Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skadet ladekabel - mulig å reparere?

Startet av Einar_S, søndag 11. desember 2016, klokken 15:12

« forrige - neste »

Einar_S

For når jeg skal lade så kan jeg ikke åpne ladeluke og tvinge lading uten timer mens "tenninga" er på. Da er det lys i de relevante knappene. Så skrur jeg av tenninga og lyset slokner i knappene! Taklampe? Vel da er nepa i veien om jeg bruker den midt i taket og den ved brilleskuffen lyser heller ikke ned der knappene er. Fomle..fomle..grrr..banne..@$#

Så jeg kjører nå rundt med en lommelykt i den ene koppholderen. Dohh!

Det er jo en mikroprofessor ett eller annet sted der som vet at det er en nøkkel i bilen. Og en annen vet at det er mørkt ute. Kunne de ikke rottet seg sammen og sendt en CAN melding til den som holder orden på dassbordlys at det kunne være greit med lys ialfall i knapper som er vitale for å komme til matfatet?

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Øyst1

Er jo bare til å trykke på den nederste knappen på fjernkontrollen til sentrallåsen!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Einar_S

Som ligger dypt begravd i bukselomma sammen med <lang liste>. Bukselomma mi rommer like mye som ei middels dameveske. Jo, det er kanskje en løsning, men kunne de ikke bare tenkt seg om en gang til. Kanskje de burde skjele over til Elon? Der kan jeg tenke meg det er nok bare å vise den ladepluggen.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

blackleaf1

Brytern sitter jo på samme plass hele tiden ::), så det er ikke noe problem å finne den. ;D
Atle
Lindås

Ebe

Om du har ladelule i låst posisjon hele tiden (på bryteren i bilen), så vil den bryteren lyst gult selv om man slår av tenninga, tror jeg. Ladelukeknappen er rett til høyre for denne, tror jeg :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/vehicles/leaf/product_code/product_version/range_and_charging/leaf-range-charging-remote-control.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

Knapp nr tre fra venstre bør stå på lock hele tiden (om man ikke har fastmontert kabel hjemme da), og da lyser den gult. Da finner du knappen ved siden av :)


Hvis jeg forstod problemet sitt rett da... :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Lock-lampa lyser hele tiden ja, den står bestandig på hos meg.

Trådstarters problem høres ut som min forargelse for ding-ding lyden når man åpner døra.
Jeg hadde tydeligvis for vane å åpne døra først, og slå bilen av etterpå. Endret vanene, og nå er det kun unntaksvis at jeg gjør den samme feilen igjen.

Så, for å komme til poenget, det er bare snakk om å endre vaner. Kjør bilen på plass, sett i P, fotbrekk på osv, flytt fingeren ned på ladeluke-knappen FØR du slår av bilen mens det altså enda er lys i knappen, slå av bilen og trykk på ladeluke-knappen.
Her er det altså så enkelt som å tilegne seg nye vaner  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA