Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av krister461, søndag 05. mars 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

Lible

Sitat fra: moby666 på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:17
Skall ha problemfri bil er leaf et godt alternativ. Har vært utrolig mye feil på egolf.
Ja, har det vært utrolig mye? Det er vel en del gjengangere med app-styring, ladekontakt og fastfryste låser, men en del av det som skrives er vel også fingertrøbbel?

En av de største feilene er vel egentlig Møller, som ikke tar tak i problemene på riktig måte.

Luftventil

Har aldri hørt at det skal være mye feil på E-Golf. Appen har selvfølgelig vært veldig ustabil, men til og med den fungerer bra nå.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Kårepåsporet

Veldig interessant tråd. Men rekkevidden på utgående e-Golf høres stusselig ut, sammenlignet med vår forrige Soul, kjørte den vintersdag til fjells, 80 km svært kupert terreng før de siste 15-20 km stiger fra havnivå til 650 moh. Da var det fortsatt rundt 35% igjen på batteriet. Temperatur rundt 0 grader før stigningen til fjells.

Ioniq klarte samme øvelse t/r med nær 30 km restrekkevidde, husker ikke hvor mange prosent det var igjen, muligens 15-20%. Samme hva den ene eller andre leiren mener: Ioniq er sykt effektiv, selv med lite batteri.

Og dere klager på Møller? Dere skulle prøvd en Hyundai forhandler, ikke bedre de når en er uheldig.
Min erfaring med fem ulike VW er ubetinget positiv, har hatt to feil, styreenhet for hengerfeste og panserlås. Synes det er helt innafor fra 1999-2014 rundt 250-300.000 km.

Jeg har først nå prøvd e-Golf, synes den var bra, men jeg synes den er kjedelig, det er liksom en bil alle kjøper...men den virker bra. Men jeg er usikker på om jeg tør bestille før jeg får prøvd den....

Noen kommenterte en test i tråden her, at det var flott med en test hvor rekkevidde var utelatt. Vel, for meg er rekkevidde vesentlig. Hadde trillingene gått 160 km vintersdag hadde jeg kjøpt en på flekken som ventepølse til andre biler med lengre rekkevidde og hengerfeste kommer i handelen, her i Norge....men jeg er redd en må regne maks 80 km for trilling....

Det jeg angrer mest på nå er at jeg ikke reserverte en Model 3, tror vi ender med den. Om det blir en e-Golf i mellomtiden får tiden vise....

Lasse Nessøe

Manglende APP
Støy i kupee

Kan man leve uten APP og en del høyere støy fra dekk i kupee er det ikke tvil om at Ioniq er kongen på haugen akkurat nå. Faller nok ned av den tronen når Opel kommer. Vår nå 2 år gamle e-Golf har gått 65.000km helt uten noen feil.

J@x

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:40
Manglende APP
Støy i kupee

Kan man leve uten APP og en del høyere støy fra dekk i kupee er det ikke tvil om at Ioniq er kongen på haugen akkurat nå. Faller nok ned av den tronen når Opel kommer. Vår nå 2 år gamle e-Golf har gått 65.000km helt uten noen feil.

Jeg har kjørt egolf i 40.000km og Ioniqen nærmer seg nå 1000km. Jeg må si til nå savner jeg ikke appen mye, det er mer en kjekt å ha ting. Varmeapparatet oppfatter jeg som mye bedre i Hyundaien enn i eGolfen, så behovet er ikke så stort. Når det gjelder støy virker det som er veldig avhengig av dekktype og oppfattelsen er veldig subjektiv. Jeg opplever at Ioniqen har annen lyd på hjulstøyen enn eGolfen, men at der er mer vil jeg ikke påstå. Opplevd touch and feel opplever jeg som hakket bedre på eGolfen , og jeg føler at eGolfen er hakket bedre å kjøre, -her også kanskje mer annerledes enn bedre,  men det forsvarer ikke pristillegget på ca 70.000kr for min del.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

emmern

Jeg synes også at IONIQ støyer mye mer i kupe og har jevnt over en billigere følelse enn e-Golf. Men prisen til IONIQ og induksjonslader + elektriske seter trekker kraftig opp.

Hvorfor i all verden kunne ikke e-Golf hatt et elektrisk justerbart sete?
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

gamer73

Noe jeg spesielt la merke til på IONIQ er dem små hjulene på den bilen. Ser ut som trillebår hjul. Hva dimensjon er det egentlig? Ser latterlig ut spør du meg....Det har jo selvsagt ingen rent praktisk betydning, men utseende betyr jo litt da.

Knut Røe

205/55R16 er det på Ioniq. Rulle og luftmotstand betyr mye så dette er viktig.

rolandvg99

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. mai 2017, klokken 12:27
Noe jeg spesielt la merke til på IONIQ er dem små hjulene på den bilen. Ser ut som trillebår hjul. Hva dimensjon er det egentlig? Ser latterlig ut spør du meg....Det har jo selvsagt ingen rent praktisk betydning, men utseende betyr jo litt da.

Ioniq har faktisk større rullediameter enn e-Golf, men 15" felg lurer blikket.
"I like soul with a capital S"

gamer73

ja det er godt mulig blikket blir "lurt" men det ser vitterlig helt "feil ut" i forhold til hvordan det ser ut på golfen. Det skal nå sies at et lysende eksempel på hvordan det BURDE gjøres er på den nye mazda 6 (og sikkert andre mazdaer av nyere dato også). Der er hjuldimensjonen enorm og det ser utrolig stilig ut.

rolandvg99

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. mai 2017, klokken 12:37
ja det er godt mulig blikket blir "lurt" men det ser vitterlig helt "feil ut" i forhold til hvordan det ser ut på golfen. Det skal nå sies at et lysende eksempel på hvordan det BURDE gjøres er på den nye mazda 6 (og sikkert andre mazdaer av nyere dato også). Der er hjuldimensjonen enorm og det ser utrolig stilig ut.

Vel mulig det er stilig, men det stjeler jo en del innvendig plass.
"I like soul with a capital S"

gamer73

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 12:45
Sitat fra: gamer73 på fredag 05. mai 2017, klokken 12:37
ja det er godt mulig blikket blir "lurt" men det ser vitterlig helt "feil ut" i forhold til hvordan det ser ut på golfen. Det skal nå sies at et lysende eksempel på hvordan det BURDE gjøres er på den nye mazda 6 (og sikkert andre mazdaer av nyere dato også). Der er hjuldimensjonen enorm og det ser utrolig stilig ut.

Vel mulig det er stilig, men det stjeler jo en del innvendig plass.

ja det er jo riktignok slik at "stilighet" går på bekostning av noe. OG sant å si.....IONIQ er jo egentlig en mindre pen bil i utgangspunktet så det hadde jo sannsynligvis ikke vært et poeng om den hadde stiligere hjul....det hadde jo blitt som å bruke leppestift på en premiegris;)

turfsurf

Dette er ett typisk problem på biler med høye sidevegger. Proporsjonene mellom paneler og hjul blir rare. Typisk en utfordring for MPVer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rolandvg99

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. mai 2017, klokken 13:16
Dette er ett typisk problem på biler med høye sidevegger. Proporsjonene mellom paneler og hjul blir rare. Typisk en utfordring for MPVer.

Der har du hovedgrunnen til at jeg rangerer praktiske løsninger foran estetikk og derfor står Nissan e-NV200 Evalia med >30 kWt batteri øverst på elbil-lista mi. :)
"I like soul with a capital S"

gamer73

#89
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. mai 2017, klokken 13:16
Dette er ett typisk problem på biler med høye sidevegger. Proporsjonene mellom paneler og hjul blir rare. Typisk en utfordring for MPVer.

ja skjønner godt hva du sikter til og vi kan jo lett se på mazda for å belyse "problemet"

Det først bilde er mazda 2012 model med "mindre hjul"...



Vi ser jo her at spesielt hjulet bak blir for "små" i forhold til bilens sidevegger, men også fremhjulet ser litt puslete ut.

Her er bilde 2 med 2015 eller 2016 mazda. Nå har hjulene blitt en del større (om det er reeelt eller bare "synsbedrag" vet jeg ikke, men jeg tror faktisk dimensjonen økte)



Vi ser her en tydelig forbedring. Fremme er dem rett og slett perfekt og det ser stilig ut, mens bak har det kommet seg betydelig. Jeg syntes fremdeles at bakpartiet burde hatt enda større hjul for å bli "riktig" men men....er jo egentlig snakk om relativt rimelig bil vi snakker om.

PS: Jeg hadde en slik mazda 2015 model (min var 13 elelr 14, men samme design) og jeg syntes å huske at jeg syntes bakhjulene kunne vært enda større proposjonelt sett, mens hjulene fremme var sinnsykt stilig (nesten like stilig som har BMW hehe)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA