Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av rovervest, søndag 06. september 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

havardma

Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. august 2015, klokken 08:46

Skjønner ikke at TACC kan gi bedre rekkevidde, da den kjører ganske ineffektivt i forhold til hva en kan gjøre selv.

Du har selvsagt egentlig rett, men for min del blir bedre rekkevidde av å ligge i køen med TACC i 60-80 i 80-sonene kontra å drive med forbikjøringer og ligge i 90-100 i de samme sonene  ;D

Stikkkontakt

Sitat fra: E_S på søndag 09. august 2015, klokken 11:35
Jeg merker at på flerfeltsvei hvor bilene foran driver med feltskifter og lignende hele tiden blir det veldig "slitsom" kjøring med ACC. Den gir på helt oppi rumpa på bilen foran, slipper brått opp og bremser,  følger ikke på når bilen foran legger seg inn før den er helt inne, gir på mye mer enn jeg gjør manuelt og så videre. Veldig fin på landevei hvor trafikken flyter jevnt sakte og man bare skal ligge på sin plass i køen, men på flerfeltsvei nesten ikke brukbar, er min erfaring.

Da har Tesla en softwarejobb å gjøre. (eventuelt Hardware dersom rekkevidden på radaren er for kort) ACC på de bilene jeg har kjørt er forbausende sømløse.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

E_S

Jeg tror det går mer på at en sånn funksjon er "dum" - den har to oppgaver, og det ene er å holde innstilt fart, det andre er å holde innstilt avstand til bilen foran. Jeg tror ikke dagens teknikk er i stand til å tenke så smart at man slipper opp pådrag før bakketoppen, begynner å øke farten sakte i det bilen foran signaliserer at den skal legge seg inn, slippe opp litt lenge før for å unngå å måtte bremse og lignende..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tkjoerlaug

Er faktisk veldig lett å ordne det. Man må bare sørge for å legge inn mer slakk i hva bilen aksepterer av endringer i hastighet og avstand til bilen foran. I stedet for å gi gass over en bakketopp og regenerere etterpå vil bilen akseptere at hastigheten dropper noe god for så å hente seg inn av seg selv etterpå.

Stikkkontakt

Sitat fra: tkjoerlaug på søndag 09. august 2015, klokken 13:05
I stedet for å gi gass over en bakketopp og regenerere etterpå vil bilen akseptere at hastigheten dropper noe god for så å hente seg inn av seg selv etterpå.

Da må bilen vite hvor "bakketoppen" er. Har Tesla dette innebygget? Vet BMW holder på med et slikt system.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Amoss

Sitat fra: E_S på søndag 09. august 2015, klokken 11:35
Den gir på helt oppi rumpa på bilen foran, slipper brått opp og bremser,  følger ikke på når bilen foran legger seg inn før den er helt inne, gir på mye mer enn jeg gjør manuelt og så videre.

Var ikke dette forbedret i ett av de siste SW versjonene?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

rovervest

Da fikk jeg prøvd ut ACC på en p85d, må si jeg var imponert over hvor bra den fungerte. Myke bevegelser når den akselererer og ikke minst den holdt jevn fart i sving selv om den mistet bilen foran. Fungerte mye bedre en på min  525 2009 mod. Kommer nok til å prioritere autopilot mot luft fjærer.
Ps, akselerasjonen i p85d var litt skuffende utrolig nok. Mye gøyere i vanlig p85, ble ikke så brutalt i p85d

Dennis

Enig i at aks i P85D ikke lever helt opp til hypen, men er da ikke mer brutal på P85. Sist jeg kjørte P85 kjentes nå den daff ut og mer lik som sport modus i P85D.
Glemt å sette den på insane? :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA