Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilens svakeste "del" er sjåføren

Startet av Griffel, fredag 22. januar 2010, klokken 17:34

« forrige - neste »

Griffel

Nå presenterer BMW sin første rene elbil:

http://www.tu.no/motor/article231835.ece



Elbilen er basert på 1-serie kupé (E82) og er foreløpig på konseptstadiet.
Den debuterer på bilmessen i Detroit på nyåret. 4 seter.

Elektromotor som yter 125 kW (170 hk) og 250 NM, bakhjulsdrift.

0-60 km/t på under 4,5 sekunder og 0-100 km/t på under 9 sekunder.

Toppfarten blir elektronisk begrenset til 145 km/t.

Litiumionebatteripakke som BMW har utviklet sammen med SB LiMotive som eies av  Bosch og Samsung.
Lades med 32 ampere på 4,5 timer.Rekkevidde 160 km.

Pressemeldingen til BMW:
https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/pcgl/pressDetail.html?outputChannelId=6&id=T0076476EN&left_menu_item=node__2317
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er bare å bøye seg i støvet når bilgigantene setter i gang for fullt.

Både gleder og gruer meg til slike biler dukker opp. Når disse superbilene kommer forsvinner mye av gleden med våre biler, som tross langsom akselerasjon og kort rekkevidde dekker største delen av behovet vårt.

Jeg er også redd insentivene med å ha våre biler forsvinner når denne typen elbil dukker opp. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#2
"Både gleder og gruer meg til slike biler dukker opp".
Jeg tror du kan skifte ut "til" med "hvis".

Det  står at det dreier seg om konseptbiler, så jeg tror (dessverre) at det ikke er stor fare for at disse dukker opp i kollektivfeltet.

Under bensinkrisen i '73 ble det spekulert i hvor lenge det gikk før elbiler ble tilgjengelige, og de mest pessimistiske antydet at vi nok måtte regne med at de ikke kom før vi skrev 1980 etellerannet .
Men konseptbiler ble det laget!
GM startet utviklingen av elbil, det kom en utgave som het "Impact", som
greide 200 kilometer på 500 kilo blybatterier, ved hjelp av flyteknologi og ekstrem lav vekt, luft- og rullemotstand.
Senere ble denne videreutvilket til det som ble EV-1

Jeg har hatt fornøyelsen av å kjøre EV-1, og følelsen av å sveve friksjonsløst avgårde var meget sterk. Når gassen slippes fortsetter bilen med samme hastighet så lenge veien var flat, og ved forsiktig kjøring justerte rekkeviddeestimatet på dashbordet seg oppover umiddelbart. Senere ble det satt inn Nimh batterier, og rekkevidden ble ikke lenger interessant, da den var "tilstrekkelig".

Ikke rart at GM trakk denne bilen tilbake fra publikum, når det viste seg at alle ville ha en, uten 5 cent i annonseringsutgifter!
Det var aldri meningen at bilen skulle selges, den var bare "skuebrød".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Her tat du nok feil hens. Jeg tror alle bilfabrikker vil levere elbiler i løpet av det neste tiåret.
Det er det to årsaker til:
- verden oppdager at oljen tar slutt en gang.... (og vil dermed øke i pris)
- vi kunder krever 0-utslippsbiler

Det er faktisk utrolig mange som viser interesse for å kjøpe elbil avde jeg treffer, det er bare så synd at det lages så få. Så vi får bare gå til BMW-forhandleren og be de få ut fingeren :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

#4
Intet ville glede meg mer enn å ta feil på dette området,
men det er nå 20 år siden jeg begynte å høre snakk om "like om hjørnet".
Som du sier, når oljen blir for dyr, da vil bilfabrikkene komme med elbiler, dvs de som er igjen.
I mellomtiden har India, Japan og Kina tatt over hegemoniet i bilproduksjonen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Cobos

Tja jeg mener at elbiler og "elbiler" som Leaf, Volt, Karma, Think City og Model S gjør at det vil faktisk være et tilbud allerede fra 2010 og i mye større grad i 2011 og 2012. Spesielt de 4 første er virkelig rett rundt hjørnet, med ferdig design, fabrikk og produksjonslokaler.
BMW føler nok presset fra Mercedes, som med fingrene i fatet hos Tesla har tilgang til nok teknologi til at det kan bli ugunstig for BMW. Sikkert derfor de kastet seg rundt og lagde Mini-E..
Om BMW kommer med en skikkelig elbil før 2012 derimot er jeg meget usikker på.

Cobos

Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA