Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteripakke type A-B-C-D

Startet av HenrikRH, fredag 21. august 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

HenrikRH

Hei!

I dag måtte jeg nødbremse da en grevling bestemte seg for å løpe over veien.

Farten gikk fra 50-0 på utrolig kort tid da jeg botnet pedalen og ABS slo inn.
Etter dette gikk jeg ut for å se om bilen var skadd, noe den ikke var.

Satte bilen i D og kjørte videre.
Når jeg kommer til en nedoverbakke og slipper gassen, drar han to grønne prikker , som om han lader i D-gir... Kanskje litt kronglete forklart, men for den som forstår - hva gjør jeg med dette?!
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

MortenRA

Altså, bilen regenerer jo også når du har den i "D", bare på langt nær ikke like mye som i "B". Mao høres det helt naturlig ut om du hadde litt fart nedover bakken.
Tesla Model S 75D - Soon to come

HenrikRH

Sitat fra: MortenRA på onsdag 22. juli 2015, klokken 00:39
Altså, bilen regenerer jo også når du har den i "D", bare på langt nær ikke like mye som i "B". Mao høres det helt naturlig ut om du hadde litt fart nedover bakken.


Jaha... Har aldri opplev det tidligere.. Bruker ha den i D når jeg bare skal rulle nedover en slak bakke, men ikke sett at den har regenerert...
Synes bare det var så rart at det kom etter nødbremsinga.. Har kjørt 1500 km med den nå, og det er første gang det skjer..
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

sølv-pilen

Forskjellen på "D" og "B" er vel at i "B" lader den (bremser) så snart du slipper pådraget fra pedalen. Har du den i "D" vil den ikke regenrere før du akselererer uten noe pådriv på hjulene, som feks ved en bratt nedoverbakke, men dog langt fra så hardt som den ellers vill i "B" mode.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

mo73ro

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:47
drar han to grønne prikker , som om han lader i D-gir... Kanskje litt kronglete forklart, men for den som forstår - hva gjør jeg med dette?!

Fikk Leaf for noen uker siden og det høres helt normalt ut med opptil to prikker på regen med rulling i nedover bakke. Det er det jeg også opplever i D.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

nr1rayner

Måtte gløtte litt på de prikkene etter jeg leste dette. Har sluppet gassen i D fra max 70km/t ca, og får bare 1 prikk.
Men, dropp å se på de prikkene. Skal du ha info så bla opp energimålerne på skjermen istedet ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

muggost

Kanskje det er først nå du har lagt merke til dette? Jeg tror nok det er normalt :)

Dessuten får du litt forskjellig regenerering ettersom batteriet tømmes. Hvis du for eksempel prøver å regenerere når SOC er over 90% får du ikke mer enn to prikker uansett...

nr1rayner

I D-mode får jeg 2 prikker fra 73km/t og opp.
1 prikk under 73km/t ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

donkemaen

Også greit å vite er at med fulladet batteri (90+) Vil ikke bilen regenere så mye selv i B modus.
Du må under ca 80 % før full regenerering kan brukes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA