Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GPSen er jo helt på bærtur!

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. august 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

timingbeltkiller

I følge  Inntektsgraderte elbilsubsidier
kutter California ut elbilsubsidiene for høyinntektsgruppene og øker de for lavinntektsgruppene ut fra tankegangen:
Hvorfor subsidiere de som ikke har økonomisk behov for subsidier?

Med stadig strammere offentlige budsjetter er det naturlig spørsmålet stilles.
Men det er også i strid med velferdstatens mål om forskjellsredusende økonomisk politikk med subsidier lavinntektsgruppene enten får betydelig mindre av enn høyinntektsgruppene
eller i verste fall ikke har råd til å nyttiggjøre seg.

Et par sitater fra debatten til artikkelen:

Hunter3203
It's a step in the right direction, but I think a system based on the price of the vehicle would make more sense. Set a threshold of say $50k or $60k and say that above that amount we don't feel you need support to purchase the vehicle. The theory is that the purchase support is being used to close the price gap between an EV and an ICE vehicle. Those gaps are most prominent in vehicles that have lower starting prices. I certainly don't think we should be subsidizing someone's purchase of a $130k performance sedan.

rrcivil
Too bad the federal rebate program is set up to assist the wealthy more.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

Uten at den debatte hører direkte hjemme her, så er det jo også ett av velferdsstatens mål at godene skal være universelle, og ikke behovsprøvde.  Men det er selvsagt en debatt som går - i Norge f.eks. om barnetrygden.

timingbeltkiller

Generelle regler er universielle uansett om de inneholder kriterier  og betingelser.
Men kan være enig i at subsidier kan gjerne gis alle dersom de gjøres skattepliktige i et progressivt skattesystem.

I "gamle dager" var inntektskatten opp til 90% for de med de aller høyeste inntektene.
I dag er den faktisk degressiv etter et visst nivå fordi trygdeavgiftene har et tak.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. juli 2015, klokken 19:55
...kan være enig i at subsidier kan gjerne gis alle dersom de gjøres skattepliktige i et progressivt skattesystem.
Subsidier som gis til alle og gjøres  skattepliktige, er enklere og billigere å håndtere byråkratisk
enn behovsprøvede, skattefrie subsidier. Den sosiale effekten blir stort sett den samme.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA