Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spionfoto viser neste års Nissan Leaf i bronse?

Startet av ludo, lørdag 05. september 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Olatho på onsdag 19. august 2015, klokken 19:35
Det blir jo en form for interessekonflikt - i alle fall i dette fora - fordi det deles ut støtte til begge teknologiene fra samme potten.
Hvis utbygging av en hydrogenstasjon går på bekostning av utbyggingen av et titalls ladestasjoner for elbiler (eller hundretalls, alt etter type ladestasjon og støtteordning man snakker om) er det jo kjedelig for oss.
Og enda kjedeliger er det jo dersom det, etter hvert, viser seg at hydrogen aldri fikk det gjennomslaget noen trodde.  Da har man kasta bort ganske mye penger på en veldig feilslått investering, og forsinket utbyggingen av en skikkelig ladeinfrastruktur samtidig.

Problemet er jo at bensinstasjoner og fossilbassert infrastruktur er her i dag, og konkurrerer sånn sett ikke på samme måte med el når det gjelder hva som er framtida.  Men en feilsatsing på hydrogen vil jo bare forsinke overgangen vekk fra olje, da det vil få flere fossilbillister til å sitte på gjerdet enda lenger før de bytter til moderne teknologi.

Dette synes jeg er bra skrevet!
Jeg tror alle elbilister kan skrive under på at det er fryktelig enkelt å gjøre elbilen til et godt alternativ også på de lange turene:
1. Få opp et dekkende nettverk av ladere
2. Der laderne står, sett opp mange slik Tesla gjør
3. Ikke lag klønete betalingsopplegg. Ladingen må være lynrask å starte når man stopper ved laderen.

Om man kan sette opp 20 CHAdeMO/CCS ladere (jeg har ikke regnet på dette) istedenfor 2 hydrogenpumper sier det seg selv at det er frusterende å se at hydrogenstasjoner får tilskudd som kunne gitt stor effekt for elbilens fremtid.
Som andre har jeg en viss tro på at hydrogen vil slå an i enkelte deler av bilmarkedet, men samtidig mener jeg at de investeringene hadde vært bedre anvendt på å overkomme hindrene som står i veien for de som ikke kan gå over til elbil.
Eksemeplvis:
1. Alle lyktestolper i bykjernen utstyres med minst 2 type 2 uttak
2. Sentrum for øvrig teppebombes med sakteladingsstolper hvor det er krav til lading og betaling for bruk av plassen.
3. På alle hovedveier settes det opp minst 12 uttak hver 4-5 mil (4 CHAdeMO, 4CCS og 4x43kW AC.).
Ja dette koster en del, men mye av investeringen (om ikke alt?) kan dekkes ved å droppe hydrogensporet.

En av de største frustrasjonene er dog eksisterende bilprodusenters motvilje mot å fornye seg. De vil gjerne gå så sakte som mulig, og kommer i løpet av de nærmeste årene til å mate ut hybrider på løpende bånd. Det er ikke uten grunn det måtte et nytt selskap som Tesla til for at vi forbrukere skulle få tilgang til langrekkevidde elbil. Et knøttliten fjert av et selskap ved navn Tesla har egenhendig laget verdens første elbil med lang rekkevidde, satt opp et pan-europeisk/amerikansk ladenettverk med nesten tredobbel hurtigladeeffekt av hva andre biler lader med, og de investerer voldsomt.
Dette kunne "hvem som helst" gjort, men det ble ikke gjort. Når man produserer millioner av fossilmotorer hvert år, hvorfor skal man da bytte ut disse med ekstremt enkle elmotorer. Og begi seg ut i batteri-markedet hvor man må gi bort fortjeneste?

Hmmm. Jeg stopper her, for dette innlegget kunne blitt sidevis.
Men i korte trekk: jeg er rimelig lei av at både det offentlige og private kaster bort tiden på tull. Det går på bekostning av raskere utvikling for rene elbiler. Vi har ventet lenge nok.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Olatho på onsdag 19. august 2015, klokken 19:35
Problemet er jo at bensinstasjoner og fossilbassert infrastruktur er her i dag, og konkurrerer sånn sett ikke på samme måte med el når det gjelder hva som er framtida.  Men en feilsatsing på hydrogen vil jo bare forsinke overgangen vekk fra olje, da det vil få flere fossilbillister til å sitte på gjerdet enda lenger før de bytter til moderne teknologi.
Det å forsinke overgangen vekk fra olje. Hmm. Hvem i all verden kunne ha interesse av det? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olee

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. august 2015, klokken 15:03
Sitat fra: Olatho på onsdag 19. august 2015, klokken 19:35
Det blir jo en form for interessekonflikt - i alle fall i dette fora - fordi det deles ut støtte til begge teknologiene fra samme potten.
Hvis utbygging av en hydrogenstasjon går på bekostning av utbyggingen av et titalls ladestasjoner for elbiler (eller hundretalls, alt etter type ladestasjon og støtteordning man snakker om) er det jo kjedelig for oss.
Og enda kjedeliger er det jo dersom det, etter hvert, viser seg at hydrogen aldri fikk det gjennomslaget noen trodde.  Da har man kasta bort ganske mye penger på en veldig feilslått investering, og forsinket utbyggingen av en skikkelig ladeinfrastruktur samtidig.

Problemet er jo at bensinstasjoner og fossilbassert infrastruktur er her i dag, og konkurrerer sånn sett ikke på samme måte med el når det gjelder hva som er framtida.  Men en feilsatsing på hydrogen vil jo bare forsinke overgangen vekk fra olje, da det vil få flere fossilbillister til å sitte på gjerdet enda lenger før de bytter til moderne teknologi.

Dette synes jeg er bra skrevet!
Jeg tror alle elbilister kan skrive under på at det er fryktelig enkelt å gjøre elbilen til et godt alternativ også på de lange turene:
1. Få opp et dekkende nettverk av ladere
2. Der laderne står, sett opp mange slik Tesla gjør
3. Ikke lag klønete betalingsopplegg. Ladingen må være lynrask å starte når man stopper ved laderen.

Om man kan sette opp 20 CHAdeMO/CCS ladere (jeg har ikke regnet på dette) istedenfor 2 hydrogenpumper sier det seg selv at det er frusterende å se at hydrogenstasjoner får tilskudd som kunne gitt stor effekt for elbilens fremtid.
Som andre har jeg en viss tro på at hydrogen vil slå an i enkelte deler av bilmarkedet, men samtidig mener jeg at de investeringene hadde vært bedre anvendt på å overkomme hindrene som står i veien for de som ikke kan gå over til elbil.
Eksemeplvis:
1. Alle lyktestolper i bykjernen utstyres med minst 2 type 2 uttak
2. Sentrum for øvrig teppebombes med sakteladingsstolper hvor det er krav til lading og betaling for bruk av plassen.
3. På alle hovedveier settes det opp minst 12 uttak hver 4-5 mil (4 CHAdeMO, 4CCS og 4x43kW AC.).
Ja dette koster en del, men mye av investeringen (om ikke alt?) kan dekkes ved å droppe hydrogensporet.

En av de største frustrasjonene er dog eksisterende bilprodusenters motvilje mot å fornye seg. De vil gjerne gå så sakte som mulig, og kommer i løpet av de nærmeste årene til å mate ut hybrider på løpende bånd. Det er ikke uten grunn det måtte et nytt selskap som Tesla til for at vi forbrukere skulle få tilgang til langrekkevidde elbil. Et knøttliten fjert av et selskap ved navn Tesla har egenhendig laget verdens første elbil med lang rekkevidde, satt opp et pan-europeisk/amerikansk ladenettverk med nesten tredobbel hurtigladeeffekt av hva andre biler lader med, og de investerer voldsomt.
Dette kunne "hvem som helst" gjort, men det ble ikke gjort. Når man produserer millioner av fossilmotorer hvert år, hvorfor skal man da bytte ut disse med ekstremt enkle elmotorer. Og begi seg ut i batteri-markedet hvor man må gi bort fortjeneste?

Hmmm. Jeg stopper her, for dette innlegget kunne blitt sidevis.
Men i korte trekk: jeg er rimelig lei av at både det offentlige og private kaster bort tiden på tull. Det går på bekostning av raskere utvikling for rene elbiler. Vi har ventet lenge nok.
+1! Frustrerende hvor mye tid politikere og bilprodusenter kaster bort! Tenk hvordan det hadde vært om vi hadde hatt en tre-fire "Tesla-selskap"!  :)

bosonic

#48


spol fem til 10:20
Journalist: "......Why so critical on Hydrogen cells"? Elon Musk:...." I think they are extremely silly"[/url]



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leaf_2014

Bytter man ut bensinmotoren med en liten brenselscelle i plugin-hybrider så har man jo en fin løsning.

Rask lading på langtur, mulig lavere vekt enn ren elbil, null utslipp ...

Antar mange av dagens plugin-hybrider (feks BMW) har dette på blokka.
Leaf 2014

ladov

Tja, en brenselcelle-hybrid høres jo tilforlatelig ut men da må man nesten finne en annen energibærer enn hydrogen..

Jeg tror hydrogen blir forbeholdt store stasjonære anlegg, hvor man kan ivareta sikkerheten mye bedre enn i 1 milliard biler i privat eie..

Også muligens militære anvendelser da.. Jeg kan vanskelig se for meg en elektrisk stridsvogn men energitettheten er så høy på flytende hydrogen at det godt kan tenkes at mye militær leamikk kan 'elektrifiseres' med hydrogen/brenselceller.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


mo73ro

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA