Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Defekt Calix varmer?

Startet av Softblue, tirsdag 03. november 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

Softblue

Her vil jeg legge inn statistikk over gjennomsnittshastigheter og forbruk oppnådd av meg på langkjøring. Turene er kjørt på en økonomisk måte med cruisecontrol i jevn hastighet uten vesentlige stopp, lett lastet som regel bare med sjåfør i bilen. Statistikken sorteres etter økende hastighet. Jeg vil også angi dato, så man ser om det er vinter, vår, sommer eller høst.

Grunnen til at jeg lager statistikken er at forbruket øker med hastigheten. Det kan være bra og vite for de som vurderer elbil og tror man kan ligge å cruise i 110 og likevel oppnå angitt rekkevidde fra fabrikkanten. Hver dag kjører jeg fordi elbiler på motorveien som "hypermiler/sparekjører" i 70 Km/t for å komme lengst mulig. Elbil er som å kjøre bensinbil konstant på reserven. Foruten om de som kjører Tesla med stort batteri, så blir forskjellen mellom elbil og bensinbil, som forskjellen mellom seilbåt og motorbåt. Du må være innstilt på at det tar lengere tid å komme fra A til B hvis man skal langt for ikke å bruke opp batteriet. I tillegg kommer eventuell ladetid på reisen. Og her kommer man til akilleshælen til Mercedes B som er 11Kw laderen. Litt ubetenktsomt av Mercedes å kun utstyre bilen med en liten 11Kv lader, når bilen er så sulten på strøm. Med en 22Kw lader, så hadde det holdt å lade 1-1,5 timer for å komme seg videre, i stedet for 2-3 timer med dagens 11Kw lader. Særlig når det fleste 3-fase AC ladestasjonene som settes opp er 22Kw, 43Kw og til og med 63Kw, men sjelden 11Kw.
Hadde Mercedes lansert et Chademo-adapter som finnes til Teslas versjon av den samme laderen, eller inngått en avtale om bruk av Teslas SuperChargere (som jeg skjønner Tesla har invitert til) så hadde mye av problemet med rekkevidde og langkjøring vært løst. Ladekapasiteten er en større ulempe enn batterikapasiteten etter min mening. Range Plus er av begrenset nytte, fordi den ekstra batterikapasiteten får man først etter at man full ladetid pluss ekstra ladetid for Range Plus, og så lenge har man sjelden tid til å vente hvis man er på tur. Man lader da nok til å komme til neste ladested, i stedet for å stå å vente til batteriet + Range Plus er fullt. Range Plus vil således mest være av nytte om man ikke skal lade på turen til bestemmelsesstedet.  Dette er synd da bilen er en fantastisk langtursbil, og etter min mening en av de beste elbilene. Kvalitetsfølelsen er kjempegod. Kjører du sjelden mer enn 50-100 km fra hjemmet er det en perfekt elbil.

Oppgitt forbruk og rekkevidde fra fabrikantene er oppgitt etter NEDC/NEFZ testen med en gjennomsnittshastighet på 34 km/t.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
"The combined fuel economy is calculated by a total consumption of urban and extra-urban cycles over the total distance (theoretical 11023 meters). The total test time amounts to 1180 s with an average speed of 33.6 km/h."

Mercedes B Electric Drive / 250e skal etter NEFZ-normen greie et forbruk på 16.6Kw/100Km, om du kjører i 34 km/t, men hvor ofte gjør man det? På motorveiene er det nå 110 Km/t og luftmotstanden øker med kvaderatroten av hastigheten. Dvs om du dobler hastigheten, så firedobler du luftmotstanden. Det øker forbruket vesentlig.

Rekkeviddemåleren i kjørecomputeren er etter min mening ganske nøyaktig basert på reelt forbruk. Vær derfor ikke overrasket om den står på 110km i stedet for 200km etter kort tids bruk basert på ditt kjøremønster. På småkjøring vil nok forbruket ligge rundt 25Kw/100km. Fra rekkevidden må man trekke fra 15 km fordi batterivarselet kommer på når det er 14 km igjen av rekkevidden. De fleste vil nok lade da istedet for å forsøke å kjøre de siste 14 kilometerene til det er helt tomt. Reel rekkevidde på småkjøring er derfor rundt 10 mil mellom hver lading.

Så hvis du skal kjøpe elbil og forhandleren oppgir forbruk og rekkevidde, så må du spørre hva er forbruk og rekkevidde ved ren bykjøring og ved 110 km/t med 4 personer i bilen uten batterireserven på 15 km.

Statistikken kan gjøres mye mer detaljert, med temperatur, vind, føreforhold, høydeforskjeller, varmeapperat/aircon, kjørelengde og andre faktorer som påvirker forbruket. Jeg mistenker at varmeapparatet drar ca. 3-4 Kw/100km. Men jeg lager den helt enkel for at den skal være lettere å lage for meg og vil gi en uoffisiell indikasjon om hva man kan forvente. Den vil redigeres etter hvert som jeg har nye resultater. Tallene tas fra kjørecomputeren.

Ut i fra min erfaring er den største energityven våt vei.
På tørr vei vil vintertemperatur på -10c redusere rekkevidden med ca 20% i forhold til en temperatur på +10c.

Gj.snittshastighet og forbruk. Dato. (Rekkevidde med 28kw batterikapasiet)
62 km/t, 23,6kw/100km. 16.11.2015 (119 km) Hakka R2 piggfri vinterdekk, regn
64 km/t, 17,7kw/100km. 04.09.2015 (158 km)
65 km/t, 18,9kw/100km. 28.09.2015 (148 km)
69 km/t, 25,2kw/100km. 21.10.2015 (111 km) Våt vei
70 Km/t, 27,2kw/100km. 08.01.2016 (103 km) -10 - -12c tørr vei
72 Km/t, 28,7kw/100km. 14.01.2016 (  98 km) -15c tørr vei
73 km/t, 20,0kw/100km. 02.10.2015 (140 km)
75 km/t, 21,0kw/100km. 06.10.2015 (133 km)
77 km/t, 22,1kw/100km. 06.11.2015 (127 km)
77 km/t, 25,9kw/100km. 08.12.2015 (108 km)
78 km/t, 21,7kw/100km. 04.10.2015 (129 km)
80 km/t, 28,4kw/100Km. 14.01.2014 (  99 km) -15c tørr vei
82 km/t, 28,7kw/100Km. 08.01.2016 (  98 km) -10 - -13c tørr vei
83 km/t, 25,7kw/100km. 19.10.2015 (109 km)
84 km/t, 24,3kw/100km. 02.11.2015 (115 km)
85 km/t, 26,6kw/100km. 05.11.2015 (105 km)
90 km/t, 30,5kw/100km. 30.12.2015 (  92 km)
92 km/t, 25,9kw/100km. 05.10.2015 (108 km)
92 km/t, 26,3kw/100km. 22.10.2015 (106 km)
93 km/t, 26,1kw/100km. 19.10.2015 (107 km)
94 km/t, 22,6kw/100km. 05.10.2015 (124 km)
98 km/t, 26,9kw/100km. 08.10.2015 (104 km)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Softblue

Eco-visning fra i dag med 99% fra start, på 203 km med gjennomsnittsfart 77 km/t og 25,9kw/100km i forbruk.
Jeg må jo innrømme at det meste var på motorvei. :)

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Belectric

Flott oversikt Softblue! Etter å ha kjørt B-electric siden mai-15 kan jeg si at jeg har erfart omtrent det samme når det kommer til gjennomsnittlig forbruk. Med range-plus har jeg greidd i overkant av 200km sommerstid på tørr vei med blandet kjøring (mest motorvei ca 90km/t). Har ikke fått testet vinterrekkevidden nå når det er -10-15 grader ute, men indikatoren viser mellom 90-100km med 100% batteri uten å benytte range plus.

Byggekvaliteten føles ganske bra, og kjøreopplevelsen er bedre enn andre el-biler jeg har prøvd (ion, imev, Leaf, Soul). Den virker dog litt stump i fjæringen over store/lange fartsdumper. Den har nok baggasjeplass til en familie på fire. Til dagligdags lokaltransport har denne parkert vår BMW, men jeg innser at uten hurtigladings mulighet kan vi dessverre ikke greie oss med denne som eneste bil.

Ønsker for neste modell er:
-Hurtiglading
-APP for fjernstyring av lading/varme etc.
-DAB som standard kombinerbart med range plus.
-Varmepumpe

Belectric

mrjic

2016 modeller har app støtte, dab og range på luss er også inkludert. I USA så er homelink også endel av funksjon i 2016 modell.

Belectric

Fikk opplyst av selger på BoS Bærum i går at det muligvis kommer en ettermontering som kan kobles inn i bilens OBD port, som skal fungere som com-modul for å gjøre appen tilgjengelig på biler levert uten slik. Den vil da i tilfelle ha begrenset funksjonalitet ift. biler produsert med com-modul.

Igjen - uvitenhet og manglende informasjon om eget produkt er veldig skuffende!!! :(
Belectric


Belectric

Interessant! Om den virker på biler produsert frem til 11/2014 burde det i hvert fall teknisk være mulig å få det til også på senere biler. Men merk; det står ingenting om B-Electric drive der, bare B-klasse. Dette vil jo vise om MB tar EL-kundene på alvor og inkluderer også dem....(lakmustest).

B-klasse som EL-bil har jo potensiale til virkelig å bli bra, men det fordrer at MB er interessert i å utvikle dette segmentet. Kanskje ser de på EL-bilen som en konkurrent til sine egne fossile biler? "The proof is in the pudding!" sies det....
Belectric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA