Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spar 20.000 på kjøp av Tesla model S

Startet av Hyperstress, fredag 31. juli 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

grorudklovnen

Er det fortsatt lurt å ha 16A schuko istedenfor 10A når man reiser på langturer eller holder det med type 2 kabel?

emil

Kommer an på hvor du reiser. Jeg hadde uansett aldri dratt noe som helst sted uten 16A schukokabel.

Annet enn enkelte 22kW ladestolper plassert sammen med hurtigladere vet jeg knapt hvor jeg skulle kunne benytte Type2-kabel så jeg vil si at så rask schukokabel som mulig er nødvendig.

Men man må sjekke tilstanden på kontaktene man kobler seg til. Skal du f.eks stå lenge på et sted og har mulighet ville jeg startet på ~10A og så etter en time sjekket om kontaktene er varme. Hvis schuko ikke er noe mer enn lett lunken hadde jeg problemfritt øket til 16A.

Sjekk også ladekartene for hva som finnes av kontakter dit du har planer om å kjøre, er det massevis av Type2 kontakter er det ikke sikkert at schuko er nødvendig.

Trekkoppbil

Jeg ville ikke tørre å dra på langtur med 10A evse. Om du kommer til en hurtiglader som ikke fungerer, så er du tapt.
10A holder til lading over natta, og til lading på en 8-timers arbeidsdag, men ikke til så mye annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA