Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En mindre hyggelig ladeopplevelse

Startet av Trinity, tirsdag 08. september 2015, klokken 13:15

« forrige - neste »

Trinity

Hei,

Jeg bestilte meg i går en Titanium Grey 70D.

Det er imidlertid noen småting rundt garantien jeg føler jeg ikke har klart å få helt klarhet i:

Er det 4 år/80000km eller 5. år 100000km som er gjeldende?
(8 år på drivverk/batteri er jo meget bra, men tenker da på resten av bilen)

Man vil vel alltids også ha en viss dekning av norsk kjøpslov i 5 år uansett.

Hvilke tanker har dere Model S eiere om at det i de europeiske garantibestemmelsene framkommer at det ikke er noen som helst garanti på lakk?


Som sikkert mange skjønner så har jeg litt "bestillingsnerver". Fruen på sin side er ikke det spor bekymret :)

pej

Gled deg til bilen kommer. Den er fantastisk. Tesla taper 4000$ pr bil som blir solgt, skal man bekymre seg, så er det vel heller at hele Tesla er borte om 5 år...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman


Diravi

Det er i hvert fall fem år/100 000.

En ubekymret ektemake er det klareste kjøpsrådet jeg har hørt på lenge.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

E_S

Vanlig lakk- og rustgaranti som mange produsenter  reklamerer med er i praksis verdiløs,  da de utelukker alt som er en følge av "ytre påvirkning", som i praksis vil si "alt". Hadde ikke akkurat mistet nattesøvnen av å ikke ha den der..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nie

Sitat fra: pej på søndag 09. august 2015, klokken 22:16
Gled deg til bilen kommer. Den er fantastisk. Tesla taper 4000$ 6pr bil som blir solgt, skal man bekymre seg, så er det vel heller at hele Tesla er borte om 5 år...
Ja, det hadde ikke vært noe særlig om de gikk konk så jeg håper virkelig de begynner å tjene penger om ikke altfor lenge.

Jeg ønsker meg et finansielt sterkt Tesla som er robust nok til stå for en trøkk. Er ikke så happy med disse tallene.

På den annen side; risikoen for fiasko bør jo være vesentlig mindre idag enn den var da endel av dere andre fikk de første bilene i tilbake i 2013?

sigurdi

Sitat fra: nie på mandag 10. august 2015, klokken 00:26
Sitat fra: pej på søndag 09. august 2015, klokken 22:16
Gled deg til bilen kommer. Den er fantastisk. Tesla taper 4000$ 6pr bil som blir solgt, skal man bekymre seg, så er det vel heller at hele Tesla er borte om 5 år...
Ja, det hadde ikke vært noe særlig om de gikk konk så jeg håper virkelig de begynner å tjene penger om ikke altfor lenge.

Jeg ønsker meg et finansielt sterkt Tesla som er robust nok til stå for en trøkk. Er ikke så happy med disse tallene.

På den annen side; risikoen for fiasko bør jo være vesentlig mindre idag enn den var da endel av dere andre fikk de første bilene i tilbake i 2013?
Med 1 milliard $ på bok, er det ikke behov for å hente inn mer kapital fra aksjonærer i nær fremtid (Q2 Q&A) breake even Q1 2016.

Er deres 2 egenproduserte bilmodell som kommer ut nå i høst, så da får Tesla to modeller og ikke bare 1.
Tidligere var det enkelt for en Tesla selger, når kunder kom inn var spørsmålet hva farge ønsker du og ikke hva bil du ønsker. he he he

Uten store invisteringer i nytt produksjons utstyr (roboter, nye presser, nytt lakk verksted, ny batteri frabrikk, som faktisk kommer til å montere batteri pakker i Q1 2016, nye batteri produkter, SC ladere World Wide, nye butikker, nye verksteder....) blir bare Tesla en liten produskent i verdens målestokk og langt fra noe stor aktør.
Tror ikke norske kunder ønsker at Tesla skal la være å investere i nye verksteder og butikker i Norge for at aksjonærene skulle fått overskudd i år. :-)

Tesla ønsker å bli store, har flere bein å stå på og da må en satse store summer i utbygginger i startfasen.
Tesla er fremdeles i startfasen med estimat på 50-55 000 biler i 2015, det er det samme antall biler som Porche solgte i USA 2014.
http://press.porsche.com/news/release.php?id=897

Tesla har et lite stykke igjen til Porche sine nesten 190 000 biler solgt i 2014 (World Wide) og Porsche er en liten ekslusive avdeling i VW konsernet.
Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_GroupVolkswagen Group sells passenger cars under the Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda and Volkswagen marques; motorcycles under the Ducati brand; and commercial vehicles under the MAN, Scania, Neoplan and Volkswagen Commercial Vehicles marques.[12] It is divided into two primary divisions, the Automotive Division and the Financial Services Division, and has approximately 340 subsidiary companies.[13] The company has operations in approximately 150 countries and operates 100 production facilities across 27 countries. It holds a 19.9% non-controlling shareholding in Suzuki and has two major joint-ventures in China (FAW-Volkswagen and Shanghai Volkswagen).
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

o.b.lix

Sitat fra: pej på søndag 09. august 2015, klokken 22:16
Tesla taper 4000$ pr bil som blir solgt, skal man bekymre seg, så er det vel heller at hele Tesla er borte om 5 år...

Nå var jo tapet underskuddet mindre enn budsjettert, så Tesla har gode tall.

Underskuddet er knyttet til oppbygging av Gigabatterifabrikk og produksjonslinje til X.
Veggbatteriserien Powerwall er "revet vekk" og hele 2016-produksjonen er vel allerede solgt.

Så det ser bra ut, selv om konkurrentene massivt prøver å motbekjempe de, bl.a. med forbud mot direktesalg (salgsforbud) i den del amerikanske stater.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

De som ønsker at investeringstempo skal trappes ned til fordel for overskudd har ikke forstått ett kvekk av hva Tesla må utrette.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nie

Det er aldeles glimrende at Tesla satser og investerer.

Tapet på 4000$ per produsert bil er vel også nokså kunstig da jeg antar/håper at bilproduksjonen (Model S) isolert sett går med et solid driftsoverskudd mens investeringer knyttet til gigafactory, Mod X, Mod 3, superladernettverk etc kan være tunge å bære hvis disse finansjournalistene driver og fordeler disse kostnadene ut på produserte Model S.

Like fullt ser det jo ut for at det er dette som gjøres i artikkelen hvor tallet 4000$ fremkommer?

o.b.lix

Forøvrig er underskuddet mindre enn budsjettert.

Dette betyr i så fall at de har tjent mer penger enn de forventet.
Og så er salget av powerwall over all forventning, mener E. Musk sa hele 2016-produksjonen var utsolgt?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Sitat fra: pej på søndag 09. august 2015, klokken 22:16
Gled deg til bilen kommer. Den er fantastisk. Tesla taper 4000$ pr bil som blir solgt, skal man bekymre seg, så er det vel heller at hele Tesla er borte om 5 år...

Dette er feil, de taper ingenting per bil, de tjener. At de har andre utgifter er helt irrelevant, da kan man likegodt si at tesla taper 30 dollar per nordmann som tar seg en tur i skogen, for man kan fint regne seg fram til at det blir et beløp som matcher pengebruken til tesla.

SKJERPINGS!

Trinity

Takk for inspilll
Snakket med selger i dag. Han bekreftet at det var 5 år/100000km på resten av bilen.
Når det gjelder lakkgaranti så ble jeg bare litt skremt innledningsvis.
Kjøpsloven ville jo fortsatt strukket til om man opplever at lakken slipper på flater osv etter kort tid.

Gleder meg uansett til å få bilen. Føler selv jeg har fått en kjempebil for en god pris i Norsk kontekst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA