Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekondisjonering av batterier.

Startet av El rayo, lørdag 23. januar 2010, klokken 07:35

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: hkaspenberg på søndag 20. desember 2009, klokken 14:25
Men i denne kulda (under det absolutte minimum der temperaturene blir høye og positive) er det noen som merker vesentlig dårligere ytelse på Think'en? Min er treg og batterispenningen faller voldsomt fort ved belastning. Hvis jeg ikke skal trekke for mye strøm (>>150A) går ikke bilen noe særlig selv med relativt nyladede batterier.
Den største forskjellen merker jeg når jeg bytter til vinterdekk, uavhengig av temperatur. Har originale Continental dekk både til sommer og vinterbruk. Rekkevidden blir ytterligere redusert jo mer nysnø eller saltslaps det ligger på veien.

Ifølge
http://batteryuniversity.com/partone-4.htm
er en av fordelene til NiCd batteriet at det har god ytelse i kulde og kan lades ved lav temperatur. Fant ikke noen eksakte data i farten, men mener å huske at kapasiteten i kulde synker sakte ned mot 95% i -15oC og synker mye fortere under -15oC.

Jeg har ikke lagt merke til at spenningen synker mer med strømmen om vinteren enn om sommmeren.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Følgende faktorer spiller inn for å korte ned rekkevidden:
- luften er tettere, luftmotstanden øker dermed (utgør ca 0,7kW ved 70km/h ved -15)
- oljen i gearboksen blir tykkere, dette gir større tap
- hvis snø eller snøslaps utgjør det VELDIG mye.....
- brukes det elektriske varmeapparatet utgjør det også VELDIG mye
- elektrisk varme i rutene brukes ofte om vinteren, de trekker ca 0,5kw!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hkaspenberg

Sitat fra: El rayo på søndag 20. desember 2009, klokken 17:29
Jeg har ikke lagt merke til at spenningen synker mer med strømmen om vinteren enn om sommmeren.

Syns å erindre at det samme, dvs. dårligere ytelse i kulde, med "Dorsken" også, en P106, men at den kom seg når det ble varmere i været. Før den siste kulda satte inn var det mange uker med 4-5 varmegrader som gav en batteritemperatur på en 8-11 grader. Jeg synes at spenningsfallet ved belastning var ikke så stort da som som det jeg ser nå når batteri-temperaturen er under null, men jeg kan muligens hallusinere pga. kulda.  ;D

(Jeg bruke varmeapparatet kun i utforbakke ... )

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Jeg har tenkt å bruke den gamle triksen av å legge noe foran radiatoren til å hindre nedkjøling av pakken. Jeg sliter selv med rekkevidden i kulde og lademønster måtte endres.

Forvarming er kjekt å ha men må betales for.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2009, klokken 21:20
- elektrisk varme i rutene brukes ofte om vinteren, de trekker ca 0,5kw!
Ja, nesten. Nikometeret i min bil viser 3 A mer i strømtrekk fra batteriet med rutevarme på og batterispenning 126V.  3 * 126 blir 378 (watt) eller 0,378 kW. Det er langt mindre enn det elektriske varmeapparatet bruker for å holde frontruta isfri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på mandag 21. desember 2009, klokken 00:47
Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2009, klokken 21:20
- elektrisk varme i rutene brukes ofte om vinteren, de trekker ca 0,5kw!
Ja, nesten. Nikometeret i min bil viser 3 A mer i strømtrekk fra batteriet med rutevarme på og batterispenning 126V.  3 * 126 blir 378 (watt) eller 0,378 kW. Det er langt mindre enn det elektriske varmeapparatet bruker for å holde frontruta isfri.

Lurer på om det ikke står i instruksjonsboka (eller mulig jeg leste det på forumet her for lenge siden) at det anbefales å bruke trådene heller enn vifta for å holde rutene is-/duggfrie, nettopp fordi det bruker så mye mindre strøm.

Noen som vet om dette gjelder uansett, eller om det hjelper å skru varmen noe ned? (Jeg kjører gjerne max 1/3 av kapasiteten til apparatet, og vifta på 1 eller 2).

Å bruke vifta til å holde duggen unna har jo den hyggelige bieffekten som kalles varme i kupeen. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

På bilen min har noen varmetråder gått som gir en stipede effekt på ruten. Vet ikke om de kan repareres?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på mandag 21. desember 2009, klokken 15:09
På bilen min har noen varmetråder gått som gir en stipede effekt på ruten. Vet ikke om de kan repareres?

Frontruta er kanskje litt i grenseland å fikse på, men på bakryta, der trådene er noe kraftigere går det i alle fall an. Gjorde det selv en gang, vha "ledende neglelakk", altså en liten flaske med "lakk" med metallpartikler i. Fant hvor det var brudd i tråden, skrapte litt forsiktif på den, maskerte på hver side med take pg fylte bruddet med lakk.

Trådene i frontruta er såpass tynne at det sikkert er vanskelig, men jeg vil tro det er mulig også der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Sett på bakrutevarmen og bruk en prøvelampe på varmetråden, så finner du punktet hvor bruddet er. Merk stedet og slå av strømmen.
Sannsynligvis er den ledende lakken skadet med isskrape eller bagasje, og reparasjonen går ut på å legge ny ledende lakk der lakken er skrapet bort.
"Avisoler" en cm på hver side av bruddet, legg en tape på hver side av tråden, og legg ny lakk over bruddstedet. Etter noen minutter kan tapen fjernes. Vent ytterligere noen minutter før strømmen settes på.

Hvis det er brukt isskrape på bakluken, kan det være flere brudd i hver tråd.

Jeg tror jeg har en flaske, kommer tilbake senere!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 21. desember 2009, klokken 15:16
Trådene i frontruta er såpass tynne at det sikkert er vanskelig, men jeg vil tro det er mulig også der.
Nei, frontruta er laminert, dvs. at den består av flere lag; glass ytterst på begge sider og et seigt materiale imellom som holder glassbitene på plass når ruta knuser. Varmetrådene ligger også imellom glasslagene så man kommer ikke til de for å reparere brudd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: cra på mandag 21. desember 2009, klokken 15:16
Trådene i frontruta er såpass tynne at det sikkert er vanskelig, men jeg vil tro det er mulig også der.
Sitat fra: El rayo på mandag 21. desember 2009, klokken 23:19
Nei, frontruta er laminert, .... Varmetrådene ligger også imellom glasslagene så man kommer ikke til de for å reparere brudd.

På frontruta er del vel mere sansynlig at bruddet er i eller ved tilkoblingen, og der burde det være mulig å reparere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: El rayo på mandag 21. desember 2009, klokken 23:19
Sitat fra: cra på mandag 21. desember 2009, klokken 15:16
Trådene i frontruta er såpass tynne at det sikkert er vanskelig, men jeg vil tro det er mulig også der.
Nei, frontruta er laminert, ...

I stand corrected.

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. desember 2009, klokken 00:35
På frontruta er del vel mere sansynlig at bruddet er i eller ved tilkoblingen, og der burde det være mulig å reparere.

Men da burde vel ingen av trådene fungert, siden det blir "striper"? Eller har de separate tilkoblinger utenfor lamineringen, muligvis?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. desember 2009, klokken 00:35
På frontruta er del vel mere sansynlig at bruddet er i eller ved tilkoblingen, og der burde det være mulig å reparere.
Sitat fra: cra på tirsdag 22. desember 2009, klokken 07:52
Men da burde vel ingen av trådene fungert, siden det blir "striper"? Eller har de separate tilkoblinger utenfor lamineringen, muligvis?

Good point. Jeg vet ikke, men så lenge trådene er bakt skikkelig inn i ruta (ref. El Rayo) må man kunne anta at overgangen ut av ruta er det svakeste punktet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Tror ikke at det la seg reparere. Ruten er limt inn også. Litt kjedelig siden oppvarmet rute er en skikkelig pluss i gammel Think og kom som standard.
Julehilsen, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Kanskje vi burde lage en ny tråd om rutevarme, og flytte disse innleggene dit?

Frontruten på urthinken har en +tilkobling oppe til venstre, og - nede til høyre.
Plusstilkoblingen sitter tilgjengelig bak taktrekket, men minusen er svært vanskelig å finne fordi den er koblet
mellom dashboardpolstring og den limte glassruten.
Det er mulig at den kan nås gjennom "sikringsbokslokket" ca 20 cm fra A-stolpen på høyre side av dashbordet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA