Kraftig vibrasjon etter lading

Startet av toreolsensan, mandag 11. desember 2017, klokken 17:32

« forrige - neste »

toreolsensan

I dag ladet jeg fra ca 10% til 90% på SuC på Klett. Når jeg kjørte ut ristet det i rattet og det hørtes til å begynne med ut som jeg kjørte på veldig ruglete underlag, men farten var jo lav, og så ille var jo ikke veien. Jeg tenkte deretter at det kanskje var noe som hadde satt seg fast i en hjulbue, men før jeg tenkte ferdig hvor jeg skulle stoppe og sjekke så ga det seg.

Bilen er kjørt ca 5500km siden oktober, og jeg har ladet liknende mengde tidligere uten at noe sånt har skjedd. Siden jeg ladet så mye tenker jeg kanskje det er noe batterikjøling som slo inn (selv om det er ca -6˚C), og at det var et lager på en vifte eller noe sånt som ikke var helt god. Er det noen som har opplevd noe liknende? Er dette noe jeg bør ta med Tesla?
Model S75D sept 2017 Premium, AP2.0

1000kwh

Tror du ikke det kunne vært is/snø på dekkene eller is på bremsene?

Muffinman

Bug som gjør at bilen ikke får tilstrekkelig kjøling under lading men oppdager at temperaturen er godt over grensen først når man er på tur derfra. Da drar den kompressor, pumper og vifter på full guffe og det oppleves slik som du beskriver det. Heldigvis begrenses ladeeffekten slik at batteriet aldri vil bli varmere enn 55 grader, og alt over 45 grader vil trigge 100% på kjølingen. Men det tåles godt så lenge det ikke er langvarig.

Trodde virkelig de hadde fikset dette nå. Hadde det ved en anledning for to-tre år siden på P85, og slet veldig med det et par dager på europaturen. Ikke kult å ikke få kjøling når det var 35 pluss i lufta.

Lynet

Du må ikke dramatisere så mye muffinmann!
Med føret i Trøndelag i disse dager så var nok dette snø og is i felgen som hadde tinet og laget ubalanse. Med litt god risting løsnet det.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Jeg har opplevd dette selv akkurat slik som trådstarter beskriver, samtidig som jeg overvåket batteritemperaturen i sanntid.  Lading fra 10-90% er også forenlig med at temperaturgrensen overskrides forutsatt at bug`en gjør seg gjeldende.

Det er synd at du opplever dette som dramatisk.

toreolsensan

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. desember 2017, klokken 20:53
Jeg har opplevd dette selv akkurat slik som trådstarter beskriver, samtidig som jeg overvåket batteritemperaturen i sanntid.  Lading fra 10-90% er også forenlig med at temperaturgrensen overskrides forutsatt at bug`en gjør seg gjeldende.

Hvordan overvåker du batteritemperaturen? Er dette noe jeg kan gjøre for å se om noe liknende skjer en annen gang?
Model S75D sept 2017 Premium, AP2.0

Muffinman

Enkleste måten å se batteritemperaturen er via canbusleser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA