Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer fra installasjon av DAB i Leaf

Startet av Lyslugg, lørdag 29. august 2015, klokken 23:45

« forrige - neste »

Lyslugg

Jeg funderer på å kjøpe elbil som bil nummer to, men blir ikke klok på hva som vil lønne seg ifht mitt bruk.

Jeg har 3,5 km (én vei) til jobb og burde nok egentlig syklet, men det skjer nok ikke i dette livet. Jeg skal i tillegg levere et barn på veien. Jeg har en liten Peugeot som bybil nå og bruker bilen stort sett til småkjøring i byen, samt en og annen tur til hytta (24 km én vei).

Jeg liker eGolf veldig godt, men synes den er for dyr til å kunne forsvare innkjøpet. Zoe ser også ut til å passe mitt bruk godt og Renault har en rausere innbytte-ordning. Soul synes jeg er kul, men jeg er egentlig litt skeptisk til Kia (og leveringstiden er vel ganske lang?). Jeg så dessuten en Focus til salgs brukt, hvorfor hører vi så lite om denne elbilen?

Hva slags vurderinger har dere tatt i forbindelse med kjøp? Og hva ville dere rådet meg til?

Hansi

Hvis jeg skulle kjøpt brukt ville jeg kjøpt trilling eller Leaf, hovedsaklig pga. pris.

Skulle jeg kjøpt nytt ville jeg ventet litt og se om ryktene om 2016 Leaf med større batteri er sanne eller kjøpt "ny" Soul på Finn. Dette siden jeg har rekkevidde som første prioritet og lading som 2. Det eneste som er synd med Soul er leveringstid som du har nevnt og mangel på app.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

sølv-pilen

Hva som er best for deg eller ikke, ser jeg bort fra ettersom du har bedt om valget mellom Golf, Kia og Zoe.

Selv om KIA ut fra tekniske data er bedre en de to andre, ville jeg valgt Zoe. Dette fordi du får mest for pengene av de tre bilene, med tanke på at selv om KIA er en bra bil i forhold til konkurentene i dag, er jeg slettes ikke sikker på at den fortsatt er det den dagen du kan hente den hos forhandler.

Golf er en Golf, enten liker du den, eller så gjør du det ikke. Den er dog den absolutt dyreste av de tre som du nevner så dersom penger ikke har noe å si, kan denne være ett godt alternativ.

Ettersom du får lader hjemme og en fantastisk god bil å kjøre til en sværtgod pris, er Zoe veien å gå i ditt tilfelle.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: Lyslugg på torsdag 30. juli 2015, klokken 18:46
Jeg funderer på å kjøpe elbil som bil nummer to, men blir ikke klok på hva som vil lønne seg ifht mitt bruk.

Jeg har 3,5 km (én vei) til jobb og burde nok egentlig syklet, men det skjer nok ikke i dette livet. Jeg skal i tillegg levere et barn på veien. Jeg har en liten Peugeot som bybil nå og bruker bilen stort sett til småkjøring i byen, samt en og annen tur til hytta (24 km én vei).

Jeg liker eGolf veldig godt, men synes den er for dyr til å kunne forsvare innkjøpet. Zoe ser også ut til å passe mitt bruk godt og Renault har en rausere innbytte-ordning. Soul synes jeg er kul, men jeg er egentlig litt skeptisk til Kia (og leveringstiden er vel ganske lang?). Jeg så dessuten en Focus til salgs brukt, hvorfor hører vi så lite om denne elbilen?

Hva slags vurderinger har dere tatt i forbindelse med kjøp? Og hva ville dere rådet meg til?

Nå skriver du ikke noe om hvor du bor, men elsykkel og tilhenger er et supert valg, kanskje enda bedre med en mountain Bike med fast gaffel til rundt 10000, gjerne på tilbud til 7-8000. Da kan en få en holdbar og god sykkel.

Siden sykkel dessverre ikke er et alternativ er jeg i og for seg enig med at trilling er ett godt alternativ, men den er liten når du skal på hytta.
Vi vurderte trilling-Zoe og Soul(kona mislikte Leaf så sterkt at den falt rett ut), vi endte med Soul, og vi har ikke angret. Det er nemlig som regel slik at elbilen blir bil nummer en, og da er anvendelighet viktig. Det hjelper ikke hvor stor og flott bilen er, hvis en ikke kommer frem, eller må stå lenge å lade.
Altså bør en ha hurtiglader, noe Focus og MB ikke har.
Virker som alle er fornøyd med sine biler, vi er også fornøyd med vår, bla pga at vi når lysløypa på vinteren, totalt 110 km. Dette med svært krevende topografi, mye opp og ned, avslutter med 500 høydemetre rett opp i slutten. Dette går med god margin.
I tillegg har Soul 7 års garanti. Altså har den to års gjenværende garanti på hele bilen når garantien er slutt på de andre.
Men den har forholdsvis dyr service.

Panduck

Sitat fra: Lyslugg på torsdag 30. juli 2015, klokken 18:46
Jeg liker eGolf veldig godt, men synes den er for dyr til å kunne forsvare innkjøpet. Zoe ser også ut til å passe mitt bruk godt og Renault har en rausere innbytte-ordning. Soul synes jeg er kul, men jeg er egentlig litt skeptisk til Kia (og leveringstiden er vel ganske lang?). Jeg så dessuten en Focus til salgs brukt, hvorfor hører vi så lite om denne elbilen?

Prøvd bilene? Jeg synes Soul var mye mer komfortabel å kjøre enn Zoe, men det er jo veldig individuelt. Jeg ser på det som et pluss å ha rask hurtiglading, og selv om du kjøper bil#2, kan Soul bli et valg på noen "mellomlange" mer enn zoe p.g.a mye raskere lading. At den takler de fleste kontakter uten bruk av "diger bøtte" er en fordel. Ventetiden på Soul er derimot noe d.... Har dog lagt merke til at SoulEV eiere er EKSTREMT fornøyd med bilen sin.

Jeg ville prøvd LEAF når man ser på en bil i den klassen. Zoe får plass til mer enn Soul, det gjør LEAF også.

Focus kan ikke hurtiglades og er dermed dømt til å være en kortdistansebil. Det kan være en dum invistering med tanke på verdi vidre og bruk utenfor det du kanskje hadde tenkt å bruke bilen til når du kjøpte den. Batteri som tar opp stor plass i bagasjerommet er ikke et pluss heller.

Mine råd er: Prøv alle bilene og se hvem du liker å kjøre best (og gjerne enda flere enn de du nevner her...), tenk  på ladehastigheten du får på bilene og hvilke begrensninger / muligheter det vil gi (mange ender opp med å bruke elbilen på turer som er langt over det man trodde man ville bruke bilen til!)

iGolf

Jeg ville gått for det hjertet peker mot. Du skal jo sikkert ikke bytte bil så ofte, så hvis du liker golfen best tar du den ;)

Panduck

Sitat fra: Donya på fredag 31. juli 2015, klokken 13:09
Jeg ville gått for det hjertet peker mot. Du skal jo sikkert ikke bytte bil så ofte, så hvis du liker golfen best tar du den ;)

Det er jeg enig i. Om å velge en litt dyrere bil gjør at du blir mer fornøyd med den, og lar "bil#2" bli mer "bil#1", kan det bli en del innsparinger som gjør det verdt å legge ut de ekstra pengene. Derfor er ting som hurtiglading og komfort langt mer viktig enn man ofte tror når man velger elbil som "bil#2"

Sitat fra: Lyslugg på torsdag 30. juli 2015, klokken 18:46
Hva slags vurderinger har dere tatt i forbindelse med kjøp? Og hva ville dere rådet meg til?

Min vurdering når jeg var ute etter bil nr 2 (vi hadde elbil fra før), var at det skulle være mest mulig valuta for pengene.

Basert på det valgte vi en brukt trilling. Det er en bil jeg for såvidt anbefaler, så lenge man er klar over at det er "80% bil og 20% moped". For prisen som starter på 70', er det en genial bil.

Etterhvert dukket det opp et behov for å sporadisk frakte barna i bil nr 2, og da ble trillingen byttet ut med en Leaf. Vi kjøpte en 6 mnd gammel Euroleaf (Acenta) som hadde gått under 2000 km og betalte 160'. Den ble valgt foran en rimelig Zoe pga størrelse og komfort.
Hadde vi likt setene i Zoe bedre, tipper jeg det hadde blitt den.

eGolf og Soul blir i praksis en litt annen prisklasse. eGolf er jo faktisk morsom å kjøre på svingete veier. Det er ganske unikt blant elbilene. Hvis de tre du nevner hadde kostet like mye, ville jeg valgt eGolf.

Souls største fortrinn er 10% bedre rekkevidde enn konkurrentene. Hvis man kan leve med at den ser ut som om den er designet i en barnehage, så er den et godt valg.

MB har ikke hurtiglading, men er ellers det mest ekslusive (og dyreste) alternativet.


Panduck

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 31. juli 2015, klokken 13:44
Souls største fortrinn er 10% bedre rekkevidde enn konkurrentene. Hvis man kan leve med at den ser ut som om den er designet i en barnehage, så er den et godt valg.

Sto på en hurtiglader ved siden av en Soul. Min LEAF hadde passert 70%, og dro inn noe over 20kW. Soulen hadde 79%, og dro inn 48kW.

For de fleste vil ikke dette være kjempeavgjørende i valg av bil, men skal man ut på en del litt lengre turer vil det faktisk bety en god del...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA