Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av range mode og rear defroster

Startet av Camiri, torsdag 10. september 2015, klokken 00:44

« forrige - neste »

Muffinman

6 kvadrat, det er tilstrekkelig.

Griffel har nok fasiten på årsaken her. Det kan være for dårlig tiltrukket, for mye slik at lederen er klemt istykker eller for lite innstikk.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:17
6 kvadrat, det er tilstrekkelig.

Griffel har nok fasiten på årsaken her. Det kan være for dårlig tiltrukket, for mye slik at lederen er klemt istykker eller for lite innstikk.

Det skal mye til å klemme i stykker 6mm2 massivt kobber (PR har vel ikke flere kordeler)...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#17
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:17
6 kvadrat, det er tilstrekkelig.

Griffel har nok fasiten på årsaken her. Det kan være for dårlig tiltrukket, for mye slik at lederen er klemt istykker eller for lite innstikk.

Det skal mye til å klemme i stykker 6mm2 massivt kobber (PR har vel ikke flere kordeler)...
Klemt istykker er den nok ikke, men dårlig kontakt på grunn av elektrikker slurv er det nok.

Det er fler muligheter for slik feil: isolasjon ligger delevis under skruen, skrue er for løs, for kort innstikk osv.

Sitat fra: akseln på tirsdag 11. august 2015, klokken 19:37
Synes også den ser snau ut for 32A. Installerte en 32A kontakt i garasjen i fjor og da brukte elektrikeren en kabel med 10 mm tverrsnitt på lederne. Har 3 fas ut og kabelen er veldig mye tykkere enn den på bildet (og alt kan ikke forklares med en ekstra leder).
Edit: La til bilde
Det ville jo vært helt utenkelig at elektrikker hadde valg feil kabel, dessuten er det jo tydelig av bildet at varmen oppsto i kontaktpunktet og ikke leder.

Nå er det jo ofte slik at en treleder må ha større tversnitt enn en toleder, treledere med 32A innenfor en kappe varmer mer enn toledere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

For øvrig greit å følge med på hva som blir installert. Hadde elektriker hjemme hos meg til å legge ut et 32A punkt på veggen.  I tavlebeskrivelsen stod det 6mm2, men jeg reagerte på at kabelen ble uforholdsmessig varm. En sjekk avslørte at det var brukt 4mm2. Når jeg konfronterte ham med det påstod han at det var innenfor tillatt dimensjon. Om han hadde rett i det trengte han vel ikke forfalske tavlebeskrivelsen...


jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. august 2015, klokken 09:39
For øvrig greit å følge med på hva som blir installert. Hadde elektriker hjemme hos meg til å legge ut et 32A punkt på veggen.  I tavlebeskrivelsen stod det 6mm2, men jeg reagerte på at kabelen ble uforholdsmessig varm. En sjekk avslørte at det var brukt 4mm2. Når jeg konfronterte ham med det påstod han at det var innenfor tillatt dimensjon. Om han hadde rett i det trengte han vel ikke forfalske tavlebeskrivelsen...

Jeg tviler MEGET sterkt på at noen PVC-isolert kabel med tverrsnitt på 4mm2 kan brukes på 32A. Kun gummikabel fritt belagt er meg bekjent godkjent for såpass med strøm på såpass lite tverrsnitt.

6mm2 går som regel bra, men i enkelte tilfeller kan det kreves 10mm2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Han la seg flat etterhvert da, og det kom fram at de hadde tatt av feil trommel når de lastet opp bilen om morgenen. Siden herremannen etterhvert ble vanskelig å få tak i dro jeg på besøk, fikk utlevert riktig kabel pluss et par sikringer som også var feil og byttet selv. Ikke helt bra, men av og til må man ta tak for å få ting gjort.

Det ble jo litt offtopic igjen, men kjernen her er altså en oppfordring til alle som har elektrikerbesøk om å sjekke det åpenbare. Elbillading medfører kontinuerlig høy last, og da må ting være på stell.

Camiri

#21
Fikk svar fra elektrikeren min i dag:

"Har snakket med produsenten (Philip Hauge). De mener at ut fra det de kan se på bildene så er varmgang oppstått i kontaktpunktet mellom støpslet og stikkontakten. Årsaken til dette kan være urenheter eller partikler som gjør at kontaktflatene ikke får god nok forbindelse og derfor forårsaker varmeutvikling.
Ved høy belastning så vil dette medføre at temperaturen stiger og at dette i seg selv fører til at overgangsmotstanden øker som igjen gjør at varmeutviklingen intensiveres.
De sier videre at kontinuerlig belastning bør ikke overstige 80% dvs. 25 Amp. (ca. 5,75 kW)"


De har ikke sett andre bilder som viser kontaktflatene da adapteret fortsatt sitter smeltet i stikkontakten. Skal snitte opp kontakten/pluggen i kveld for å sjekke hvordan kontaktene ser ut.

Camiri

Har klippet bort plasten rundt adapter pluggen. Bildet er ved siden av en ny adapter plugg. Det kan virke som at det har vært varmest ved kontaktene (i pluggen), også siden stikkontakten vender nedover, og varmestrålingen vil være sterkere oppover. Det kan da se ut som at elektrikeren min kan ha rett, og at en evt uren kontakt kan være årsaken.

Avh

Hadde varmegang i blått stikk en gang. Elektrikeren spurte om adapteret var helt inne i kontakten. Da det satt litt høyt på veggen og fruen er kortvokst stemte det: adapteret satt ikke helt inn. Der lå også forklaringen mente elektrikeren. men ikke vet jeg ....
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Camiri

#24
Denne hendelsen og det som ser ut til å være årsaken, har gitt meg en vekker. Både bil og adapter er ca 6mnd gammel. Jeg hadde UMC sammenkoplet med adapter alltid, og normalt kastet inn i bagasjerommet i bilen etter bruk, og koblet på ca 2 til 3 ganger i uken. Det var ingen grunn til at de hadde blitt skitne eller våte, men det har vært mye ut og inn, og jeg har ikke sjekket om det har vært noe på kontaktene. Om rådene fra stikkontakt produsent om å kjøre maks 80% (25A) for langvarig kontinuerlig belastning, og at det uansett kan skje igjen, så er ikke det veldig tilfredsstillende.

Jeg har derfor bestilt en fast ladestasjon 32A 1-fase, med fast kabel type-2. Slik jeg ser det så er den blå 32A stikkontakten for delikat, spesielt om den er satt opp en plass hvor den kan forårsake at huset brenner ned. Det som også er problematisk er at både adapter og stikkontakt kunne brenne opp og smelte sammen uten at det ble jordfeil eller at sikringen slo ut. Som nevnt før så stoppet dette opp kun fordi Tesla var ladet ferdig til 80% (innenfor planlagt tid), og bilen stoppet ladingen. Hadde det vært nødvendig med en time til, så kunne dette fått et annet utfall.

kjølholdt

Da kan jeg opplyse om at det var jeg som hadde det tidlige bildet av den blå kontakten med svidd plastikk, er ikke sikker men det er mulig at dette var en brukerfeil dvs meg, hadde nok ikke trykket kontakten hardt nok inni slik at den glapp litt, tesla fikk kontakten og sønnico feilsøkte anlegget.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

#26
Sitat fra: kjølholdt på fredag 14. august 2015, klokken 08:29
Da kan jeg opplyse om at det var jeg som hadde det tidlige bildet av den blå kontakten med svidd plastikk, er ikke sikker men det er mulig at dette var en brukerfeil dvs meg, hadde nok ikke trykket kontakten hardt nok inni slik at den glapp litt, tesla fikk kontakten og sønnico feilsøkte anlegget.

Da kan jeg bedrive litt folkeopplysning til alle med slike kontakter; hun-utgavene har lokk alle sammen. Dette lokket skal gripe inn i et hakk på han-kontakten slik at når kontakten er trykket langt nok inn skal det ikke gå an å dra de fra hverandre uten å vippe ut lokket (eller å bruke makt, noe som ikke anbefales ;)).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Men for oss som ikke er spesielt teknisk anlagt var ikke dette innlysende til å begynne med , foreslo for tesla at de opplyste om dette ved utlevering av bil.:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

En del av disse kontaktene lar seg trekke litt ut, skjevt, selv om lokket er i lås. Ikke så mye at jeg tror det får noen konsekvenser under normale forhold, men greit å være klar over.

nofuelno

Sitat fra: Camiri på torsdag 13. august 2015, klokken 21:15
Denne hendelsen og det som ser ut til å være årsaken, har gitt meg en vekker. Både bil og adapter er ca 6mnd gammel. Jeg hadde UMC sammenkoplet med adapter alltid, og normalt kastet inn i bagasjerommet i bilen etter bruk, og koblet på ca 2 til 3 ganger i uken. Det var ingen grunn til at de hadde blitt skitne eller våte, men det har vært mye ut og inn, og jeg har ikke sjekket om det har vært noe på kontaktene. Om rådene fra stikkontakt produsent om å kjøre maks 80% (25A) for langvarig kontinuerlig belastning, og at det uansett kan skje igjen, så er ikke det veldig tilfredsstillende.

Jeg har derfor bestilt en fast ladestasjon 32A 1-fase, med fast kabel type-2. Slik jeg ser det så er den blå 32A stikkontakten for delikat, spesielt om den er satt opp en plass hvor den kan forårsake at huset brenner ned. Det som også er problematisk er at både adapter og stikkontakt kunne brenne opp og smelte sammen uten at det ble jordfeil eller at sikringen slo ut. Som nevnt før så stoppet dette opp kun fordi Tesla var ladet ferdig til 80% (innenfor planlagt tid), og bilen stoppet ladingen. Hadde det vært nødvendig med en time til, så kunne dette fått et annet utfall.
Meget klok avgjørelse å installere en fast tilkoblet ladestasjon/ veggboks !
Da er det bare å håpe at flere gjør som deg.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA