Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilparkering med lademulighet fjerne pga. brannfare

Startet av Hans Håvard Kvisle, søndag 07. oktober 2012, klokken 23:08

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

I et nordisk prosjekt utvikler Sweco en test på en ny type ruteplanlegger for elbilister. I denne er også ladestasjonene med slik at du kan få en beskrivelse på hva som er korteste rute inkludert tida det tar å lade.

elbil.no legges det ut en artikkel hvor du kan lese mer om hvordan denne virker:
http://elbil.no/mennesker/785-prototyp-ruteplanlegger-for-elbil

Om dette blir en ruteplanlegger som flytter seg fra prototypstadiet, avhenger av flere forhold. I alle fall er det viktig for utviklerne å få gode innspill. Bedre "sensorer" enn erfarne (og nye), norske elbilister er det vanskelig å tenke seg. Så har du lyst til å teste den og komme med tips og gode råd, er det kjempefint. Ja, rett og slett være med på å bestemme om den kan være nyttig.

Kommentarer kan samles i denne tråden. Så får utviklerne følge med her og lære.

Hver oppmerksom på at den ikke fungerer på nettleserne IE og Firefox, men fint på Chrome og Safari, samtidig som den er optimalisert for iPad (HTML5).

Gå til prototyp ruteplanlegger: http://seas0049.position.sweco.se/ev-route-prototype/
St.Hanshaugen

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

foxy

I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Som på det sveisiske nettstedet bør det legges inn parametre for ulike bilmodeller, alternativt tilsvarende parametre for lagret energi (kWh) og effektivitet. Å angi "normal rekkevidde" 130 km blir litt ullent... Symbolikken med disse to kakediagrammene er også litt vanskelig å forstå. Bedre med et par solide stolpediagrammer.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

#4
Testet en rute jeg kjørte i helga, Ekeberg til Solobservatoriet på Harestua. Ikkeno stress med iOn'en i det hele tatt, kom frem med 48% igjen på tanken. Det er ganske bra stigning de siste 5 km, ca 400 høydemetre på svingete grusvei med mye tungt teleskoputstyr i bilen. ;D På vei hjem brukte jeg enda mindre energi og kom hjem med over 60% . Denne nye kalkulatoren sier at jeg burde ha brukt 16.8 kWh fra Ekeberg til Solobs, noe som er omtrent 110% av bilens kapasitet ...  ::)

(Det må sies at det sveitssiske stedet traff beregningen med, eh, sveitsisk presisjon.)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

* Mouseover er sikkert kjekt, men skulle gjerne hatt en listevisning også over de forskjellige stoppene og mellomtidene.

* Savner også litt mer avansert ruteplanlegging med flere stopp på veien. Ikke bare A til B.

* Mulighet for å velge type ladere.

* Mulighet for å velge bilmodell.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

kyrregutt

Har det kommet et alternativ, for få innspill, mangler det penger, eller hva annet kan være årsaken til at dette stoppet opp?

Jeg er faktisk helt avhengig av at det kommer en slik ruteplanlegger. Med såpass få ladestasjoner for alle andre enn Tesla, så vil det være helt uvurderlig hjelp når man skal litt utenfor komfortsonen.
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA