Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er deres lengste tur fra A til B på en ladning?

Startet av hartvix, tirsdag 28. juli 2015, klokken 22:30

« forrige - neste »

hartvix

Jeg vurderer å bytte ut fossilbilen med elbil. Min situasjon er at jeg bor i Bergen sentrum og kjører ca. 35 km pr dag (for å komme til/fra jobb), pluss en og annen handletur på Lagunen, Ikea eller lignende. Det burde være midt i blinken for å konvertere til elbil, eller? Jeg kjører også ca. 3000 km langkjøring i løpet av et år, men det finner jeg sikkert løsninger på - bildelering, kanskje.

Første store problem er at jeg ikke har egen parkering - jeg må benytte boligsoneparkering i gate. Til tross for at alle gatene i området der jeg bor har blitt gravd opp for å legge nye avfallsrør de siste to årene har det ikke blitt satt opp et eneste ladepunkt i disse gatene. Klostergarasjen ligger like ved, men der betaler man fullpris med elbil, så det er ikke noe alternativ. Heldigvis finnes det noen ladepunkt på jobb, men det er begrenset antall og "førstemann til mølla" som gjelder.

Så rekkeviddeangst må jeg leve med hvis jeg skal ha elbil, selv når jeg er hjemme, men hva med fordelene? Jeg har i dag en snart to år gammel Golf 1.4 TSI Highline som jeg kjøpte ny for ca. 300 000,-. En ny e-Golf med tilsvarende utstyr koster ganske nøyaktig det samme og er dermed et godt grunnlag for sammenligning. Dekk, vedlikehold, forsikring, kostnad ved ytre skader, osv blir omtrent det samme. La oss også si at avskriving på disse to bilene blir det samme, selv om avskriving på elbil er mye mer usikker grunnet teknologiutvikling. I mitt tilfelle blir da ekstrakostnaden ved fossilbilen:

Bensin, jobb/butikker    kr 9.450,00
Årsavgift over elbil    kr 2.625,00
Bompenger    kr 5.000,00
Boligsoneparkering    kr 3.240,00
Totalt:    kr 20.315,00

Med andre ord, ca. 20 000,- i løpet av et helt år for å bytte ut bilen som også kan brukes til langkjøring og som aldri vil gå tom for rekkevidde. Slik jeg ser det er ikke dette godt nok insentiv i det hele tatt. Eller for å snu det på hodet - ville man ikke gjerne betalt 20 000,- ekstra pr år for en e-Golf med uendelig rekkevidde? Kjøring i kollektivfelt sparer jeg nesten ingenting på, og gratis korttidsparkering hjelper meg heller ikke for jeg bruker nesten aldri avgiftsbelagt korttidsparkering. Ekstra kostnader for leiebil/bildelering de gangene jeg faktisk trenger bil til langkjøring drar også fort på seg, samt utgifter til hurtiglading (85,- pr halvtime?) som jeg garantert vil få bruk for iblant. Med andre ord, 20 000,- i insentiver mot masse ekstra ulemper, ekstrautgifter og uforutsigbare avskrivingskostnader.  >:(

Hvis Bergen Kommune virkelig mener alvor med nullutslipp i sentrum bør de legge til rette for at elbil blir et lukrativt alternativ også for de som bor i sentrum. Slik jeg ser det er Tesla det eneste elbil-alternativet med nok insentiver, kun fordi en Tesla er komparativt svært billig sammenlignet med fossilbiler i samme klasse. Men en Tesla tilhører en helt annen prisklasse enn Golf/e-Golf, så for meg ville det uansett blitt en langt dyrere affære, for ikke å snakke om angsten ved å ha en Tesla stående parkert i trange bygater hver dag.  :o

Har jeg oversett noe? Er det andre på forumet som bor i Bergen sentrum og lever lykkelig med elbil?  :)

1000kwh

Er ikke 20000,- en bra besparelse da?

En elbil er jo langt bedre å kjøre (min mening) og sparer miljøet, så det er ytterligere insentiv. Langkjøring sier du jo først at ikke er noe problem. Er det et problem eller ikke? :P

Hvis du ikke har mulighet for å lade om natta virker det jo ikke som et bra alternativ for deg. Kjører man mye og har mange bompasseringer er det mer å spare.

Kanskje du burde ta bussen? :D

hartvix

20 000,- er en ok besparelse, men det skal i mitt tilfelle dekke behovet for 2-3000 km langkjøring og ulempene ved å ikke ha rekkevidde til "ikke planlagte" turer, samt ekstra kostnader ved hurtiglading de gangene jeg ikke kan lade på jobb. Bare det å dekke langkjøringsbehovet med f.eks. Bildeleringen vil koste meg ca. 10 000,- pr år ser det ut til. Er en e-Golf virkelig så mye bedre å kjøre enn en tilsvarende bensin-Golf med DSG? Jeg tror det er ganske likt, men jeg har ikke prøvd e-Golfen enda.

"Hvis du ikke har mulighet for å lade om natta virker det jo ikke som et bra alternativ for deg."

Det er den konklusjonen jeg også er redd for, og da mener jeg at det er noe veldig galt med elbil-politikken i Bergen - at det rett og slett ikke lønner seg å ha elbil hvis man bor i sentrum - nettopp der man ønsker nullutslipp! Buss gir meg en ekstra time transport hver dag, så det er et dårlig alternativ for meg.

qualbeen

Kommer et nytt insentiv: http://www.tu.no/samferdsel/2015/02/18/bergen-innforer-koprising

Men ja, Bergen har tradisjon for å favorisere bil-kjøring. Dette synes i et elendig sykkelveinett, samt dårlig kollektivsatsing. I tillegg er bosetningen veldig spredt. (Mener å ha lest at vi bor på et like stort areal som Stor-Oslo, til tross for at vi bare er en femtedel så mange folk ...)

Jeg mener det er viktigere å få på plass et godt tilbud til syklister, fler kollektiv-felter for buss, samt få ByBanen til å svippe oppom Haukeland (Fyllingsdal-traséen). Når/om dette er gjort, kan man jo prøve å få folk til å bytte fra fossil-bil til el-bil.

erikf

Jeg er veldig enig. Hvor mange bor slik til at de ikke har lademulighet om natten? Ikke bare i sentrum, men også i bydelene.
Jeg prøvde å pushe tidligere byutviklingsbyråd Filip Rygg til å gjøre noe med dette. Uten at jeg tror det førte med seg noe. Nå er det vel Warloen sitt bord. Vi bør komme med innspill til politikerne på dette jevnlig.
Kronikk i BT, noen?
Hordaland Elbilforening, skal vi skrive noe sammen? Jobber dere med dette? Noe som kanskje er det viktigste, etter min mening, som lokalforeningen bør jobbe med.
Sammenlign gjerne med Oslo, der de
1 Får til ganske storstilt utbygging av normalladepunkter på gateplan (for alle)
2 Har faste støtteordninger til boligselskap/borettslag etc (mangler totalt i bergen, men fylket hadde en midlertidig ordning i fjor)

Bergen har bygarasjen, det er faktisk flott, men parkeringsselskapet fintet ut politikerne og øvrigheten gjennom en taktisk manøver i fjor. Ikke særlig giret på å gi elbilismen et løft i bergen.

Trist at det er så utrolig mange i bergen som ikke kan ha elbil grunnet manglende lademuligheter (vet foreningen noe om antall/andel?)
Filantropisk oppmuntrende at salgstallene likevel er så høye her (30-40% tror jeg)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

hartvix

Å skrive noe til avisene om dette høres ut som en god idé. Mange tenker sikkert ikke over det, men hvis man på sikt hadde gjort om, la oss si, 20% av alle boligsoneplasser i sentrum til elbil-plasser med ladepunkt hadde man effektivt kvittet seg med 20% av utslippene som fører til giftlokk og partallskjøring. Boligsonene er jo stappfulle i dag. Mange, inklusive meg, ville gjerne byttet til elbil selv om jeg måtte betale en liten sum for strømmen.

Jeg lurer også på hva som har skjedd med dette: http://www.ba.no/nyheter/bergen-far-fem-nye-ladestasjoner-men-gratis-a-lade-blir-det-ikke/s/1-41-7619323
Her står det
"De nye normalladestasjonenene for elbil kommer på Sydnesplassen, Nordnes, Fyllingsdalen, Sollien/Landåslien på Landås og i Sandviken. Det skal være fire ladere på hver stasjon. Nøyaktig hvor stasjonene kommer er foreløpig ikke bestemt, men stasjonene skal være på plass innen nyttår."

Artikkelen er fra oktober i fjor. Ble disse planene skrinlagt?

Sirka

#6
Er (igjen) hjertens enig i at det er et stort behov for normalladepunkter i Bergens gater, særlig i sentrumskjernen! Kjenner jeg blir mildt provosert og ganske oppgitt av holdningene til byens politikere ... Verdens største hurtigladerstasjon er vel og bra, men den kan ikke dekke ladebehovet til sentrumsbefolkningen - og det kan heller ikke de til stadighet proppfulle ladeplassene i Bygarasjen. Hvis man ser litt inn i fremtiden når de fleste elbiler har langt større batteripakker, vil antakelig behovet for hurtigladere synke fordi rekkevidden gjør dem overflødige - men normallading i nærheten av hjemmet vil det alltid være behov for.

De planlagte punktene det skrives om i den BA-artikkelen har jeg faktisk ikke hørt om før, er det noen andre som har hørt noe mer om dem?

Jeg er i veldig lik situasjon som deg, hartvix; bor i sentrum, har 12-13 km avstand til jobb, usikker tilgang til lading på jobb. Har ikke finregnet på hva jeg har brukt av penger på hurtiglading, kanskje i snitt 150,-/mnd.? Ellers synes jeg det er en genial løsning å være elbileier kombinert med "bildeler" - og jeg har faktisk ikke hatt behov for noen delebil siden jeg fikk elbilen. Kjørte elbil til Oslo i fjor sommer, og har tenkt å gjøre det samme i år, så litt langkjøring har det også blitt.

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

pudderjagar

Du bor like ved Klostergarasjen? I Kloster er da gratis parkering for elbil med type2 ladepunkt. Sjekk på nest øverste dekk ved utkjøringen. Har brukt dei plassene ved fleire anledningar med Zoe. Og har aldri betalt ei krone for parkering.

Kanskje da kan fungere for deg?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Johnny

Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. juli 2015, klokken 09:34
Du bor like ved Klostergarasjen? I Kloster er da gratis parkering for elbil med type2 ladepunkt. Sjekk på nest øverste dekk ved utkjøringen. Har brukt dei plassene ved fleire anledningar med Zoe. Og har aldri betalt ei krone for parkering.

Kanskje da kan fungere for deg?

Gratis lading ja, men definitivt ikke gratis parkering i Klostergarasjen!
TMS og eGolf.

pudderjagar

Sitat fra: Johnny på mandag 27. juli 2015, klokken 10:32
Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. juli 2015, klokken 09:34
Du bor like ved Klostergarasjen? I Kloster er da gratis parkering for elbil med type2 ladepunkt. Sjekk på nest øverste dekk ved utkjøringen. Har brukt dei plassene ved fleire anledningar med Zoe. Og har aldri betalt ei krone for parkering.

Kanskje da kan fungere for deg?

Gratis lading ja, men definitivt ikke gratis parkering i Klostergarasjen!

Klostergarasjen er gratis, både parkering og lading. Iallfall for min elbil!

Korleis betaler du der?
Har du lagt inn Sesam Sesam appen og registrert elbilen der?

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Spørsmålet er heller, korleis kjem du deg inn og ut utan å betale? Klostergarasjen har aldri vore gratis for elbilar.

Om du brukar app, burde du gjerne sjekke telefonrekninga di :) .

http://bergenparkering.no/klostergarasjen/
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pudderjagar

Fassinerande opplegg. Ser ut til at eg har vore heldig med første parkeringa i Kloster. Den er ikkje trekt nokon plass hjå meg men siste gong eg var innom så ser eg at dei har klart å trekja meg for parkering i Kloster.

Har berre vore 2 gonger i Kloster.

For meg er da enklast å parkere i Bygarasjen og da er der eg har parkert dei fleste gongane, den er iallfall gratis, der er da ikkje tvil!!!

Rart. Trudde faktisk at offentleg parkering var gratis og at dette var bestemt på nasjonalt nivå. Er ikkje Kloster eit kommunalt anlegg?

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

erikf

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:25
Fassinerande opplegg. Ser ut til at eg har vore heldig med første parkeringa i Kloster. Den er ikkje trekt nokon plass hjå meg men siste gong eg var innom så ser eg at dei har klart å trekja meg for parkering i Kloster.

Har berre vore 2 gonger i Kloster.

For meg er da enklast å parkere i Bygarasjen og da er der eg har parkert dei fleste gongane, den er iallfall gratis, der er da ikkje tvil!!!

Rart. Trudde faktisk at offentleg parkering var gratis og at dette var bestemt på nasjonalt nivå. Er ikkje Kloster eit kommunalt anlegg?
Gratisregelen gjelder ikke under tak nasjonalt sett. Bystasjonen er et lokalt unntak så vidt jeg har forstått.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

OlavEmil

Jepp. Er vel offentleg parkering på gateplan som er gratis. Men Bystasjonen er gratis, ja. Veldig bra :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Fanafjord

Jeg har elbil som jeg kan lade hjemme. Men en kollege kjører elbil og må lade på jobb. Dette er noe hærk. Det er ofte han må lade litt etter offisiell arbeidstid siden alle kontaktene er i bruk når han kommer. Jeg ville aldri kjøpt elbil om jeg ikke har tilgang til stikkontakt som jeg kan disponere fritt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA