Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe elbil. Mars2010

Startet av Elmo, fredag 12. mars 2010, klokken 17:13

« forrige - neste »

Elmo

#15
I don't mind English at all, but I think it is important that we don't scare off people that don't feel comfortable with writing English. So, you English guys, stick to English if you feel that is the easiest,  and you Norwegians people, write Norwegian if that feels best you.

Even in elbilwiki. Feel free to write English. It can stay English if you like or I (and I bet several others) are happy to translate if you like.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Jeg får fremdeles ikke PM til å virke - dvs. jeg kan lese dem, jeg får jo kopi på mail, men jeg får ikke sendt, ser det ut til. Jeg foreslår at de av dere som er interessert sender meg en PM med emailadresse så jeg kan sende mer detaljer. Jeg har bl.a. kontaktinformasjon som jeg ikke kan legge ut på forumet.

Jeg har dessverre lite tid til å direkte være med å skru, så dere andre må drive det fremover om det skal bli noe ut av det. Men jeg kan godt ringe til GP-mannen igjen for å gjenopprette kontakten.

Dersom GP fremdeles er interessert må vi finne ut hvor mange som vil være med, hvilke spørsmål vi skal stille og hvor vi kan møtes.

Det ville ikke overraske meg om GP trenger et firma å forholde seg til for eventuelt salg av batterier. Klarer vi å løse det?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Jeg tenker på dette som en mulig erstatning for SAFT-blokkene. 16A lading er plenty i den forbindelse, jeg trenger ikke noen hurtiglading.

Det jeg er interessert i er muligheten for å få en uproblematisk erstatning for batteripakker som tar natta til en overkommelig penge. NiMH har også ord på seg for å være bombesikker teknologi, og det hadde vært deilig å slippe å tenke på at man ikke må være for hard på gassen, ikke bruke varmeapparatet i utide og så videre.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 05. februar 2010, klokken 00:21
I don't mind English at all, but I think it is important that we don't scare off people that don't feel comfortable with writing English.
So, you English guys, stick to English if you feel that is the easiest,  and you Norwegians people, write Norwegian if that feels best you.

Even in elbilwiki. Feel free to write English. It can stay English if you like or I (and I bet several others) are happy to translate if you like.

And do not forget Google Translate. Not perfect but, but quite usefull.

Oversatt til Norsk automatisk: "Og ikke glem Google Translate. Ikke perfekt, men, men ganske nyttig."

Klipp fra elbilwiki:
"  Hvis lampen for elektrisk feil lyser . . .
Lampe: Elektrisk feil
Lampe: Elektrisk feil

Hvis lampen for elektrisk feil lyser så forteller det at bilens datamaskin har funnet en feil. I følge instruksjonsboken skal man da så fort som mulig oppsøke autorisert verksted. De har utstyr for å lese ut hva feilen er.

På enkelte biler lyser denne lampen alltid og på andre biler kan den komme og gå litt, uten av det er noen alvorlig feil. Men hvis lampen normalt ikke lyser på din bil bør du få problemet undersøkt. Hvis bilen ellers oppfører seg normalt er det ingen umiddelbar fare og du kan kjøre til verkstedet for egen maskin."

Automatic translated:
"If the lamp for the electrical fault light. . .
Lamp: Electrical fault
Lamp: Electrical fault

If the lamp for the electrical fault light will tell it that the car's computer has detected an error. According to the instruction book to you then as soon as possible consult a specialist garage. They have equipment to read out what the error is.

On some cars lit this lamp always and in other cars can come and go a bit, without it being some serious errors. But if the light is normally not on your car you should get the issue examined. If the car otherwise behaving normally, there is no immediate danger and you can drive to the shop for your own machine "

Absolutely understandable,
Blir:
"Absolutt forståelig"

http://translate.google.com/#en|no|
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Ikke dårlig oversettelse
Selvfølgelig må medlemmer har lov til å skrive norsk her.
Jeg selv svarer Nikolay på engelsk siden jeg er vant til det.

Jeg lurer på om Svein i Alternativ energi eller Boogie me sin elbilshop kunne fungere som forhandlere. Svein er vant til å importere bly og litium.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på fredag 05. februar 2010, klokken 19:02
Jeg lurer på om Svein i Alternativ energi eller Boogie me sin elbilshop kunne fungere som forhandlere. Svein er vant til å importere bly og litium.

Hei Ken. Siden du nevner meg direkte, så får jeg kommentere.

Jeg var inne i loopen for et år siden ifm GP. Det er ikke noe galt med disse batteriene så vidt jeg kan se, men de har ingen overvåking på spenning/ballansering og temperatur. Og det må de ha.
Det var noe annet med Nilar batteriet som hadde en trykksensor som kunne brukes for å avslutte lading.
Men de ble aldri ferdig med sitt produkt i tide.
Hvor de står nå vet jeg ikke.

Når man allikevel må ha et BMS som overvåker batteriene, så kan man likegodt gå mot Li-Ion.
For et år siden var det omtrent likt sammenligningsmessig. I dag er Li-Ion billigere, og det er mer fokus/ressurser på utvikling her.

Det er også flere leverandører.

Utviklingsmessig har det skjedd mye på LIFEPO siden siste år med tilsetning av Yttrium som gir disse batteriene bedre ytelse ved kaldt vær, og ca fordoblet levetid.

Det virker selvfølgelig fristende med NiMH, men for meg ser det ut til at de ikke er aktuelle lenger.
Prismessig vil de ha problemer med å konkurere siden de innholder dyre metaller.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: Boogie på lørdag 06. februar 2010, klokken 10:17
Jeg var inne i loopen for et år siden ifm GP. Det er ikke noe galt med disse batteriene så vidt jeg kan se, men de har ingen overvåking på spenning/ballansering og temperatur. Og det må de ha.

Jeg ser av epostene eledille videresendte til meg at det antagelig ikke har skjedd noe særlig siden du var inne i loopen sist Boogie.  Jeg har hatt inntrykk av at alle Li-Ion prosjekter blir mye dyrere enn det som var antydet for NiMH her, men jeg må innrømme at så langt har jeg ikke sett en eneste konkret pris til tross for at det ser ut som mange driver små Li-Ion prosjekter mer eller mindre på egenhånd.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Alle batteripakker bør ha mulighet til å overvåke individuelle module/ celle spenning. Ranger og Reva har denne muligheten. Aktiv forvaltning av maks-min spenning er ikke så kritisk i nikkel kjemi batterier som med litium.
Litium er framtiden så langt men om disse moduler er like robuste som Panasonic er de interessante.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eledille

Sitat fra: Boogie på lørdag 06. februar 2010, klokken 10:17

Jeg var inne i loopen for et år siden ifm GP. Det er ikke noe galt med disse batteriene så vidt jeg kan se, men de har ingen overvåking på spenning/ballansering og temperatur. Og det må de ha.


Å? Det var ikke slik jeg oppfattet det.

Så vidt jeg forsto er det kun temperaturen som må overvåkes. GP har ferdige sensorkits som angir fullading basert på temperatur.

Batteriene trenger ikke noen BMS for balansering, det gjøres på akkurat samme vis som med NiCd - overlading på lav effekt. NiCd elektrolyserer vannet, NiMH gjør forsåvidt det samme, men inneholder en katalysator som rekombinerer H2 og O2 til vann etter hvert som det dannes og avgir energien som varme. Det er nettopp dette som er det fine, management er enklere.

Sitat fra: Boogie på lørdag 06. februar 2010, klokken 10:17

Når man allikevel må ha et BMS som overvåker batteriene, så kan man likegodt gå mot Li-Ion.
For et år siden var det omtrent likt sammenligningsmessig. I dag er Li-Ion billigere, og det er mer fokus/ressurser på utvikling her.

Det er også flere leverandører.

Utviklingsmessig har det skjedd mye på LIFEPO siden siste år med tilsetning av Yttrium som gir disse batteriene bedre ytelse ved kaldt vær, og ca fordoblet levetid.

Det virker selvfølgelig fristende med NiMH, men for meg ser det ut til at de ikke er aktuelle lenger.
Prismessig vil de ha problemer med å konkurere siden de innholder dyre metaller.

Jeg er helt enig i disse resonnementene, men jeg oppfattet ikke at det trengs noe særlig BMS i det hele tatt, bare enkel temperaturovervåking som det allerede finnes ferdige sensorkits for. Dersom det stemmer, kan NiMH være bedre for biler som er bygget for NiCd.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Boogie

Sitat fra: eledille på søndag 07. februar 2010, klokken 17:11
Å? Det var ikke slik jeg oppfattet det.

Så vidt jeg forsto er det kun temperaturen som må overvåkes. GP har ferdige sensorkits som angir fullading basert på temperatur.

Batteriene trenger ikke noen BMS for balansering, det gjøres på akkurat samme vis som med NiCd - overlading på lav effekt. NiCd elektrolyserer vannet, NiMH gjør forsåvidt det samme, men inneholder en katalysator som rekombinerer H2 og O2 til vann etter hvert som det dannes og avgir energien som varme. Det er nettopp dette som er det fine, management er enklere.

Jeg er helt enig i disse resonnementene, men jeg oppfattet ikke at det trengs noe særlig BMS i det hele tatt, bare enkel temperaturovervåking som det allerede finnes ferdige sensorkits for. Dersom det stemmer, kan NiMH være bedre for biler som er bygget for NiCd.

Jeg ser at jeg kansje har vært litt rask i min vurdering.
Jeg så at vi trengte mer enn det bilene hadde i øyeblikket, og temp overvåkningsmodulen var jeg faktisk ikke klar over.

Du har helt rett i at NiMH batteriene hadde passet veldig fint inn i bilene. De oppfører seg veldig likt som NiCd og man kunne da bruke bilens opprinnelige ladesystem uten store endringer. Bekymringen lå i hvordan avslutte ladingen i tide.

Når jeg nå går for LIFEPO batteriene er dette av flere grunner. Ikke minst at de har mindre indremotstand. Noe som gjør at man kan øke spenningen i bilen noe, og få litt bedre ytelse på akselerasjon og evne til å holde farten i bakker. Vekten er også mindre. Man kan altså øke rekkevidden med samme vekt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

eledille

Jeg sier absolutt ikke at NiMH er den beste løsningen, men vi har i hvert fall en produsent som har gjort konverteringen én gang allerede og ser ut til å være interessert i å yte bistand, og det er en mulighet for at vi kan gjenbruke mye av utstyret som står i bilene. Jeg synes det må verd å finne ut mer om dette, sånn at vi kan vurdere det opp mot andre alternativer.

Hva er antatt pris for ombygging til LiFePO4, som vel er den eneste "konkurrenten"?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA