Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Bowers, søndag 02. oktober 2016, klokken 11:01

« forrige - neste »

Bowers

Jeg skal snart begynne på sykkelprosjekt nr 2 og begynner å få kontroll på hvilke komponenter som skal brukes, men motor har jeg ikke bestemt meg for ennå.

Sykkelen vil få et 48V 30AH batteri bestående av 130 Samsung 18650 celler.
Jeg har også siktet meg inn på en Adappto Mini-E kontroller/Display.

Har noen erfaring nok til å foreslå en bra bakmontert motor som tåler peak på +/- 2Kw? Den bør ha plass til 5-6 tannhjul i en standard MTB 135mm bakramme. Moment er viktigere enn topp-fart.



PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Bowers

Jeg ønsker å unngå gearet motor og bruke en Direct Drive motor uansett mht levetid, lyd, bevegelige deler osv.

jkirkebo

Sitat fra: Bowers på onsdag 10. august 2016, klokken 11:35
Jeg ønsker å unngå gearet motor og bruke en Direct Drive motor uansett mht levetid, lyd, bevegelige deler osv.

Hmm. Selv har jeg to gearede motorer og synes ikke akkurat de støyer mye. Helt lydløse er de ikke, men ikke noe plagsomt på noen måte. Fordelen er størrelsen, de leverer 1kW hver og er knapt større enn bremseskivene. Rimelig mye mer "stealth" enn digre DD-motorer altså. I tillegg kommer fordelen av lavere vekt, og på dempede aksler lavere uavfjæret vekt som er ganske viktig.

Jeg har kjørt Ezee-motorene ganske hardt noen år nå og har ikke klart å ødelegge noe mekanisk på noen av de (har 3 stk.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bowers

Godt poeng som jeg skal gruble litt på JKirkebo, takk :)

Det kit'et jeg tenker å bygge sammen nå vil kunne nå en peak på 4kw hvis ønskelig. Vet du om de gearede motorene du bruker vil tåle denne effekten mht slitasje osv? Er det plastikk tannhjul i de eller metall?

jkirkebo

Sitat fra: Bowers på onsdag 10. august 2016, klokken 17:00
Godt poeng som jeg skal gruble litt på JKirkebo, takk :)

Det kit'et jeg tenker å bygge sammen nå vil kunne nå en peak på 4kw hvis ønskelig. Vet du om de gearede motorene du bruker vil tåle denne effekten mht slitasje osv? Er det plastikk tannhjul i de eller metall?

Det er nok litt i overkant for Ezee-motorene, de bør ikke kjøres høyere enn 52V nominelt (14S), til nød 16S. Kontroller maks 25A. Da får du kanskje en peak på 1,5kW pr. motor eller så. De har forøvrig metalltannhjul.
Jeg kjører 13S og 20A kontrollere, men da som sagt dual drive (2 stk.). Det gir en rimelig god akselerasjon, og cruising-hastighet rundt 45km/t. Ser egentlig ikke behovet for noe mer ;)

Jeg har Cycle Analyst v3 med ekstern bryter som kan veksle mellom 3 forskjellige innstillinger, som regel kjører jeg med lavere makshastighet da 45km/t som oftest er litt for drøyt. Omkring 35-37km/t synes jeg er passe behagelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

ebikes.ca har heftige navmotorer. Jeg anbefaler de til tyngre belastning.

Det finnes også mye info om hvordan en kan få navmotorer til å takle ekstra stor belastning på endless sphere forumet.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

edyrli

Hva med kjedemontert motor? http://www.cyclone-tw.com/
Jeg har en sykkel med dette og det var fungert overraskende bra. Har enda ikke trengt bytte kjede eller tannhjul som resultat av belastningen. Det beste er momentet man får med å kunne gire ned motoren. Største minuset er at motoren min støyer en del pga gearet.

Ser de selger opp til 7,5 kw. 7,5 Kw kittet skal klare 140 km/t.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

petersv

#8
Krankmontert har endel fordeler iom at du kan få ekte momentstyrt assistanse, i alle gir og hastigheter.

Redigert: Skrev helt feil, mente KRANK-motor! ;)

Bowers

Etter mye vurderinger så begynner jeg å peile meg inn på følgende komponenter

Batteri:
50V/30Ah, 14S/9p Panasonic GA ink. Adaptto BMS.

Strømforsyning:
Eaton 1-35A via Adaptto Mini-e

Controller:
Adaptto Mini-e

Motor:
http://www.leafbike.com/products/e-bike-hub-motor/gearless-20-24-26-700c-28-29-inch/newest-48v-1500w-rear-spoke-hub-motor-electric-bike-motor-998.html
(Med noen modifikasjoner)

Selve sykkelen er jeg usikker på ennå, men en Cannondale Beast of the East 3 leder ann løpet i øyeblikket ;)


Innvendinger/flere forslag?

petersv

Tror 500W er plenty med en gearet motor. ;) Krankmontert ville jeg gått for, men er jo endel dyrere.

tonykohn

#11
De vanlige "500W" girede motorene (bpm, mac, ezee etc.) tåler som regel greit opptil ca 1500w peak før clutchen begynner å mistrives. Over 2kw er i hvertfall ikke å anbefale. Leafbike.com  har en direktedrevet "1500w" motor som visstnok skal tåle ganske heftige peaks over kortere tidsrom. Jeg tror dette er den kraftigste motoren som passer i vanlig 135mm dropout med opptil 7 gir bak. Skal man ha mer kraft blir motoren så bred at det kun er plass til 1-2 gir bak.

Det er veldig lurt med temp-sensor hvis man skal dytte vesentlig mer watt enn produsenten anbefaler. Adaptto har jo også en funksjon som automatisk begrenser kraften når motoren begynner å overopphetes.

Her finner du et nyttig verktøy hvor du kan simulere forskjellige motorkombinasjoner for å få en pekepinn på hva slags ytelse du kan forvente.

Edit: Husk for all del at du må forsterke dropoutene på sykkelen din for å bruke så mye kraft du tenker på!!!

Bowers

Tony: Knall første post ;) Velkommen til forumet!

Det har blitt til de komponentene jeg nevnte i posten lenger opp. En Leafbike 1500w motor med Adaptto mini-e controller/LCD og et 50V30A batteri av Panasonic GA celler med Adaptto BMS.

Selve sykkelen er anskaffet og jeg jobber med å få laget en triangel alu-kasse til batteri og controller nå.
Jeg monterer kraftige torque arms på dropouts og bruker alu boksen til å stive av selve rammen i tillegg.

Håper å få plass til en Shimano XT 9 gear kassett bak, men det gjenstår å se om det går ;)
Jeg oppgraderer også til ett komplett Shimano XT 180mm bremsesystem.

Håper å få leafbike til å pre-montere en KTY84 temp sensor i motoren siden Adaptto ikke støtter den som normalt kommer med motoren. I verste fall åpner jeg motoren og monterer den selv.

Takk for mange bra tips :)

tonykohn

Jeg tror leafmotoren kun kommer med gjenger for "freewheel" som ikke passer med mer moderne "kassetter". Det var i hvertfall ståa da jeg vurderte motoren for ca et halvt år siden.

Skal du bruke skivebrems blir det også svært vanskelig å bøye ut rammen bak for å få plass til over 7 gir siden caliperen da ikke vil være på linje med skiven. Med stålramme kan du få det til ved å bøye rammen to ganger, men med aluramme tror jeg det blir umulig. Aluramme bør heller ikke bøyes ut mer enn ca 5mm før det begynner å bli skummelt.

Har du forresten prøvd en kraftig elsykkel før? Det er godt mulig du overvurderer behovet for mange gir. Jeg har bare en bpm på 36v/40a, og det er svært sjelden jeg gidder å gire ned utover de 2-3 tyngste girene siden det uansett ikke er mange sekundene før farten er så stor at jeg må gire opp igjen. Kunne egentlig fint klart meg med bare det tyngste giret, men velger å gire ned 1-2 gir i bratte oppoverbakker for å holde kadensen oppe.

Bowers

Takk for ennå flere bra tips Tony.

Eneste grunnen til at jeg tenker å prøve med en 9 girs XT cassette er fordi jeg fikk den sammen med bremsene. Som du sier så er girene stort sett meningsløse på en lik sykkel uansett.
Hvis ikke jeg får på gir kassetten jeg har så blir en enkel løsning å bare kjøpe en standard 7 girs freewheel og justere inn den bakre girarmen så den treffer laveste gir nøyaktig og la den stå der for alltid.

Min erfaring med sykkelen jeg bruker nå (1000w kina-kit) er at ingen gir blir brukt i heletatt. Den står alltid i tyngste gir og kun ved f.eks ren off-road bruk girer jeg et hakk ned foran, men så godt som aldri bak ;)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA