Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TU guide for elbilkjøpere

Startet av mihkku, søndag 26. juli 2015, klokken 12:56

« forrige - neste »

mihkku

Til sommeren så tenkte jeg og frøkna å ta oss en dagstur innom Geiranger med startpunkt Sør-Fron, men for første gang vurderer jeg å droppe elbil da Otta-Skjåk blir en utfordring med vår egolf. Dersom vi må stoppe på Ishavsveien/Arctic Roads sin kommende lader på Lom så vil turen bli billigere med svigers sitt dieselmonster.

Grovt regnet med Ishavsveien/Arctic Roads som alternativ på strekningen på ca 400km t/r med 6 ladestopp så vil turen koste meg ca 700kr, mens med dieselbilen så vil det koste meg ca 300-350kr for drivstoffet.

Ishavsveien/Arctic Roads sin betalingsplan er virkelig ille så lenge de ikke har nok stasjoner til dekke hver 100km som igjen presser oss til å kjøre fossilbil.

Kjenner frustrasjonen brer seg over idioter på markedet som får fortsette og fortsette med å ødelegge noe gleden ved å eie en elbil.

elbil-1

Ser godt regnestykket ditt - og før noen andre kommer og skriver her at en liten lading hos ishavsveien koster da ikke så mye i den store sammenhengen, så er det nettopp en slik vurdering som du gjør som mange andre også gjør.

Både EL- og Dieselbilen står i garasjen uansett og ekstrakostnaden med en tur som dette blir bare drivstoffet underveis- (pluss noen bomstasjoner - som vel snart er en saga blott å få passere gratis)

Da er det lett å velge diesel, da trenger man ikke tenke på ladestopp og problemer, men bare tanke bilen og kjøre.

Skal man få noen til å legge ut på en slik rundtur, så må det være ladestasjoner med billig lading underveis, slik at man velger El bilen.

Når kostnaden med el-bilen blir større eller tilnærmet lik dieselbilen, så tar man dieselbilen. (også fordi man faktisk kan laste dieselbilen med tre ganger så mye bagasje..)


Olee

Skjønner egentlig ikke at de får lov til å holde på slik. Målet med alle elbilfordelene er vel at folk skal velge elbil, og da bør også målet være at folk skal velge elbil på langtur!
Det eneste scenarioet der det faktisk vil lønne seg å ta dieselbilen, er på en slik langtur der man "må" innom en lader fra Arctic Roads. De burde ikke "fått lov" å ha en slik pris før de evnt. får opp nok ladere til å dekke flere korridorer, slik at man kan kjøpe årsabonnement hos dem...

emil

Jeg kan til nød godta klippekortordningen og prisene Ishavsveien/ArcticRoads hadde før selv om ladeprisen da var det dobbelte av det GrønnKontakt hadde på sine klippekort. Da slipper i tillegg ArcticRoads å gi bort masse penger til de om drifter APP/SMS løsning for betaling.

mihkku

#4
For meg virker det hele spekulativt, at Arctic Roads satser på oss som MÅ stoppe på deres stasjoner. (Sikkert derfor dårlig dekning) Fant ut forsåvidt etter en testtur fra Otta til Skjåk at det går helt fint og dermed så unngår jeg Arctic Roads sin lader på Lom. Men jaggu så gjør jeg ikke det dersom jeg skal via Dombås, noe det ser ut som at jeg må på tilbaketuren fra Geiranger. Arctic Roads har satset hardt på strekningene rundt Geiranger, sikkert for å håve inn 240kr her og der.

Så har du EV Power i Trøndelag som ødelegger all lyst til å ta turen dit med samme idiotiske priser på enkelladning som Arctic Roads. Her burde nown gripe inn for å få slutt på tullet!

På en annen side så har ikke Fortum fast betaling som gjør at ladingen blir dyrt i lengden, men er fortsatt bedre enn å måtte svi av 240kr her og der.


emil

Sitat fra: mihkku på lørdag 20. juni 2015, klokken 17:37
På en annen side så har ikke Fortum fast betaling som gjør at ladingen blir dyrt i lengden, men er fortsatt bedre enn å måtte svi av 240kr her og der.

Summerer jeg opp årets ladinger på GrønnKontakt og Fortum og deler på antall måneder ender jeg opp med en pris på ca 400kr/mnd. Da har det vært tider på vinteren hvor jeg har kjørt og hurtigladet mye og perioder nesten uten hurtiglading. For alle tjenester foretrekker jeg å betale for bruken, ikke binde meg opp til abonnement der jeg må betale masse uavhengig av bruk eller ikke.

Men forskjellen nå mellom Fortum/GrønnKontakt og ArcticRoads/Ishavsveien er at jeg har hele strekningen Stavanger - Oslo via Kristiansand tilgjengelig for kjøring og hurtiglading med Leafen og på denne tiden av året lader jeg 5-15min pr lader før jeg kjører videre til neste.

Håper GrønnKontakt, Fortum/Kiwi eller andre fornuftige kommer med et par strategisk plasserte ladere på E6 Dombås-Klett så de kan ta opp konkurransen med de to som ødelegger alt der oppe nå.

jkirkebo

Sitat fra: mihkku på lørdag 20. juni 2015, klokken 17:37
På en annen side så har ikke Fortum fast betaling som gjør at ladingen blir dyrt i lengden, men er fortsatt bedre enn å måtte svi av 240kr her og der.

Ja, det er ulemper med alle løsninger. Jeg skulle gledelig betalt 3750,- i året til Fortum for fri lading, det hadde nok spart meg for noen kroner. Men de tilbyr jo ikke abonnement :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gausel

Om e-golfen har problemer m Otta-Skjåk er jeg glad jeg ikke la extra penger og venting i golf ???
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

mihkku

#8
Går faktisk fint, selv med 18". Du kommer deg helt fint frem til Geiranger og tilbake med 80% lading på stasjonene, selv med bratte stigninger, men du kan glemme hjemtur via Trollstigen og Dombås med 18" uten å måtte svi av penger hos Arctic Roads. Vil dog tro at med originale 16" felgene så er det mulig.

mihkku

#9
Eneste kjedelige er vel at om du bare skal til Lom, så må du svi av 240kr til Arctic Roads dersom du ønsker å hurtiglade, men stedet er så flott at man uansett blir der i noen timer og at man da lader via vanlig kontakt.

cavallino

Enig i at 250 kr er mye, men om de er 100% stabile og står hver 50/100 km på viktige strekninger, så er det helt ok. Da kan man kvitte deg med dieselmonsteret for godt og kun ha en bil. Hjelper lite at fortum er billig når det er 50% sjanse for at laderen ikke virker.

mihkku

Strategisk plassert. Nødlander kalles det.

Forsåvidt lønnsomt for de som pendler Dombås - Bjorli eller Dombås - Trondheim (Med Ishavsveien får du tilgang til EV Power sitt ladenettverk)

Callah

Haha, det er jo så obvious at disse håver inn penger når man ser gebyret på et slikt NFC RFiD kort. 150 kroner for å erstatte tapt kort er jo galskap. Busselskaper som går på samme teknologien tar kun 50 kroner for dette....

Selvfølgelig hadde jeg sett at selskapet hadde en enorm visjon om å faktisk være det ledende selskapet med å binde nord med sør i lading så hadde det jo kanskje vært gunstig å være kunde hos dem, men ser ikke helt poenget med dette da de bare virker som en gjeng med oppblåste rikinger som vil ha mer....

emil

Sitat fra: Callah på fredag 26. juni 2015, klokken 21:11
Haha, det er jo så obvious at disse håver inn penger når man ser gebyret på et slikt NFC RFiD kort. 150 kroner for å erstatte tapt kort er jo galskap. Busselskaper som går på samme teknologien tar kun 50 kroner for dette....

Hvis man ser bort i fra eventuelle kostnader med å få trykket logo på kortet koster selve RFID-kortet ikke mange kronene pr stk. Men så er det litt administrasjonskostnader ved bytte av kort, samt at folk behandler et kort til 150kr mye penere og passer mer på det enn et til 15kr.

stefse

Fordelen med strøm som drivstoff er at det er så tilgjengelig.
Har man tilgang på en noenlunde grei nettilkobling og bor i området (man er f.eks bonde) kan man jo selge saktelading strøm til forbipasserende. Kanskje selge litt kaffi og vafler og suvernirer attåt.
Dessuten kan du ta det som en tur og bestille overnatting en plass, hvor du selvsagt lader opp bilen gratis.

Tok turen opp til ei fjellhytte forleden, og forbruket ble litt i overkant. Da så jeg en stikkkontakt på ei redskapsbu på p-plassen, som jeg koblet meg til. Hadde det vært en boks for å legge igjen penger der, hadde jeg gladelig spandert en 50 lapp.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA