Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kostnad for og lade

Startet av TM, tirsdag 11. august 2015, klokken 19:13

« forrige - neste »

TM

Jeg har ikke noen bil å teste på enda, men jeg lurer på om det er mulig å definere max ladenivå (% SOC) ? Selv om det er et buffer på toppen, så vil det være en fordel for levetiden til batteriet å begrense daglig ladenivå til 80-90%. Det vil vel også være en fordel at regenereringen blir forutsigbar og ikke krever annen kjøremåte når batteriet er fulladet. Dette er sikkert diskutert tidligere, i så fall vil jeg sette pris på om noen har en link hvor jeg kan finne informasjon om dette. Leste at dette ikke var mulig da bilen var ny, men det har kanskje kommet i nyere sw-versjoner ?

Klykken

Er ikke regenerering mulig benyttes bremsene som kompensasjon. Bilen kompenserer automatisk.

Det er ikke mulig å programmere maksimal SOC ved lading. Den lader til 100%, da batteriene uansett skal tåle dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Sitat fra: TM på onsdag 08. juli 2015, klokken 19:58Selv om det er et buffer på toppen, så vil det være en fordel for levetiden til batteriet å begrense daglig ladenivå til 80-90%.

Buffer på toppen betyr det samme som å bare lade til 80-90% Så en kan vel på en måte si at i3 kan ikke lades til 100%. Noen hurtigladere viser spenning og strøm underveis i ladinga. På i3 begrenses spenninga til 394 V, noe som tilsier 96 celler á 4,1 V. RC-batterier pleier jeg å lade til 4,2 V/celle, men lagrer dem ved ca. 3,85 V/celle (50%) i3-en plugger jeg i når jeg kan. Det får bli som det blir.

Sitat
Det vil vel også være en fordel at regenereringen blir forutsigbar og ikke krever annen kjøremåte når batteriet er fulladet.

Regenerering fungerer likt uansett. Bilen bruker skivene hvis ikke batteriet er mottagelig for strøm. Jeg bor høyt oppe i terrenget, og når jeg kjører nedover på morgenen med fulladet batteri så hører jeg det skurrer litt i skivene når jeg slipper momentpedalen. Med lavere SOC er det stille. Glatt føre derimot gjør til at bilen regenerer mindre. Da blir det litt mere flytting av høyrefoten mellom brems og moment.

TM

Takk for ibformasjonen. Det viktigste er at regenereringen gir tilnærmet samme bremseeffekt selv om batteriet er fulladet. Så får jeg heller stoppe ladingen manuelt på ca 80 % hvis bilen skal stå ubrukt i lengre tid.

Ferry

Eller kjøre en ekstra tur med det formål å tappe av batteriet. Det er mye morsommere.. Sliter litt dekk da  :D Ideelt sett er vel 50% SOC å foretrekke for langtidslagring?

Klykken

Sitat fra: TM på fredag 10. juli 2015, klokken 20:25
Takk for ibformasjonen. Det viktigste er at regenereringen gir tilnærmet samme bremseeffekt selv om batteriet er fulladet. Så får jeg heller stoppe ladingen manuelt på ca 80 % hvis bilen skal stå ubrukt i lengre tid.
Retningslinjene til bilen anbefaler å la bilen stå tilkoblet strøm hvis den skal stå lagret over lengre tid, mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TorAtle

Det her minner meg litt om de som bytter olje på motoren dobbelt så ofte som service-intervallet tilsier. Har noen noensinne fått mer i innbytte ved å gjøre noe sånt? Nei.
2014 BMW i3

TM

Sitat fra: TorAtle på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:02
Det her minner meg litt om de som bytter olje på motoren dobbelt så ofte som service-intervallet tilsier. Har noen noensinne fått mer i innbytte ved å gjøre noe sånt? Nei.
Kanskje ikke, men dersom en elbil har et batteri med nær 100 % kapasistet etter 3 år, så kan det bety noe for prisen. Men uansett betyr det mest for meg  :). Å la bilen stå å steke i solen i 3-4 uker om sommeren med 100 % lading er neppe optimalt, men det gir nok ingen umiddelbar skade på batteriet. For det er vel ikke slik at bilen aktiverer batterikjøling automatisk hvis den er tilkoblet strøm ?

TorAtle

Sitat fra: TM på lørdag 11. juli 2015, klokken 07:17
Å la bilen stå å steke i solen i 3-4 uker om sommeren
Du bor i Norge. Har du sett statistikk over antall soldager i landet vårt? ;-)

Jeg synes vi skal slutte å behandle bilen som en baby. Den klarer seg fint. Om 3 år er det andre rekkevidder som gjelder, og om vi har 98% eller 97% igjen av batteriet har lite å si. Fremtidig bruktbilpris vil hovedsaklig være basert på 1) alder og 2) kjørelengde.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA