Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av PiiT, tirsdag 11. august 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

PiiT

Hei! :)

Vurderer kjøp av en Leaf, men lurer på et par ting...

Har lest at 2013-modellene har ECO knapp på ratt samt hakket større bagasjerom og ladelås (?) og at dette er måten å se om det er en "reell" 2013 modell. Hva med 2012 modellene som har samme oppsett? Er dette tidlige 2013 modeller? Har sett noen slike på Finn.

Hvor ofte kan jeg hurtiglade uten at batteriet tar skade? Eller kan den konstant hurtiglades uten å ta skade?

Hvordan er det med skjøteledning? Går det greit så lenge den er tykk nok og det ikke er noen varmgang? Eller bør dette helst unngås totalt?

Har også lest at til høsten blir 2016-modellen lansert, og at denne vil nok være ganske så attraktiv (mtp bl.a. batteri), og lurer dermed på om det vil være idiotisk av meg å evt. kjøpe Leaf nå før den blir annonsert eller om jeg bør vente til etterpå.

Sitter og med "frykten" for et kortlevende batteri, og lurer dermed på hva et eventuelt bytte vil ligge på (om dette vil blir nødvendig om noen år). Har hørt dette ligger på ~30,000,-. Stemmer dette sånn noenlunde?

Og til slutt, distanse: Oppgitt distanse er vel på ~170km, korrekt? Men reell distanse ligger på rundt ~120km (med "vanlig" kjøring på gjennomsnittsdager). Eller tar jeg feil? Og hvor mye strøm sluker radio/musikk?

Takk til alle som tar seg tid til å svare  ;)!

leafnor

Sitat fra: PiiT på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:48
Hei! :)

Vurderer kjøp av en Leaf, men lurer på et par ting...

Har lest at 2013-modellene har ECO knapp på ratt samt hakket større bagasjerom og ladelås (?) og at dette er måten å se om det er en "reell" 2013 modell. Hva med 2012 modellene som har samme oppsett? Er dette tidlige 2013 modeller? Har sett noen slike på Finn.
- Tidlig 2013

Hvor ofte kan jeg hurtiglade uten at batteriet tar skade? Eller kan den konstant hurtiglades uten å ta skade?
- Forumet har mange tråder som inneholder eksempel på at hurtiglading ikke er noe problem.

Hvordan er det med skjøteledning? Går det greit så lenge den er tykk nok og det ikke er noen varmgang? Eller bør dette helst unngås totalt?
- Tykk kabel er OK, det er jo langt mellom der du lader til kraftverket ;) En tynn kabel gjør bare at du lader saktere og er en uheldig løsning. Kan bli brann f.eks.

Har også lest at til høsten blir 2016-modellen lansert, og at denne vil nok være ganske så attraktiv (mtp bl.a. batteri), og lurer dermed på om det vil være idiotisk av meg å evt. kjøpe Leaf nå før den blir annonsert eller om jeg bør vente til etterpå.
- Det er ditt valg. Kollega kjøpte nettopp en toppmodell ,ed alt ustyr til 228', men du må nok betale ganske så mange tusen for de ekstra 6 kWt som kommer med. Med mindre du ikke er avhengig av ekstra kapasite t nå, så ikke det ikke idioti å kjøpe nå.

Sitter og med "frykten" for et kortlevende batteri, og lurer dermed på hva et eventuelt bytte vil ligge på (om dette vil blir nødvendig om noen år). Har hørt dette ligger på ~30,000,-. Stemmer dette sånn noenlunde?
-Prisen stemmer nok, men du vil komme til å bytte ut bilen til en ny med større batteri enn å bytte på den du kjøper tenker jeg. Så ikke tenk på det. Forøvrig blir prisen enda lavere med årene.

Og til slutt, distanse: Oppgitt distanse er vel på ~170km, korrekt? Men reell distanse ligger på rundt ~3120km (med "vanlig" kjøring på gjennomsnittsdager). Eller tar jeg feil? Og hvor mye strøm sluker
radio/musikk?
- Du tar ikke feil, og radio/musikk er ikke verdt å regne på. Bruker 2-300W maks.

Takk til alle som tar seg tid til å svare  ;)!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: PiiT på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:48
Hei! :)

Vurderer kjøp av en Leaf, men lurer på et par ting...

Har lest at 2013-modellene har ECO knapp på ratt samt hakket større bagasjerom og ladelås (?) og at dette er måten å se om det er en "reell" 2013 modell. Hva med 2012 modellene som har samme oppsett? Er dette tidlige 2013 modeller? Har sett noen slike på Finn.

Hvor ofte kan jeg hurtiglade uten at batteriet tar skade? Eller kan den konstant hurtiglades uten å ta skade?

Hvordan er det med skjøteledning? Går det greit så lenge den er tykk nok og det ikke er noen varmgang? Eller bør dette helst unngås totalt?

Har også lest at til høsten blir 2016-modellen lansert, og at denne vil nok være ganske så attraktiv (mtp bl.a. batteri), og lurer dermed på om det vil være idiotisk av meg å evt. kjøpe Leaf nå før den blir annonsert eller om jeg bør vente til etterpå.

Sitter og med "frykten" for et kortlevende batteri, og lurer dermed på hva et eventuelt bytte vil ligge på (om dette vil blir nødvendig om noen år). Har hørt dette ligger på ~30,000,-. Stemmer dette sånn noenlunde?

Og til slutt, distanse: Oppgitt distanse er vel på ~170km, korrekt? Men reell distanse ligger på rundt ~120km (med "vanlig" kjøring på gjennomsnittsdager). Eller tar jeg feil? Og hvor mye strøm sluker radio/musikk?

Takk til alle som tar seg tid til å svare  ;)!
Andre synlige forskjeller som kom "EuroLeaf" modellen sommeren 2013 (produsert i England og ikke Japan) er
- fotbrekk i stedet for elektronisk håndbrekk
- høydejusterbart forsete
- "kardangtunnell" i stedt for flatt gulv foran baksetet
- ingen koppholdere i midtkonsoll for baksetepassasjerer
Ikke synlige endringer er bl.a.: stål i panser og dører i stedet for aluminium.

Glem kortlevet batteri (med unntak av enkelte US importerte modeller). Har nå kjørt min Leaf over 100.000km på 3,5 år og har en faktisk reduksjon på 10-15%, men regner med at bilen er brukbar nye 100.000km.

Anbefalt er vel å ikke hurtiglade mer en sånn ca 1 gang til dagen og heller ikke mer enn 80-90% (stopper av seg selv)

Reell, praktisk kjørelengde er 80-120km for de første "Japan" Leaf'ene. EuroLeaf klarer 10-15 km lengre på flat vei, men i utfordrende topografi (mye bratte bakker) - som jeg har-  er det i praksis omtrent ingen forskjell.

PiiT

Sitat fra: Finnøy på onsdag 08. juli 2015, klokken 00:10
Anbefalt er vel å ikke hurtiglade mer en sånn ca 1 gang til dagen og heller ikke mer enn 80-90% (stopper av seg selv)

Så et par ganger i uka skal gå fint, korrekt?

Og hjertelig takk for kjappe svar :)!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA