Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man sitte inne i en bil som huriglader?

Startet av bjaolsen, torsdag 20. august 2015, klokken 21:10

« forrige - neste »

bjaolsen

Klart for en liten "tripreport".

Sommeren er her og  junior 2&3 ville til farmor og farfar på besøk. Jeg fant ut vi skulle prøve turen elektrisk. Jukset litt og fikk ferdig rute fra Barskog - tusen takk  ;)

Turen gikk fra Drammen med toppladet batteri, men med 100 km/t på CC nedover E18 i Vestfold ble det nødvendig med en liten stop&go på Fortum i Sandefjord.

Totalt kjørt, 81 km, 17,3 kwh/100km,Lading 32-64%, 11 min

Etter et lite stopp bar det videre til Lasses, som var det opprinnelige første målet.

Totalt kjørt, 129 km, 16,6 kwh/100km,Lading 36-97%, 24 min inkl. avbrudd for flytting på grunn av "fastlåst nabo"

Turen gikk videre til Fortum på Kiwi Nedenes (Søndagsåpen :) )

Totalt kjørt, 228 km, 15,3 kwh/100km,Lading 28-92%, 21 min

Det ble fremsatt krav om middag og neste stopp ble lagt til Kiwi Sørlandsparken, med omkringliggende "mat"-kjeder  ???

Totalt kjørt, 275 km, 15,7 kwh/100km,Lading 40-99%, 35 min

Nå var vi litt ute å kjøre i forhold til "ruta" til Barskog, vi skulle egentlig ha ladet på andre siden av Kristiansand og i tillegg så begynte det å regne. Vi kjørte innom Kiwi i Songdalen, men der ble vi "slått" med 30 sek av en flunkende ny Zoe som var nesten tom og som "bare" ladet med 22kW... Ny plan, lite sikkerhetsstopp på Grønnkontakt i Lyngdal, før videre til Flekkefjord.
Trillet videre til Lyngdal i regnet, i Lyngdal stod det 8 Tesla'er og supet på superchargerene, men begge flexiladerene til GK var ledige.
Frem med kabel og brikke, koblet til på bilen, opp med brikke i med kabel på lader - Start lading... stopp, uhæ, gjenta, samme resultat, gjenta, samme resultat....Iiik, lese på automaten.... KOBLE TIL PÅ LADER FØRST, følge instruksjon, ladet som bare det :)

Totalt kjørt,  354 km, 15,3 kwh/100km, Lading 44-74%, 21 min inkl. fingertrøbbel

Så bar det videre til Flekkefjord og GK's lader der, kom frem og der stod det en Leaf og ladet, var usikker på om laderen støttet dobbellading så jeg koblet til på Flex, etter litt fikling på skjermen så det ut for at laderen støttet dc+ac .. Prøvde og det stemte, dermed gikk det raskere å bli ferdig. Fikk beskjed om at det hadde vært opp til 8 biler i kø der tidligere på dagen....

Totalt kjørt, 391 km, 15,3 kwh/100km, Lading 43-95%, 25 min

Så bar det videre mot Jæren, batteriet gikk fortere enn ønsket og med tanke på "Raudnaskaret" mellom Vikeså og Ålgård ble det nok et sikkerhetsstopp på Helleland.

Totalt kjørt, 450 km, 15,4 kwh/100km, Lading 45-50%, 4 min

Så videre til Ålgård og Fortum på Kiwi, her var planen å lade helt opp, men laderen er nedgradert til 22kW litt usikker skilting det står 43kW på laderen og 22kW på etikett... Junior 2&3 var alt annet enn interessert i å vente så det ble kun 3 minutter før vi kjørte "heim te mor"

Totalt kjørt, 491 km, 15,2 kwh/100km, Lading 28-38%, 3 min (Hastighet tyder på 43kW)

Fremme....

Totalt kjørt, 509 km, 14,9 kwh/100km, 76 kWh, 80/100, 26% igjen på batteri.

Totalt ladet i ca. 2 timer og 20 min

På kvelden ladet jeg opp til 95% på Fortum på Klepp, overraskelsen var stor når batteriet var 84% i dag morges. Tanker om ødelagt batteri og krisemaksimering... Ladet igjen litt en liten time i dag til 99% og nå ser det ut for at det sitter....

bjaolsen
2015 Zoe Intense R210

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

Ladet igjen på Ålgård, nå virket farten mer som 22kW.

I tillegg ladet nå laderen på Nedenes med 22kW (kikket bak på måleren), kan det ha noe med første 20 minutter uten kostnad i åpningstid ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Ladet 6 minutter på denne i går og fikk rapportert 3,6kWh levert, noe som burde indikere 43kW effekt. Merkelig nok er laderen merket med 22kW på en lapp, men displayet sier 44kW.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Laderen på Ålgård hadde en kort periode etter at den var skiftet, der den bare leverte 22KW.
Fortum burde ha fjernet disse 22KW merkene etter at de oppgraderte den til 43KW igjen.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

bjaolsen

Mulig at min opplevelse av ladingen at ladingen på Ålgård var 22kW kommer av at batteriet allerede var over 80% ved start, samme ved Kiwi Nedenes i Arendal.

Tips:
På de fleste "Nissan" laderene til Fortum kan en titte bak på måleren som er merket med AC, der viser den effekt levert på den nederste linja.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Speeder

Sitat fra: bjaolsen på mandag 27. juli 2015, klokken 08:12
Mulig at min opplevelse av ladingen at ladingen på Ålgård var 22kW kommer av at batteriet allerede var over 80% ved start, samme ved Kiwi Nedenes i Arendal.

Korrekt. Det kreves ganske lav SOC(state of charge) før 43kw lading tillates.
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA