Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fra en bussjåførs synspunkt

Startet av Laban, mandag 15. februar 2010, klokken 15:12

« forrige - neste »

Laban

Jeg har nå hatt Thinken inne til servicelading hos Kvernland Bil i Trondheim, samt at jeg skulle ha den årlige servicen.

Ladingen gikk greit og batteriene er fremdeles i god form, men de sa at bakakslingen må byttes (slitte foringer og bærearmer? - som sitter dønn fast) og ny er vanskelig å få tak i for dem - tar ihvertfall lang tid.

Har lest at 106 og AX har samme bakaksel, er de identiske eller er det modifikasjoner fra modell til modell? Evt. finnes det noe delenummer på disse?

Er takknemmelig for alle gode råd, da jeg gjerne vil ha den i ordentlig stand igjen snarest  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Ken

Vi trenger en PSA delenummer til Think bakaksel som vil gjør det lettere å skaffe een slik. Gjerne prøv Citroen Saxo siden deler til Citroen er billigere generelt.  Jeg er rimelig sikker på at deler til de vanlige modeller er passelig til Think. Ungå sports modeller. Spør etter aksel til ElSaxo.
Bakaksel kan monteres uten å ta ned batteripakken. Se ElbilWiki. Si ifra hvis du lykkes.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#2
Tror Th!nk har en annen fjær og støtdemper enn Saxo, så det er ingen god ide.

Edit: Her er svar fra en informert kilde:
Fikk til svar at den er indentisk med Peugeot 106, antakelig basisvarianten 1,1l. 106 Fantes hvistnok også som 1,6l; GT; Diesel ++
Men om den så er indentisk med Saxo, det vet de ikke.
Det kan kanskje noen i et Peugeot/Citroën forum svare på?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Har nå tenkt at innstilt kjørehøyde er anderledes men det kan kanskje justeres.

Hvis du undersøke ny pris på aksel kan vi godt vite det og legge prisen på nye deler på elbilWiki.
Jeg fikk min aksel reparert av en PSA spesialist som jukset med demonteringen som beskrives på Wiki.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

POSi411

#4
Fra et Citroën forum:
"MK1 and Mk2(saxo&106) axles are the same and are not prone to failing"
Ser også ut til at det mange firmaer i England som selger overhalte aksler.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Ken

Gaute la inn et lenke til et dansk firma som gjør det samme. Må bare finne fram til den her i forumet. Mulig svipp tur?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Her er linken: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1810.0

I tilfelle dere reiser har jeg en eller to akslinger dere kan ta med samtidig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA