hagl og alltid er ledige når en kommer vil det bli masseutbredelse av elbiler for hvermansen. 50-60000 biler er ikke mye i den store sammenhengen. Etter min mening er faktisk rekkevidden allerede ok for langtur. En 15-20 minutters stopp etter 14 mil er OK. Men det må være ladestasjoner tettere for at dette skal virke i praksis for flertallet.

Brosmen

Sitat fra: emil på torsdag 13. august 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Brosmen på torsdag 13. august 2015, klokken 13:51
Om det er en ting jeg savnet litt da jeg la ut på min lille sommertur, så er det at jeg godt kunne tenkt meg at hurtigladekartet hadde GPS koordinater slik at man kunne plottet de inn mer nøyaktig i navigasjonsenheten. Hurtigladeren på Dale ligger bortgjemt i en busk, laderen i Nesbyen kjørte jeg nesten i full sirkel rundt, før jeg fant den, etc.

Jeg har tatt nobil sine eksportdata for hurtigladere med GPS koordinater, slettet alle ladestasjoner som ikke er relevante for min kommende trondheimstur og lagt inn disse som egne POI på Garmin GPS'en min. Litt arbeid med tilpassing av dataene, men det fungerer som bare det.

http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler

Nå vet jeg jo stort sett hvor de fleste ladestasjonene er, men det er greit å få opp nøyaktig avstand til neste i GPS'en så jeg vet hva jeg skal forholde meg til.
Takker :)
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA