Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk med/uten dieselvarmer

Startet av sigurdi, tirsdag 24. november 2015, klokken 23:04

« forrige - neste »

sigurdi

Advarsel - Ikke gjør dette hjemme, eller la andre gjøre dette i bilen deres.
12V anlegg fører mye strøm og dårlige kontakt punkt blir varme.

Bilde 1 sier mer en 1000ord, se første bilde og ja jeg har fjernet den hvite tapen for å vise at ledningen bare er snurret rundt.
Hadde du utført en slik reperasjon på en lampeledning i stua elle på kjøkkenet?

Her er historien:
Var en bil innom i dag som jeg byttet ut ledlys i Trunk (bagasjerommet), han hadde ikke selv montert leddene og jeg har informert vedkomende som har utført jobben om feilene han har gjort og hvordan det kan gjøres bedre og skikkelig.
Jeg informerte også at jeg regner med at han retter opp om han har brukt samme kabel i andre innstalasjoner.

Dersom noen kjenner seg igjen i monterings måte, bør de ta dette til seg og gjøre jobben skikkelig eller la være.

Ledlysene var koblet til med en 24awg AWM 2464 kabel, som levarndør sier max 1.76A, kursen til ledlysene er 5A.
Denne kabelen følger med Blackview og er da siket med 2A som er innenfor marginenen på kortslutnings strøm.
Er egentlig en signal kabel.
I tillegg var lederen på original leddene bare avisolert (pent avisolert) og ledningen til ledden tvinnet rundt (FY) og tapet med en hvit tape.
Tapen var og begynt å miste lime effekten så mulig det var derfor den var glidd delvis av på den ene siden
Der var kordelerene synlig, er bart metall bak der ledden er montert.

Kabel var og skjøtet til lestripen med kabelsko av typen som vist på bilde2.
Dette er også i og forseg greit om en bruker sko til riktig kabeltykkelse, dett var det ikke brukt.
Det støreste problemet er at kunde kan koble til andre ting en leddlysen som nå var montert og da med mye større strømtrekk.

Ledden som nå var montert hadde et strømtrekk på 0.2A, så oppkobling med flying lead hadde kanskje vært innenfor men det må noen med mer regelverk kunskap en meg svare på.

Jeg fjernet koblingen, lagt krympestrømpe over skaden og koblet til slik det skal gjøres, med kontakt.

Dersom en må koble seg til og ikke kan bruke ODB kontakten men "jukse" er skikkelig lodding å foretrekke (ja det er lov på 12v), eller til nøds bruke skikkelig strøm tyver. (Jeg liker dem ikke av prinsipp)
Legger også ved et bilde av ferdig fikset.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA