Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av bruisepristine, søndag 26. juli 2015, klokken 18:45

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: Sele på mandag 22. juni 2015, klokken 08:03
Det spørs hva som menes med "høy" avgift. Har ingen tro på at vi snakker om flere hundre kroner for en passering.

Tja. Det er vel det som er / må vere heile poenget, når dei formulerar det som eit forbod, med moglegheit for å kjøpe dagspass ved særleg behov. Ein sats på 50,- passar slett ikkje overeins med ein slik formulering.

Det vil jo vere naturleg å samanlikne seg med tilsvarande system i andre byar. Då snakkar vi altså 150,- og oppover.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 22. juni 2015, klokken 08:51
Oslo har malt seg opp i et hjørne, da de som bare skal gjennom(forbi)  ikke ha noe alternativ, og ikke minst for værstingene: tungtransporten. London og Paris som skal/har innført høye avgifter/forbud for dieselbiler har alternative veier rundt.  For de som forbi Oslo vil det bety omveier, særlig de som skal nordover.

Neida, dette er kun snakk om indre bykjerne, evnt. ut til ring 2, så de vil fortsatt ha både ring 2 og ring 3 til å kjøre rundt. Men med tanke på at E18 går igjennom sentrum bør denne spesifikt være unntatt forbudet. Den går jo uansett i tunnel gjennom mesteparten av bykjernen. Alternativt må E18 flyttes ut til ring 3 og følge E6 ned til Vinterbro.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Håndtverkerbiler har vært nevnt ifb med dette. Disse går for en stor del på Diesel, med kjøring som oftest innenfor 10 mil pr dag. At ikke håndtverkere bestiller elbiler er vel et utslag av lik praksis i hele bransjen i kombinasjon med at utgiftene lempes over på kunde. Men hvis prisdifferansen mellom en fossil og en elektrisk håndtverkertjeneste blir signifikant nok, vil sikkert noen firma ta opp hansken og bruke konkurransefortrinnet på markedet.

Ta f.eks elektrikere på byggeplass, de kan sikkert lade gratis 'på jobben'
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Elbil fundamentalist

En ulempe er selvsagt at slike liten er rene butikkdødaren i sentrum. Altså enda mindre spennende butikker innenfor ring2 og "mer av det samme" i butikksentere rundt omkring som er 100% basert på bil til og fra. Skulle ønske det fantes en mellomting. F.eks oblater for dieselbiler. Da forsvinner det økonomiske motivet for å ha dieselbil da oblat og drivstoff besparelse går opp i opp. Omfatter også de som bor innenfor bomringen som ellers er uberørt av ev miljøprising i bomringen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Poenget er vel det store flertallet handler der det er bilvennlig.
I Norge dør handelen ut i byene med bilfiendtlig politikk.

I riktig gamle dager bodde folk i omegnen og kjørte til sentrum for å handle.
Nå bor folk i sentrum og kjører ut i omegnen for å handle.

I framtiden med bilforbud i sentrum, forslummes sentrum.
For kun de billøse fattige vil bo der.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 12:40
Nå bor folk i sentrum og kjører ut i omegnen for å handle.
De kjører også ut av sentrum til jobben.
E18 er typisk i så måte.
Der er rushtidstrafikken og køene om morgenen større ut av byen enn inn til.
Og om ettermiddagen større inn til enn ut av.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kodalse

Som innbygger i Trondheim føler jeg meg urettferdig behandlet.
Kan vi vennligst få eksosfri midtby her også?
Da slipper vi endatil alle disse fosilbilene som opptar parkeringsplassene i sentrum.
Forsvinner 90% av bilene vil både kø og parkering være et problem fra fortiden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sven erik

Sitat fra: kodalse på onsdag 24. juni 2015, klokken 13:58
Som innbygger i Trondheim føler jeg meg urettferdig behandlet.
Kan vi vennligst få eksosfri midtby her også?
Da slipper vi endatil alle disse fosilbilene som opptar parkeringsplassene i sentrum.
Forsvinner 90% av bilene vil både kø og parkering være et problem fra fortiden.

det blir ikke  så mye indre biler som du håper håper man de går heller over til elbil

kodalse

Sitat fra: sven erik på onsdag 24. juni 2015, klokken 16:05
Sitat fra: kodalse på onsdag 24. juni 2015, klokken 13:58
Som innbygger i Trondheim føler jeg meg urettferdig behandlet.
Kan vi vennligst få eksosfri midtby her også?
Da slipper vi endatil alle disse fosilbilene som opptar parkeringsplassene i sentrum.
Forsvinner 90% av bilene vil både kø og parkering være et problem fra fortiden.

det blir ikke  så mye indre biler som du håper håper man de går heller over til elbil

Kan jeg ikke få beholde mine illusjoner et kort øyeblikk da?  :o
Uansett om alle går over til elbil vil jeg si at hensikten er oppnådd.  8)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

GotMeTeslaMS

#25
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 12:40
Poenget er vel det store flertallet handler der det er bilvennlig.
I Norge dør handelen ut i byene med bilfiendtlig politikk.

I riktig gamle dager bodde folk i omegnen og kjørte til sentrum for å handle.
Nå bor folk i sentrum og kjører ut i omegnen for å handle.

I framtiden med bilforbud i sentrum, forslummes sentrum.
For kun de billøse fattige vil bo der.

Utfordringene med å finne parkering og ikke minst kostnadene med å kjøre til og parkere i  Oslo har økt jevnt og trutt så lenge jeg har levd. Allikevel, Oslo har bare blitt mer og mer attraktivt i folks øyne. Boligprisene galopperer og det bygges stadig nytt.

Dersom vi ser på hvilke områder av Oslo som er de mest attraktive/dyre for handel og uteliv så er det typisk de områdene som er minst tilgjengelig med bil. Karl Johan, Festningen, Aker Brygge, Grünerløkka osv. Livet og pulsen i Oslo har aldri vært på et høyere nivå. Den handelen som flytter ut av byen er typisk den som trenger store arealer. Det er pris pr kvadratmeter og ikke tilgjengelighet med bil som avgjør.

For å illustrere: Det er ikke noe problem å kjøpe møbler i Oslo sentrum. Store møbler er ofte bestillingsvare og kan hentes/kjøres ut fra lager hvor som helst. Dersom du tar en titt på møbelbutikkene i sentrum så er de ofte både små og dyre/eksklusive. Det skyldes først og fremst husleiekostnader og ikke kjøring/parkering i sentrum.
Det er en enorm forskjell på kvadratmeterpris bare fra Oslo sentrum og ut til Skøyen eller Alnabru. Det gjenspeiles både i sortement og størrelse på butikklokaler.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA