Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parameter monitoring solution

Startet av cra, søndag 20. desember 2009, klokken 17:45

« forrige - neste »

cra

Sunnmørsposten (som har blitt veldig flinke til å skrive om el-biler :) ) har i dag en artikkel om miljøgevinsten ved å subsidiere elbiler

SitatStår miljøgevinsten ved subsidiering av elbiler i forhold til kostnadene i forhold til å kjøpe klimakvoter?

Nei, slår Econ Pöyry fast i en omfattende rapport utarbeidet på oppdrag for Norsk Petroleumsinstitutt (NP), offentliggjort på NPs hjemmesider.

http://smp.no/article/20091119/NAERTOGNYTTIG05/54455220/1002

Personlig kan jeg ikke se noen som helst miljøgevinst i klimakvoter - utslippet fra bilen/flyet/gravemaskina er jo det samme uansett hvilket papir man vifter med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#1
Samme rapporten det vises til som vi har diskutert her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2171.0

Men tu har et oppslag om at det det går mot andre tider:
http://www.tu.no/motor/article228920.ece

Nå er nok overskriften litt spekulativ.
Det som står er at en politikker fra FrP tror Ap planlegger ny avgift. (og det jo ikke utenklig)

Egentlig er dette et innlegg i biodieselavgiftsdebatten.


Ketil Solvik-Olsen (t.v) og Jan Vidar Hansen i Frp hadde i fjor den eneste elbilen i stortingsgarasjen.
Solvik-Olsen tror det kan bli avgifter på den neste elbilen partiet anskaffer. Foto: Kjetil Malkenes Hovland
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Spekulativt ja; skadelig for Elbilene ja;

Fordelene vi med elbil allerede kan dra ut av dette er at Elbil forblir lite kjøpt, og at avgiftene derfor innføres senere enn om Elbil skulle ta helt av.

Det er synd at biler er blitt totalt lovlig skyteskive for alle og enhver som ønsker seg lettkjente penger. Glemt er alle fordelene bilen tross alt gir. Skal kun de aller rikeste kunne ferdes på veiene går vi baklengs inn i framtiden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. november 2009, klokken 12:14
Spekulativt ja; skadelig for Elbilene ja;
Skal kun de aller rikeste kunne ferdes på veiene går vi baklengs inn i framtiden.
Veldig godt skrevet, Elektrolux!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 19. november 2009, klokken 10:39
Personlig kan jeg ikke se noen som helst miljøgevinst i klimakvoter - utslippet fra bilen/flyet/gravemaskina er jo det samme uansett hvilket papir man vifter med.

Enig.  Jeg forstår heller ikke at noen betaler for noe "ingenting" som man har null kontroll på hvor/hva pengene går til.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Per Kristian Rørstad (forsker, Norsk senter for bioenergiforskning/UMB) går rapporten etter i sømmene:
o Elbiler: når pluss blir minus – eller omvendt – episode 1
o Elbiler: når pluss blir minus – eller omvendt – episode 2

...og det kommer visstnok mer.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Siste innlegg, ikke mye til overs for rapporten (mine uthevinger):

Sitat fra: Per Kristian RørstadNår nytte blir kostnad
Vi var tidligere inne på køkostnader, og i Econ Pöyrys rapport beregnes verdien av at elbiler kan kjøre i kollektivfeltet. Dette er i verdi (dvs i kroner) det største enkeltelementet i beregningene, og jeg har ingen innvendinger mot hvordan dette er beregnet.

Jeg kan til og med strekke så langt at jeg godtar å kalle dette en subsidie – om enn indirekte siden penger ikke skifter hender. Det er hevet over en hver tvil at dette er et gode for de som har elbil siden de sparer tid i kø og kan bruke denne sparte tiden på jobb, fritid eller hva det nå enn måtte være. Så lenge det ikke er for mange elbiler som kjører i kollektivfeltene, vil også de eksterne kostnadene være uforandret.

Dette er med andre ord en ren gevinst for både de som kjører elbil og for samfunnet – det er ingen kostnader eller utgifter forbundet med dette så langt jeg kan se. Hvordan dette så kan gjøre om til å bli en kostnad, krever stor kreativitet. Rapporten gir oss ingen hint.

Mine råd til Econ Pöyry
Denne rapporten bør Econ Pöyry raskest mulig begrave så langt ned i en skuff som mulig. Prøv ikke å forklare hvordan dere har tenkt – det kan bare bli feil. Neste gang dere prøver, husk at avgifter og subsidier ikke nødvendigvis er kostnader – og i de minste må dere fortelle hvem det er en kostnad for.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ken

Jeg håper at det slår en spiker eller to i kysten til Econ. Hvis man danser med djevelen......
Tåpelig argumenter de har. Vil de at vi skal få fartsbøter til å tilbakebetale merkostnad til staten når vi kjøre i kollektivfeltet ???
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#8
Som Per Kristian Rørstad skriver
"
Slike innspill blir som regel laget for å fremme ett gitt syn, og den minner meg en historie.

Det var en gang et firma som skulle ansette en person og det var tre søkere som ble innkalt til intervju: en matematiker, en informatiker og en økonom. Under intervjuet fikk de spørsmål om hvor mye to pluss to er. Matematikeren svart at det er fire. Informatikeren svarte at det avhenger litt av presisjonen til flyttallsprosessoren, men at det er i nærheten av fire. Økonomen, som var siste mann ut, lente seg frem mot komiteen og hvisket: "hva vil dere at svaret skal være?"
"

Oppdraksgiver er: Norsk petroleumsinstitutt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA