Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisforskjell

Startet av Østfold, tirsdag 20. september 2016, klokken 15:42

« forrige - neste »

Østfold

Returnerte fra Vestlandet idag med destinasjon Fredrikstad. Startet på 18 grader og underveis var jeg oppe på 26 grader.

Batteriet blir rimelig varmt på sånne dager. Startet med 100% og omkring 18 grader ute. Kjørte forbi Odda og Røldal (hadde 49% der) og fortsatte til Haukeli hotell.

Litt artig å se underveis at jeg ikke ville rekke fram på guessometeret, men ble ikke så stressa fordi jeg visste jeg ville få mye nedover - greit når man kjenner veien godt! Ikke greit å kjøre slik jeg gjorde om du ikke kjenner strekningen på forhånd!

Var et par streker under rødt på Haukeli og hadde 11% igjen (14 mil). Ladet til 80% (24 min/18kW) og havnet da på strek under rødt. Peiset videre forbi lader i Åmot og Seljord og deretter til Notodden og endte opp med 13% etter 11 mil. Ladet på nytt opp til 80% (23 min/17kW) og var innom rødt og avsluttet ladingen da. Falt ned på strek under rødt etter en mil eller noe. Fortsatte til Vestby Nord - var litt kaos der med flere biler i kø. Fikk etterhvert ladet med telefon ettersom brikken ikke virket. Ladet opp til 40% og kom meg hjem på det.

Man kjører litt med "hjertet i halsen" på varme dager, og det er ikke helt optimalt spør du meg, men det gikk da greit. Virker som lengre strekk er bedre fordi da rekker du å kjøle batteriet etter lading. Det er litt imot mine prinsipper dog, ønsker prisippielt å kunne kjøre forbi en lader ved behov - om det er fullt eller fordi lader ikke virker. Heldigvis virket laderen i Notodden, og den ene laderen som virket på Haukeli ladet fort og greit (en lader var nede). Ladet en Tesla der på samme boks og det gikk helt greit.

Uansett, man kan kjøre lengre strekk selv på varme dager, men man bør ikke pushe for hardt, vel jeg hold fartsgrensen og fulgte trafikken og da var forbruket relativt lavt og jeg forsøkte å ikke kjøre dynamisk med mange forbikjøringer.

leafnor

Samme erfaring fra i dag med 650 km. Over Dovre var det 14 grader, men så fra Kvam og videre over 26 grader og opp i 30 like før Oslo. Fylte temperaturskala men var ikke innom rødt. Dog på en lading var effekten redusert pga varme. Nå er vist ikke Gen1 batterier spesielt gode på å takle over 35 grader. De reduseres av det. Men for en dag eller to står jeg over med det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

#2
Samme erfaring, kjørte med heile familien og en gummibåt på taket fra Oslo via Lillehammer og til Seljestad. Vi var på rødt 10 min i Ål, men pga spising ble bilen stående 15 min etter at den var ladet nok og var da nede på 10 streker igjen

Jeg hadde Leaf Spy og når du er på rødt så er en av pakkene over 52 grader. Iflg ryktene så åpnes det ikke for full kjøling på Teslaene heller før 52 grader så antar at opp til 50 grader ikke er noe problem. Vi kjørt motsatt strategi og ladet lite og ofte, tror ikke en kan lure seg unna dette problemet om en ikke lar bilen stå i ro uten lading. Antar at en med 6,6 kw lader kunne fått en bedre løsning om en tar litt lengre stopp slik at en slipper å hurtiglade alle kWhene en bruker på veien...

Synd ikke Nissan gadd å ta i bruk kjøling... Elon Musk var tidlig ute og advarte mot dette på Leafen...

Fra 2015 kom Nissan Leaf med batterier som skal tåle varme bedre, hvor mye bedre vet vel bare Nissan...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ThomasEL

Er 30kWt-batteriet mer utsatt for denne temperaturstigningen enn det "gamle"..?
Jeg har da hurtigladet min 2015-modell en del, men aldri vært i nærheten av rødt.....
  - Kan isåfall årsaken være den økte ladehastigheten ved høyere SOC?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Det er nok samme indre motstand, og når ladehastighet er "dobbel" i dobbel tid, blir det tilsvarende mer tilført varme tenker jeg.
Får tro de vet at batteriet er robust nok til å tåle dette.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Hurum

Hei
Jeg hadde en rundtur med min nye 30 kWh  i juli. Kjørte med 5 personer i bilen, og en sykkel på taket. Vi hadde flere hurtigladinger på samme dag. Fulgte fartsgrensen/trafikken.

Hurum-Espa: 100%-21%   23 min lading til 86%   31,8 grader maks temp på batteri(Leafspy)
Espa-Ringebu 86%-5%      36 min lading til 95%   36,2 grader.
Ringebu-Lom  95%-21%    30 min lading til 98%   (AR-laderen ladet med 120A. 90A ved 89%!)
Lom-Stryn      98%-40%    32A lading til 73%
Stryn- Ørsta    73%-25%   Hurtigladet til 80%       48,5 grader

Etter noen dager kjørte vi Ørsta-Sandane-Sogndal.
Ladet til 93% i Sandane og kom frem til Sogndal med 26%.
Ladet med 16A over natten.

Kjørte Sogndal-Lærdal-Aurland-Voss-Odda-Røldal-Åmot-Vrådal.
Sogndal-Vossevangen 21%.       Ladet til 97%   (Fortum Gudvangen er montert!, ikke i drift ennå.)
Vossevangen-Odda 51%.           Ladet til 97%
Odda-Røldal 51%                      Ladet til 96%
Røldal-Åmodt  50%                   Ladet til 95%       49,5 grader
Åmodt-Vrådal 45% (toppen 700moh) 

Som dere ser ladet jeg unødvendig mye og lenge. Jeg hadde ikke kjørt denne veien før, og ønsket ikke noen problemer, men flere ispauser.. Ingen av disse ladingene gjorde at batteritemperaturen kom opp på rødt, men Laefspy viste en makstemperetur i batteriet på ca 50 grader på slutten av de to lengste dagene, så jeg var vel ikke langt unna.

Du kan ikke regne med at temperaturen i batteriet synker noe særlig mer enn et par grader mellom hver hurtiglading på sommeren på langtur. 30 kwh batteriene har en annen batterikjemi, og skal tåle langt mere stress enn de gamle.

2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

Bjoris

#6
Har hørt at Tesla heller ikke kjører full kjøling før 51 grader så jeg antar måleren viser det som er riktig, 10 streker er ok, 11 er ikke. Vi ladet 7 ganger i løpet av 15 timer i sommer, var på rødt i 10 min etter 5. lading...

Jeg hadde da 55 grader på den varmeste pakken, snitt husker jeg ikke, men det er ganske stor forskjell, det er tre målere der den ene er hele tiden mye lavere enn de øvrige... Kjørte da mellom 9-10 streker det meste av dagen... Gikk typisk ned til 9 før neste lading, vi ladet lite og ofte da det blir mye stopp med kids...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Burger

Så vidt jeg har forstått så er det varme og toppladet som tar livet av batteri fort. Det kan være noe å tenke på dersom man QC-er seg til mye varme og ikke sette den til lading når man kommer hjem.

Fordelen er jo at man QC-er seg ikke til 100%
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Hurum

Det er ikke vi eller hurtigladeren som hurtiglader batteriene. Vi kopler til ladern, og bilen styrer ladingen. Nissan har etterhvert mye erfaring på hvor mye batteriene tåler. "Topplading" er et relativt begrep som vi bileiere bruker. Siden Nissan sørger for at batteriene aldri blir ladet 100%, forlenger dette levetiden på batteriene betraktelig. (100% på målern i bilen er kun det som er tilgjengelig for oss, og ikke maks for batteriet.)

Nå er det stor forskjell på batterikjemien til 24kWh og 30kWh. Hvor 30 kWh tåler 4 ganger mer juling en det gamle. Dette vet også Nissan siden de har utvidet garantien til 8 år/160' på 30kWh batteriet.
Nissan har fjernet muligheten på å stoppe ladingen på 80% - også på hurtigladingen. Når 30kWh batteriet lades fra 20 til 96% på 23 minutter, er det nesten umulig å stoppe for en matbit, og bare lade til 80%.

Når dette er sagt er det ikke noen tvil om at varme reduserer levetiden til batteriene. Sånn sett er vi heldige i Norge hvor vi slipper 30+ grader om sommeren.
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA