Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Tesla vervekampanje! 1000$ til kjøper og verver!

Startet av xref, lørdag 29. august 2015, klokken 09:45

« forrige - neste »

xref

Hei.

Jeg bor i en blokk og har egen parkeringsplass i garasjeannlegget til sameiet. Nå har jeg endelig fått meg elbil og selv om jeg har offentlige ladeplasser i nærheten hadde det helt klart vært best om jeg kunne ha fått installert en lader i garasjen. Så jeg sendte en epost til de som har ansvar for garasjeanlegget og de svarte følgende:

SitatSom du skriver er ikke strømnettet dimensjonert for at alle som ønsker det kan lade elbilene sine. Det er både begrensning i kapasiteten som Hafslund har installert i sin nettstasjon, og begrensning i kapasiteten som er installert i garasjen. Begge deler må oppgraderes for at kapasiteten skal kunne økes.

Vår elektriker har beregnet hvor mange elbil-ladere som kan installeres med kapasiteten som er tilgjengelig. Det antallet er nå brukt opp, dvs at det ikke er kapasitet til å installere flere ladere.
.

Elektrikeren har tilsynelatende beregnet kapasiteten ut ifra hvor mange elbiler som kan lades samtidig så det kan jo likevel hende det er kapasitet til overs til et par ladere til.

Mitt spørsmål er hva mine muligheter her er? Kan jeg likevel ta kontakt med en elektriker og få installert en lader eller er det lite jeg kan gjøre?

Takker for svar!
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

TorC

Jeg håper det er en blokk du bor i, og ikke en blogg...  ;)

MEN, dette problemet har jeg sett komme leeenge. Avhengig av hva slags eieform dere har, vil du ha ulike rettigheter. Hvis dette er et sameie, og parkeringsplassene ikke er tinglyst som en del av seksjonen din, og dermed er en del av fellesarealet har du en meget enkel sak for å få det som du vil. Hvis det er et sameie, kan du få mye hjelp ved å lese kommentarutgaven til eierseksjonsloven. Lån den på biblioteket, for den koster 900,- kroner ny...

En ting er hva du med loven i hånd kan få til, noe annet er hva som er lurt. Det kan fort bli dårlig steming hvis du presser frem med rettigheter.

Selv ville jeg kanskje startet med å foreslå at dere fikk montert inn en lastfordeler, eller løsningen som Salto har for type2 ladere. Den virker ganske smart. Den heter Clu basic. Da kan man nok sikkert lett doble antall ladepunkter. Men moroa koster. Type 2 er jo uansett mye tryggere enn schucko.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

xref

Sitat fra: TorC på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:02
Jeg håper det er en blokk du bor i, og ikke en blogg...  ;)

MEN, dette problemet har jeg sett komme leeenge. Avhengig av hva slags eieform dere har, vil du ha ulike rettigheter. Hvis dette er et sameie, og parkeringsplassene ikke er tinglyst som en del av seksjonen din, og dermed er en del av fellesarealet har du en meget enkel sak for å få det som du vil. Hvis det er et sameie, kan du få mye hjelp ved å lese kommentarutgaven til eierseksjonsloven. Lån den på biblioteket, for den koster 900,- kroner ny...

En ting er hva du med loven i hånd kan få til, noe annet er hva som er lurt. Det kan fort bli dårlig steming hvis du presser frem med rettigheter.

Selv ville jeg kanskje startet med å foreslå at dere fikk montert inn en lastfordeler, eller løsningen som Salto har for type2 ladere. Den virker ganske smart. Den heter Clu basic. Da kan man nok sikkert lett doble antall ladepunkter. Men moroa koster. Type 2 er jo uansett mye tryggere enn schucko.

Haha, stemmer at det er snakk om blokk og ikke blogg. Takk for svar.

Jeg kjenner det ikke er aktuelt å lage dårlig stemning i sameiet over ladeplass men det hadde likevel vært supert å fått til. Det er et garasjesameie men jeg litt usikker på om parkeringsplassen er tinglyst som en del av seksjonen min eller ei. Det skal jeg finne ut.

Når du sier at moroa med lastfordeler koster, hvor store summer er det snakk om? Og det er dette noe man kan få støtte fra Oslo kommune for å sette inn?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

TorC

Nå kjenner jeg bare til Salto sitt opplegg, men det finnes sikkert andre systemer. Hos Salto er det Clu Basic som gir signal til ladepunktene om hvor mye de får lov til å trekke. Det finnes sikkert lastfordelere som fysisk begrenser effekten til hver av punktene.

Clu Basic koster ca 9000,- MEN da må alle ladepunktene være Salto-punkter. De koster fra 8 til 12 000. Prisene er uten mva

Kravet til kommunalt tilskudd i Oslo er at alle må kunne bruke det. Ikke gratis bruk nødvendigvis, men alle må kunne bruke det. Er det lukket anlegg må alle i anlegget få tilgang. Har dere f.eks gjesteparkeringsplass kan dere legge opp en der, og resten kan slenge seg på. Husk å få det godkjent FØR dere monterer.

Så selv om selve Clu-basic er relativt rimelig, så koster det totalt ganske mye.... MEN, det er sikkert mulig å få litt rabatter hvis man spør pent...

Hvis du ønsker datablad og priser kan du sende meg en PM med mailadressen din så kan jeg videresende mailen jeg selv har fått fra Salto til deg.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: xref på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:23
Elektrikeren har tilsynelatende beregnet kapasiteten ut ifra hvor mange elbiler som kan lades samtidig så det kan jo likevel hende det er kapasitet til overs til et par ladere til.

Problemet i det henseende er at forskriften krever en samtidighetsfaktor på 1 i slike anlegg om det ikke er montert utstyr som fordeler og begrenser lasten. Dermed er det ikke lov å "overbooke" sikringsskapet med flere uttak.

Om du har mulighet for å legge opp ledning fra eget sikringsskap og ned til plassen kan det være en vei rundt problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: xref på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:43
Og det er dette noe man kan få støtte fra Oslo kommune for å sette inn?
Blokk i Oslo er kanskje OBOS ?

Sitat fra: TorC på torsdag 30. juli 2015, klokken 12:50
Kravet til kommunalt tilskudd i Oslo er at alle må kunne bruke det. Ikke gratis bruk nødvendigvis, men alle må kunne bruke det. Er det lukket anlegg må alle i anlegget få tilgang.
Reglene til Oslo kommune sier det ja (Sitat: "Parkeringsplassen må være tilgjengelig for alle, det vil si at den ikke kan reserveres for enkeltpersoner").
Men jeg vet at minst 2 nyere OBOS borettslag har fått støtte av kommunen til 10 ladeplasser pr brl. som er blitt tildelt til enkelt-brukere (privat plass) etter først til mølla prinsippet.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olatho

Mulig de gir en annen form for tilskudd til nybygg.  Vi fikk i alle fall beskjed om at vi ikke oppfylte kriteriene da jeg spurte Oslo kommune for et år siden.  Hos oss har alle faste plasser.

Når det er sagt, så finnes det flere leverandører som tilbyr smarte løsninger med lastbalansering, men jeg tror det foreløpig er ganske proprietært, så du er avhengig av å enten kjøpe alle boksene fra samme prousent, eller mekke til noe selv som snakker på tvers av merkene.

Håper det kommer bedre løsninger på markedet "snart", med standardiserte APIer, så man kan kontrollere det uavhengig av leverandør.  Det er jo det eneste som skalerer. 
Selv hos oss, som er et ganske lite borettslag, med bare 30 parkeringsplasser vil det jo ikke vært mulig å tilby alle f.eks. 22 kW lading hvis vi skal ha en samtidighetsfaktor på 1.  1650 A på 400 V er jo enormt overdimensjonert i forhold til det faktiske behovet og forbruket. 
Selv om vi bare skulle tilby alle 16 A på 230 V vil det jo bety at vi må ha 500 A ledig inn i bygget hvis alle skal få hver sin ladeboks.

elektrolux

Slike problemer løses når Zapcharger Smart kommer på markedet.

Den vil monitorere tilgjengelig strøm og fordele det som kan fordeles til ladestasjonene.

Superenkel montering med kun en ekstra sikringsmodul og 5x16mm kabel til første Smart boks. Neste koks kobles innpå samme (buss)kabel.

Kan monteres opp selv om det allerede eksisterer ladesystemer av andre typer, men det vil være bedre å oppgradere hele anlegget til Smart bokser for optimal utnyttelse av kapasiteten til bygget, og raskest mulig lading for alle.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA