Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW i3 eller E-Golf

Startet av Cherz, torsdag 30. juli 2015, klokken 15:06

« forrige - neste »

Cherz

Heisann,

Fikk ordnet med 32A 3-fase 230V uttak i forbindelse med bygging av ny garasje, dedikert for lading av elbil. Tanken var å bestille Tesla, men det ble i stedet en e-golf som hentes denne uken  :D

Forstår begrensningen på AC laderen til e-golfen, maks 3.6kw. Har lest litt rundt og forstår det er begrensede alternativer for å lade en e-golf med 32A 3-fase 230V (industrikontakt, 4 poler). Slik jeg har forstått det så har jeg følgende muligheter:


  • Det finnes en rekke 16A 1-fase alternativer som f.eks Volvo sin ladekabel, men finnes det overganger til 16A 1-fase som er trygge og greie?
  • Eller bør jeg like greit kjøpe en 3 fase ladestasjon fra f.eks Elbilhjelpen (med overgang til blå industrikontakt)
  • Eller bør jeg vente på EVSelect sin 22 kW ladekabel med 3 fase lading (kan godt vente litt, dersom dette gjør det hele mer fremtidsikkert)

Noen tanker?
Bergen, Tesla Model S P882

jkirkebo

Sitat fra: Cherz på tirsdag 23. juni 2015, klokken 23:41
Heisann,

Fikk ordnet med 32A 3-fase 230V uttak i forbindelse med bygging av ny garasje, dedikert for lading av elbil. Tanken var å bestille Tesla, men det ble i stedet en e-golf som hentes denne uken  :D

Forstår begrensningen på AC laderen til e-golfen, maks 3.6kw. Har lest litt rundt og forstår det er begrensede alternativer for å lade en e-golf med 32A 3-fase 230V (industrikontakt, 4 poler). Slik jeg har forstått det så har jeg følgende muligheter:


  • Det finnes en rekke 16A 1-fase alternativer som f.eks Volvo sin ladekabel, men finnes det overganger til 16A 1-fase som er trygge og greie?
  • Eller bør jeg like greit kjøpe en 3 fase ladestasjon fra f.eks Elbilhjelpen (med overgang til blå industrikontakt)
  • Eller bør jeg vente på EVSelect sin 22 kW ladekabel med 3 fase lading (kan godt vente litt, dersom dette gjør det hele mer fremtidsikkert)

Noen tanker?

Du kan ikke bruke en 3-fase ladestasjon da 3-fase behøver 400V. Ditt beste alternativ er nok derfor en 1-fase 32A ladestasjon med kort tilførselskabel med 32A 4-pins støpsel. eGolfen vil bare hente ut maks 16A fra denne men da har du 32A tilgjengelig om du bytter til elbil med kraftigere lader på sikt.

Jeg selger slike for 4200,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Som nevnt er 32A 230V trefase "ubrukelig" til elbillading utover enfase 16-32A. Men med transformator (vanlig eller den kommende fra Zaptec) kan 32A 230V trefase gjøres om til 16A 400V trefase og det kan gi 11kW lading på f.eks Tesla, Zoe, Smart eller Mercedes i tillegg til enventellt nye kommende elbiler med støtte for trefaselading.

For lading av e-Golf sin del er det ikke vits i å gjøre mer enn å få montert enn 16A-32A 230V enfase laderegulator, f.eks den jkirkebo selger. Så kan man ta oppgraderingen til 11kW den dagen det behovet melder seg. Det er uansett lurt å ha nok med strøm tilgjengelig på ladeplass, men de allerfleste klarer seg med 10-16A 230V (2.2-3.6kW) på sin daglige lading. Det er først når jobbpendlingen tømmer batteriet og du trenger raskt påfyll til ettermiddagens aktiviteter at hurtiglere lading hjemme blir viktig.

Cherz

Takker for gode innspill! Greit å vite at det er muligheter for 11kW en gang i fremtiden...

@jkirkebo: Sender deg en PM

Bergen, Tesla Model S P882

bno

#4
Har også 32A 230 3 fase ut i eget sikringsskap i garasjen for samme formål + et par mindre krevende abonnenter. Har kun strukket trekkerør fra dette lokale sikringsskapet til tiltenkt plassering av ladereg. ca. 8 meter dit. @jkirkebo ("Ditt beste alternativ er nok derfor en 1-fase 32A ladestasjon med kort tilførselskabel med 32A 4-pins støpsel") a) Er 8 meter innenfor begrepet kort i denne forbindelse? Tanken min var å gå direkte med kabel inn i regulatoren som blir opphengt på betongvegg.

Planen har vært å kjøpe samme regulator og tiden er moden da jeg får opp min E-Golf neste uke.

b) Fint om du vennligst kunne sende meg en PM på fremgangsmåte for bestilling?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

Sitat fra: bno på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:03
Har også 32A 230 3 fase ut i eget sikringsskap i garasjen for samme formål + et par mindre krevende abonnenter. Har kun strukket trekkerør fra dette lokale sikringsskapet til tiltenkt plassering av ladereg. ca. 8 meter dit. @jkirkebo ("Ditt beste alternativ er nok derfor en 1-fase 32A ladestasjon med kort tilførselskabel med 32A 4-pins støpsel") a) Er 8 meter innenfor begrepet kort i denne forbindelse? Tanken min var å gå direkte med kabel inn i regulatoren som blir opphengt på betongvegg.

Standard kommer utgaven med tilførselskabel med en 50cm kabel, men du kan i prinsippet få den så lang du vil (for kr. 75,- ekstra pr. meter).

For andre spørsmål og evt. bestilling er det bare å sende mail til jkirkebo@gmail.com
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA