Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Jejl, torsdag 26. februar 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: granskauen på lørdag 11. juli 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Jejl på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.

Hm, la meg se:


  • Stygt design med lite vekt med funksjon og plassutnyttelse: Check
  • Lite batteri: Check
  • DRM-styrt batteri med urovekkende leieavtale: Check
  • "Hurtig-lading" med vekselstrøm: Check (huff!)
  • En etterlevning av manuel girkasse av en girspak: Check

Det er en skam at dette skal havne i bøkene, og det at på til etter at Tesla kom på banen.
Denne "rekorden" er vel strengt tatt slått av de to Teslaene som kjørte Amerika på tvers på to (?) døgn i fjor..
Zoe har jo et fresht og moderne utseende, så det var jo en merkelig kritikk

sondell

Sitat fra: bb på torsdag 05. februar 2015, klokken 20:58
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 05. februar 2015, klokken 15:13
Hvis man starter ved en SC og kjører en en time i 200kmt til neste SC. Lader en halvtime. Kjører en time i 200kmt tilbake til første SC. Rins/reapeat i et døgn. Så blir vel det ca 130km/t snittfart over det døgnet og totalt 300+ mil kjørt. Bør la seg gjøre det!
I 200 km/t tipper jeg forbruket ligger på minst 350 Wh/km. Det gir totalt 70 kWh, og det tar ikke en halvtime å lade opp. Det tar ca. 1 time og 5 minutter. Det mest optimale er ca. 140-160 km/t og ca. 150 km mellom superladerne.

Jepp. Gjorde jo en teoretisk beregning av dette på bloggen. Ved +30 grader og ikke motvind og 200 km mellom SC kom jeg frem til:

  • 150-155 km/h, lading ca 0-80% på SC hver gang -> 118 min per 200 km. 101.7 km/h.
Det blir da 2440 km på 24 timer. Vid medvind kan man kjöre fortere og da komme enda lenger.

Forbruk ved 200 km/h er höyt ja. I fölge de teoretiske beregningene som også ligger på bloggen :) er det over 400 Wh/km også i gode värforhold.

http://tesla.sondell.biz/?p=2150
http://tesla.sondell.biz/?p=2060 (grafer langt ned)


sigurdi

Pratet med Tesla In Motion i Berlin.
De kommer til å ta noen rekorder litt senere i år, krysse Europa på langs i elbil blandt annet.
Satser nok også på lengst på 24h.

Det som var litt interessant som de hadde oppdaget er følgende.
Høyeste snitthastighet ink ladestopp får en i en årstid da temperaturen ikke er for høy og ikke for lav.

Problemet nå på sommeren er at selve lade tiden tar ca 5% lengre tid pga mer varme som må transporteres bort mens en får ca 7% lengre rekevidde.
Totalen ble da lavere gjennomsnitts hastighet.
Ekstra ladetid tar mer tid etter det en tjener på høyere fart pga batteriet allerede er på max temperatur når en kommer frem til superlader og kjølingen er begrensningen på lade hastigheten. 

De er tre sjåfører som kjører, en sover 8 timer og kjører på shift i 8 timer, skal kjøre fra helt sør til Nordkapp.

Han mente at ved konstant lading er det vanskelig å klare noe særlig høyere en gjennomsnitts hastighet på litt over 90km/h.
Høy fart = varmt batteri = lengre ladetid

Starte med fullt batteri og avslutte turen med null gir noe høyere snitt hastighet.
(Vi hadde 93km/h fra Moss til Midelfart og da i øsende pøsende regnvær siste par timene, batteriet hadde da godt med strøm ved start)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Jejl

#18
Vi slo rekorden til Renault med ca 10 km/t, selv om vi tapte ca 5 timer rundt Lyon i Frankrike. Kjørte fra Hirtshals til grensen til Spania på under 29 timer.
Vi fikk i praksis til å kjøre i over 100km/t inkl lading når laderne sto tettest.
På en strekning på 85km klarte vi å holde 177km/t på cc (må sette cc på 176 og vippe spaken opp en gang) mellom 2 ladere, og holdt  farten hele tiden bortsett fra da vi kjørte av og på motorveien. Da fikk vi et forbruk på 304 wh/km.
Vi har bilder av tallene i dashbordet. Kanskje vi skal sende dem inn til Guinness, eller er rekorden allerede slått av noen andre?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA