Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PDT Sprint erfaringer?

Startet av PerBear, torsdag 21. juni 2012, klokken 08:24

« forrige - neste »

PerBear

Etter å ha testet to elsykler med Bosch motor må jeg si at de er bedre enn alle andre ferdige elsykler jeg har testet. Spesielt er motorhastighet optimalisert og ligger så nær EN 15194 som det er mulig å gå, 25+10% dvs 27,5 km/t.
I tillegg har Bosch tolket EU's effektbegrensing ordrett: "nominell kontinuerlig uteffekt er maks 250 W". I

Elektriske motorer som brukes i elsykler er ihht. EN 15194 begrenset til 250W maksimal uteffekt etter IEC norm S1. "S1" betyr den maksimale kontinuerlige effekten som motor kan gi ved kontinuerlig drift i minimum 30 min med stabil maksimaltemperatur inni motor og maksimal tillatt yttertemperatur.
Siden dette er styrt av motorens kjøleevne mer enn noe annet er det mulig å ta ut mye høyere effekt i kortere perioder.

Hverken Panasonic, Sanyo eller andre har turd å godkjenne motorløsninger som utnytter dette men det har Bosch tydelig gjort!

Bosch motoriserte elsykler kan testes bl.a. hos Re-el AS og hos Trones Sykkel, begge i (el-) sykkelbyen Sandnes  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lunde

elektriske motorer er uhyre fleksible på makseffekten så sant de ikke går for varme. En TH!NK motor har for eksempel en maksimal kontinuerlig effekt på 17kW. I praksis kan de lett hente ut 50kW. Det handler selvsagt om at motorstyringen føler på tingenes tilstand og begrenser effekten når grenseverdier nåes.
Virkningsgraden i en elmotor er faktisk best på maks ytelse +, derfor er "underdimmensjonering " av motorer et pluss på alle måter. Lettere, billigere, bedre energieffektivitet etc etc. Tesla tar ut 200kW av sin motor som veier ca 50 kilo. Usikker på nominell kontinuerlig effekt, men det skulle forbause meg om det er stort mer enn 30-50kW. Såsant man har sensorer som sikrer mot overlast kan man glatt hente ut tigangern under visse forutsetninger  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Teslas Model S motor på 300kW er vannkjølt og kan derfor levere mye høyere kontinuerlig effekt enn en tilsvarnde luftkjølt motor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

TH!NK motoren er også vannkjølet, men det gjelder statoren, rotoren er ikke vannkjølet. Rotoren er derfor mest utsatt. Tipper det er det samme for Tesla. Vann og strøm er en dårlig kombinasjon så kjølingen blir indirekte, dvs at kjølingen foregår på utsiden av viklingene. Skulle man tatt ut vesentlig mer av motorene kunne de vært kjølet med tyntflytende olje som sirkulerte inne i selve motoren med en ekstern oljekjøler. Olje er ikke strømførende om den er helt ren. Trafoer kjøles på samme måte i strømnettet vårt. Dog ville det gitt friksjon og nedsatt virkningsgrad. Siden elbiler aldri kan klare å gi maks i det uendelige vil det i praksis være tilstrekkelig som det er :-) Skal se den motbakken som gir 300kW belastning i ca 20 minutter (85kWh batteri) Kraftelektronikken er selvsagt heller ikke dimmensjonert for slike effekter over tid..  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

PerBear

Ulempen med Bosch motoren er at den krever egen ramme så det er ikke for selvbyggere, men elsyklene med Boschmotor er virkelig bra!  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El-pedal

#5
...Men de kan trimmes noe gampestauren mye!   8)

Dersom du vil trimme din elsykkel med Boschmotor er det info om det her på forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3463.0.html

Det er lett å bygge om en Stevens elsykkel til en slik  8):
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hxy3vdMl9eI#t=11s
Suser rundt på elsykkel i Stavanger-området!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA