Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladegrep for elbilen

Startet av klumpen, fredag 26. oktober 2012, klokken 14:08

« forrige - neste »

klumpen

Hei,

Jeg skal ha en overnatting i Skien om noen dager siden jeg skal inn til oslo.
Ser på ladekartet at det er en del normal-ladere i sentrum.
Er det standard lås på disse, eller er det eget ladesystem?
Det er nemlig det i Arendal hvor jeg bor.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

Hans Håvard Kvisle

Arendal skiller seg litt ut ved å ha et kort som adgang til ladestolpene.
Stort sett ellers i landet holder det med ladenøkkelen til Elbilforeningen. Jeg tok en kjapp stikkprøve på ladestasjoner.no, og det står "Nøkkel" som tilgang på de tre jeg sjekka.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 15:29
Arendal skiller seg litt ut ved å ha et kort som adgang til ladestolpene.
Stort sett ellers i landet holder det med ladenøkkelen til Elbilforeningen. Jeg tok en kjapp stikkprøve på ladestasjoner.no, og det står "Nøkkel" som tilgang på de tre jeg sjekka.

Det er samme dritten i Halden. Heldigvis finnes det en ladestasjon ved Coop Extra i Halden som ikke trenger kort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i_expect

Jeg gikk forbi en ladestasjon midt i sentrum i Skien for en stund siden og mener at det var nøkkellås i de og ikke kort.

Det er for øvrig kort i både Arendal og Grimstad. De samarbeidet om å sette de opp en gang mener jeg å huske og hadde en langsiktig plan om at folk skulle begynne å betale for strømmen. Samme opplegg i Mandal... hadde gått greit om kortene var lett tilgjengelige, men man må møte opp i kommunen for å få det og i åpningstid... For oss som ikke bor der og bare skal innom så er det noget tungvint siden man jo ikke nødvendigvis er der mellom kl 9 og 15. Dessuten er det ingen i resepsjonen som aner hva du snakker om osv, så det tar litt tid å finne ut av det som regel er min erfaring...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

sven erik

der de skal ha betaling for lading enten la det bli vanlig mini bank eller at bensinstasjonene tjener på å selge kortene  det er da ikke så vansklig i stede blir det at man får låne en kontakt på bensinstasjonen  vi må tenke på de som kommer forbi byene det er de som trenger strømmen mest

El rayo

Det finnes vel en kontakt der du skal overnatte? Enter det er hotell eller privat.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

klumpen

Hotellet der jeg skal overnatte sa jeg måtte finne en plass i sentrum :(
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

Trond Arve

Sitat fra: klumpen på onsdag 10. oktober 2012, klokken 22:08
Hotellet der jeg skal overnatte sa jeg måtte finne en plass i sentrum :(

Pøsj. Spør om å få snakke med vaktmesteren :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafster

Eller kansellér og finn et annet sted å overnatte...

cra

Sitat fra: leafster på onsdag 10. oktober 2012, klokken 23:16
Eller kansellér og finn et annet sted å overnatte...

Ja, det hannde kanskje vært det beste, så kanskje det blir "årnings" neste gang noen spør!  8)  HVis vi virkelig kan benytte forbrukermakta vår til å favorisere de som legger til rette for elbilisme kan det bli bra etterhvert :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

klumpen

5 timer fra arendal til skien med 3 timer normal-lading på brokelandsheia (gjerstad) og 30 min på statoil porsgrunn.
Funnet ut at det er alt for mye bakker :/
Kom frem med 1 bar og 13km på guess-o-meter. 0,16kw/m.
Blir spennede med 10 mil uten lading i morgen fra skien til lier.

Lader opp bilen på en offentlig parkeringsplass i sentrum.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

svingen

Sitat fra: klumpen på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:55
5 timer fra arendal til skien med 3 timer normal-lading på brokelandsheia (gjerstad) og 30 min på statoil porsgrunn.
Funnet ut at det er alt for mye bakker :/
Kom frem med 1 bar og 13km på guess-o-meter. 0,16kw/m.
Blir spennede med 10 mil uten lading i morgen fra skien til lier.

Lader opp bilen på en offentlig parkeringsplass i sentrum.

hvordan gikk det fra skien til lier? kom du frem? :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

klumpen

Kom frem med 1 bar og 13km igjen på gom.
Fikk låne nissan sin hurtiglader.  Videre kjørte vi till abb på billingstad, kun for å teste den ( samt jeg har en søster som bor 5 minutter unna..)
Leverte bilen med rundt 70% fullt batteri.


I dag blir ruten oslo strømstad. Hurtiglade på vestby og sarpsborg, samt normallade på nordby på svinesund. Tar ferjen fra strømstad til sandefjord, hvor vi kjører til langesund for søvn og lading. I morgen er det langesund og hjem, mot at vi normallader 1-2t på brokelandsheia i gjerstad.

Satser på at denne turen blir en artig historie om noen år, når vi kan fortelle at tur/retur arendal-oslo krevde 2 overnattinger for å komme frem :p
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

sven erik

kjør norge mallaga da snakker vii siklig med overnatting  å ca 14 dagers reise i stede for 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA