Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 rex til 240.000,-

Startet av yngtho, mandag 31. august 2015, klokken 07:58

« forrige - neste »

yngtho

Sendte en mail til Møller ang. bruk av Schuko-kontakt til fast lading hjemme , og dette var svaret jeg fikk :


11:55

Hei!

Din henvendelse angående:
mangler tittel
er nå besvart.

Informasjon fra Harald A. Møller AS:


Vedrørende din henvendelse.

Bilens originale lader med Schuko kontakt, er ikke en nødlader som eksperter i
medier og noen elektrikere omtaler.
Denne kan benyttes som en vanlig lader, og har innebygget temperaturbeskyttelse og
leverer ikke mer enn max 10 Ampére.
Ved økt temperatur, justeres ladestrømmen ned.

Det som er faren med bruk av Schuko kontakt, er der man benytter eks. skjøteledning,
der det er feil i huskontakt/koblinger, eller uoriginal ladekabel benyttes som ikke
innehar disse beskyttelsene som Volkswagen sin ladekabel innehar.

Vi anbefaler uansett til permanent hjemmebruk, en såkalt veggboks.

Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.

Vennlig hilsen / Best regards

Customer Care/Kundehenvendelser
_________________________________________________________________
Harald A. Møller AS
Norway

Her svarer de jo at bruk av Schuko-kontakten er uproblematisk, men i samme svar sier de at de anbefaler å bruke fast ladeboks .
Ikke godt å bli klok på dette  :o
































Med vennlig hilsen / Best regards
Kundehenvendelser / Customer Support
Harald A. Møller AS
Postboks 6671 Etterstad
N-0609 Oslo
Phone.: +47 24 03 33 00

     
EL

emil

Sitat fra: yngtho på fredag 31. juli 2015, klokken 12:59
Her svarer de jo at bruk av Schuko-kontakten er uproblematisk, men i samme svar sier de at de anbefaler å bruke fast ladeboks .
Ikke godt å bli klok på dette  :o

Veggboks gir deg som oftest 16A lading mot 10A med kladd.


pottle

Møller svarer riktig. Det er uproblematisk å bruke schuko og ladekabel til å lade bilen din. En ladekabel er sikker hvis du bruker den riktig. De sier også at hvis du har kontroll over sikringen og ledninger samt at alt er riktig satt opp så er det ikke noe problem. De forutsetter også at du har normalt vedlikehold samt unngår ukurrant utstyr som skjøteledninger og lignende. Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt og du bruker det riktig så skal det ikke være fare for brann eller skade når du bruker en ladekabel.

Veggboks blir nevnt fordi det er enda mindre feilkilder som kan føre til skade. En unngår brukerfeil som for eksempel at ledninger knekkes og kontrollbokser kjøres over. Veggboks nevnes også fordi dette er en inntektskilde for Møller. En ladekabel koster kun 1/3-del av hva en veggboks koster.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA