Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??

Startet av pkl, mandag 17. august 2015, klokken 08:42

« forrige - neste »

pkl

Ny leaf eier, så her kommer et par spørsmål.

1. Batteriene skal helst ikke lades helt opp, men heller ikke helt ut, når bør du lade? Mtp bevare kapasitet. Mao hvor lavt er best før lading.

2. Kan lade hjemme, både med 10 og 16 amp. Er det noe forskjell, annet enn tid?


emil

Mellom 20% og 80% er vel optimalt, men ikke vær redd for å kjøre ned til tomt eller fullade. Det viktigste er at bilen ikke står lagret med helt tomt eller helt fullt batteri over lengre tid. Alle bilprodusentene har buffer i topp og bunn for sikkerhet og redusert slitasje.

Og som jeg sier til alle andre: la kjørebehovet bestemme ladevaner, ikke la optimale ladevaner begrense kjøringen.

Forskjell på 16A og 10A er i all hovedsak tid, men vinterstid kan det være fordel å bruke 16A de gangene du har behov for forvarming for da trekkes litt mindre effekt fra batteriet.

pkl

Tusen takk for svar.

Har du noen øvrig tips til en fersk el bilist?

emil

Kjør mye og bli kjent med bilen.

Regner med at du har fått med elbilforeningens startpakke med ladebrikke. Registrer denne hos Fortum og GrønnKontakt for å kunne hurtiglade hos dem.

Vil du litt mer "under panseret" er en OBDII-Blåtann adapter og LeafSpyPro app på Android telefon en fin ting. Gir deg bl.a mye mer detaljert batteristatus, forbruk og temperaturer.

10-20m skjøteledning av god kvalitet kan også være en lur ting å ha med seg (f.eks Biltema 46188) i tilfelle behov for lading et stykke unna passende kontakt.

Type2-Type1 ladekabel (32A) for lading fra de nye offentlige ladekontaktene hvis det er sånne der du ferdes og kan ha behov for lading.

Ellers er det bare å lese gjennom forumet og ikke være redd for å spørre. Mye er det nok allerede svar på og du finner det du trenger ved et godt søk, ellers vil folk som husker trådene gjerne linke til de eller rett og slett bare svare på det du spør om.

Trekkoppbil

Bilen har noen timerinnstillinger for å velge om du skal lade til 80% eller 100%. Dermed kan du lade til 80% til vanlig, og du kan trykke på timerknappen og lade til 100% når det er mulig at du trenger litt ekstra lading. Googler du litt, så finner du sikkert framgangsmåten.

Hurtiglading er effektivt når batteriet er ganske tomt, mens strømmen går ned, etthvert som batteriet fylles opp. Det kan være greit å hurtiglade bare noen få minutter om gangen, og ikke så veldig høyt opp, og ikke stort mer enn man trenger.

Man kan spare tid på å kjøre økonomisk på langtur, så det ikke blir så mange aller lange ladestopp.

Det som tærer på batteriet, om du har eldre enn 2015 modell, er høye temperaturer. På langkjøring blir batteriet varmt av store strømmer under hurtigladinger, eller at du trykker gassen i bånn. Parkering i solsteiken, og over varm asfalt kan også trekke opp. Temperaturen er et problem på Leaf. På e-nv200 er det vel aktiv kjøling av batteriet.
I sprengkulde kan lading tære på batteriet. Batteriet går seg gjerne varmt under kjøring, og da kan man prøve å sette det til lading med en gang man kommer fram, før batteriet blir kaldt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA