Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading Tesla Ålesund

Startet av Dissko, onsdag 02. september 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

CitB59EL

Sitat fra: cavallino på fredag 07. august 2015, klokken 09:46

Golfen er en fullverdig bil, på lik linje med hvilken som helst fossilbil. B-klassen er kun fullverdig som bil nr 2, og mange mange km må kjøres med fossilbil ved siden av.

Vi solgte vår Picasso 7 seter (diesel) til fordel for  B klasse som eneste bil, på tross av at den ikke har hurtiglader. Selvsagt hadde bilen blitt bedre med hurtiglader, og det er meget irriterende når det antagelig bare er software+Mercedes sin politikk som begrenser tilgang til Tesla sitt superladenettverk!

Enig at Mercedes har tabbet seg ut litt her, men det er nok penga som rår-dette skal være en nr 2/3 bil tror jeg Mercedes vil. Dette går utover salget da bilen er god som familie bil og den går langt hvis den blir kjørt forsiktig, kanskje lengst ilag med Kia bortsett fra Tesla da. Uproblematisk å kjøre min 16 mil på sommeren på tørre veier som om det går en del opp og ned (ref Stjørdal (5 m.o.h-storlien 600 m.o.h-åre 380 m.o.h) på rekkevidde pakken.

Vi har nå kjørt over 5500 km på 2.5 mnd og brukt ladestolpe 6 ganger - alle ganger hadde vi uansett stoppet for å spise (slikt tar fort 1 time+ med alt pikkpakk+gåing med små barn). Vi må selvsagt planlegge litt, men ungene er meget fornøyde da lengste strekk i bilen er maks 3 timer uansett (19mil) hvis vi kjører Stjørdal-Overhalla i 1 strekk.

Skjønner at vårt bruksmønster kanskje er litt spesielt, men vi er veldig fornøyd så langt. Vi vurderte nøye frem og tilbake og rent økonomisk så fant vi ut at mellomlegget til evt Tesla for langturer sin skyld, ble for drøyt selv om vi hadde mulighet til å kjøpe en pent brukt tesla til meget god pris!

Vi kunne kjøre fryktelig mye leiebil eller ta tog  for mellomlegget (årlig ca min 7000 i driftskostnader). Det var ikke aktuelt å ha diesel Picassoen stående kun for langturer, enda så perfekt den er det til det! Det ble rett ut slett ekstremt dyrt når vi begynte å regne på det.

Vi var nylig på  ferie tur til Østersund (25 mil) og dette var uproblematisk med litt over 1 time nødvendig ladestopp. 

Vi kom til at når vi skal på lengre turer til f.eks Oslo (53mil) eller lengre, så tar vi tog der det går eller tar fly hvis vi ikke skal bruke lang tid på turen (flere dager).

Jeg mener at alle som vurderer Elbil kan få seg noen aha opplevelser med å regne og vurdere fram og tilbake-vi fikk ihvertfall det!
Vi var skråsikker på Tesla før vi begynte. Teslas størrelse ville gjort det vanskeligere for oss ifht til parkering og inn og ut med små barn i barneseter (måtte bøye oss veldig ned og vanskeligere å få de inn).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA