Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av frodef, tirsdag 03. november 2015, klokken 12:57

« forrige - neste »

frodef

Hei alle, jeg har "investert" i en bil i tvilsom tilstand, som jeg håper å få i noenlunde kjørbar stand. Det renner kjølevæske ut av bakre batterikasse, så jeg antar det er en eksplodert blokk eller fem der. Jeg har jekket opp bilen bak og forbereder å senke kassen, og tenkte jeg skulle spørre her om noen generelle råd.

Jeg ser for meg å senke kassen med en treplate og to jekker, slik at jeg kan kikke på og fikse individuelle blokker. Jeg har altså ikke et "jekkebord" med hjul, og håper å slippe å investere i en... Noen som har praktisk erfaring eller tips med dette?

Hullet i batteriboksen er vel ment å være der.. hvordan er det egentlig en eksplodert blokk forårsaker lekkasje i kjølingen, kjølevæseken går vel ikke inn i selve blokkene?

Hvis et antall blokker har eksplodert, er det et alternativ å bare la dem være der og fikse/tette kjølekretsen? (Og akseptere dårligere ytelse/rekkevidde..)

Takk for alle tips,
Frode

Elmo

Sitat fra: frodef på fredag 02. oktober 2015, klokken 16:58
Jeg ser for meg å senke kassen med en treplate og to jekker, slik at jeg kan kikke på og fikse individuelle blokker. Jeg har altså ikke et "jekkebord" med hjul, og håper å slippe å investere i en... Noen som har praktisk erfaring eller tips med dette?

Første gangen jeg tok ned 11'er kassen brukte jeg to jekker. Det er IKKE å anbefale. Det blir veldig vinglete og du risikerer å ødelegge ting. Jeg anbefaler på det sterkeste å læne eller investere i en motorsykkelløfter (feks denne på Biltema).

Sitat fra: frodef på fredag 02. oktober 2015, klokken 16:58
Hullet i batteriboksen er vel ment å være der.. hvordan er det egentlig en eksplodert blokk forårsaker lekkasje i kjølingen, kjølevæseken går vel ikke inn i selve blokkene?

Kjølevæsken ligger en en "kappe" utenpå selve batteriet med elektrolytten. Ved eksplosjon sprekker enten bare veggen rundt batteriet, så kjølevæsken renner inn i elektrolytten, eller så sprekker både batteriet og ytterveggen på kjølekappen så kjølevæsken renner ut.  Se gjerne mere info og bilder av batteriene her

Sitat fra: frodef på fredag 02. oktober 2015, klokken 16:58
Hvis et antall blokker har eksplodert, er det et alternativ å bare la dem være der og fikse/tette kjølekretsen? (Og akseptere dårligere ytelse/rekkevidde..)
Det er ikke mulig å tette kjølekretsen uten å bytte batteriene som er lekker.
Videre er batterier som lekker kjølevæske som regel helt døde. Hvis 3-4 batterier eller mere er gått så vil ikke bilen gå fordi spenningen ikke kommer over 100volt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

I uheldige tilfeller vil kjølevesken blande seg i luten på batteriene i samme fyllerekke. Da vil inntil 6 batteriblokker være ødelagte.

For hver av de 100 cellene som er defekte øker belastningen på de øvrige ved lading, og skaden eskaleres fort. Det er også fare for at defekte celler brenner og lager følgeskader på nærliggende batteriblokker.

Derfor dårlig økonomi å ikke reparere fortløpende.

Du har sikkert hørt om RoboMeter: http://www.elbilhjelpen.no/htm/robometer.html

Dette gir deg fortløpende og full oversikt over batteriets tilstand.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

frodef

Takk for tips. Bilen gikk jo, så da har jeg håp om at ikke alt for mange batteriblokker er ødelagt. Men vannet fosset ut ganske fort, så minst et er vel sikkert helt ødelagt.

Stemmer det at 11-kassen skal veie omkring 150 kg?

frodef

Jeg la en lang bjelke (drøyt 2 meter) under bilen, og festet en tversoverplanke (ca 1 meter) på enden for å stabilisere, og en tilsvarende planke under batteriet (og klosser oppå der igjen som beskrevet i manualen). Så kunne jeg jekke på bjelken og det ble noenlunde stabilt. Til alt overmål kunne jeg legge noen runde vedkubber under bjelken og rulle batteriet fram  8)

Ihvertfall, ting så bedre enn fryktet ut nedi der. Batteriet i midten var sprukket og målte 2.23 volt. Batteriet til høyre for dette målte 5.80 volt, og jeg så ingen sprekker på det (men jeg tok det ikke ut). Resten målte 6.2 volt og jeg antar disse er helt gode.

Noen råd for de to trøbbelbatteriene? Fins det noe som helst håp for hr. 2.23? Jeg antar det er håp for 5.80, men hva er anbefalt behandling?

Kan jeg teste at kjølekretsen er tett ved å koble til hageslangen og kjøre gjennom vann for å se etter lekkasje?

Er det problematisk (annet enn 5% ytelse) å bare ta ut det dårligste batteriet, kople forbi det og late som ingenting?

elektrolux

Sitat fra: frodef på lørdag 03. oktober 2015, klokken 17:34
Noen råd for de to trøbbelbatteriene? Fins det noe som helst håp for hr. 2.23? Jeg antar det er håp for 5.80, men hva er anbefalt behandling?

Begge er defekte. Der er håp for de andre 4, men sett en last over alle 4 og logg spenningen på hver blokk med last over tid. Stopp ved 5V / blokk.

Egnet last er en kveil med ledning, eller 2 stk 12V halogen pærer i serie for å tilpasse batterispenningen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

frodef

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. oktober 2015, klokken 17:48
Begge er defekte. Der er håp for de andre 4, men sett en last over alle 4 og logg spenningen på hver blokk med last over tid. Stopp ved 5V / blokk.

Dette er 11-boksen bak, så jeg antar du mener gjenværende 9 istedenfor 4? Last på 4 12V-pærer i serie? En "kveil", er poenget at det blir en spoleeffekt (isåfall hvor mange kveiler?), eller er poenget en såpass lang ledning at det blir resistiv last (hvor mange ohm omtrent?)

Et robometer hadde vært fint... så ikke noen pris der? Kan evt. montere selv?

elektrolux

RoboMeter kommer på like over 4000 kr.

Mener ren resistiv last. Glemte at det var 9 til blokker, så da får du spenning nok til å drive en kraftig ovn eller lignende
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#8
Sitat fra: frodef på lørdag 03. oktober 2015, klokken 18:07
Dette er 11-boksen bak, så jeg antar du mener gjenværende 9 istedenfor 4?
For å konstatere om andre batterier er skadet av eksplosjonen så holder det å teste resten av batteriene i samme vannfyllerekke. Det er to vannfyllerekker i 11'er kassa, på hhv 5 og 6 batterier (og veldig sjelden at eksplosjon påvirker batterier i den andre rekka). Altså bør det holde å teste 3 eller 4 stk.  Følg de S-aktige svarte slangene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA