Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Falcondører og snø

Startet av NegativeElectrode, onsdag 05. august 2015, klokken 23:30

« forrige - neste »

NegativeElectrode

http://www.citylab.com/weather/2015/06/where-electric-vehicles-actually-cause-more-pollution-than-gas-cars/397136/

Artikkelen er relativt nyansert, men først mot slutten. Elbiler er eneste vei å gå for å dekarbonisere transport, men det krever investeringer i fornybar energi.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Olatho

Joda. Men de gjør jo akkurat samme feil som andre:

Sitat... the researchers determined the emissions produced by gasoline car tailpipes and the emissions produced by electricity grids that power EVs for every U.S. county.

Altså regner med at bensinen magisk oppstår helt utslippsfritt på hver bensinstasjon.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

NegativeElectrode

Sitat fra: Olatho på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:00
Joda. Men de gjør jo akkurat samme feil som andre:

Sitat... the researchers determined the emissions produced by gasoline car tailpipes and the emissions produced by electricity grids that power EVs for every U.S. county.

Altså regner med at bensinen magisk oppstår helt utslippsfritt på hver bensinstasjon.

Dette er riktignok bemerket i artikkelen, noe som er et fremskritt ;)
Sitat
The study's biggest caveat, acknowledged by the researchers, is that they don't consider a full "lifecycle" analysis of emissions—so things like making the car, drilling for oil, or transporting coal aren't included in the environmental costs.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Falsum

Det er da noe at man i det minste anerkjenner at man egentlig må gjøre en full LCA av livsløpet til to sammenlignbare biler med lik årlig kjørelengde (altså slik at identisk behov er dekket), men samtidig latterlig svakt at de konkluderer tilsynelatende bombastisk, men bare nevner dette som et såkalt "caveat". Man må derfor lese grundig får å få med seg disse nyansene, men hovedbudskapet vil sikkert bli stått opp stort i en rekke medier.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA