Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler uten baklys, en trussel i trafikken?

Startet av Griffel, lørdag 01. august 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

Griffel

TU: http://www.tu.no/bygg/2015/06/25/her-far-alle-beboerne-tilgang-til-elbil

Nytt boligprosjekt i Askim:

"Ved å etablere et elbilkollektiv når nye boliger skal bygges, skal forhåpentligvis beboernes bilbruk reduseres.

Med et formål om at færrest mulig skal trenge bil, og at ingen skal måtte ha mer enn en bil per familie, planlegges det nå et nytt boligprosjekt i Askim.

Sammen med 177 leiligheter skal det nemlig bygges en egen elbilpark som alle beboere kan bruke når de måtte ønske det."

"Drives av solceller
For å gjøre løsningen så miljøvennlig som mulig, planlegges det 1200 kvadratmeter solcelle-anlegg, som skal drifte elbilkollektiv og andre fellesfunksjoner."

Så her må en vel lade på dagtid?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. juni 2015, klokken 16:50
Så her må en vel lade på dagtid?

De kan selge strømmen på dagtid og kjøpe tilbake om natten, eller så må det batterier med i prosjektet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Kollektivt eierskap passer kun et bittelite mindretall.
Det er derfor kommunistiske himmelriker ender opp som rene helveter.

Og at fornuftige borettslag setter bort trappevasken til kommersielle aktører
framfor å ta krangelen og jævelskapet som følger med skulk og venstrehåndsarbeid
når beboere skal ta jobben selv.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

Tjah,
Bilkollektiver finnes mange steder, og i alle fall her i Oslo funker de veldig bra. Vi brukte det før vi kjøpte elbilen, og var veldig fornøyd med alt, bortsett fra at det var et lite stykke å gå hjemmefra for å plukke opp en bil. Jeg antar at siden det her er borettslaget som står bak, så blir det også parkering der, og dermed er det problemet også løst.

Falsum

Vi planlegger å selge den gamle bensinbilen nå som vi har fått elbil, og melde oss inn i Bilkollektivet i Oslo (som vi var medlem av før vi kjøpte vår første bil for en 4-5 år siden). Da har vi løst tilgjengeligheten til bil med lengre rekkevidde for en sjelden tur til fjellet eller familiebesøk på Sørlandet.

Bilkollektivet i Oslo er en suksesshistorie med stadig mer profesjonell drift, antall oppstillingsplasser og tilgjengelige biler. Fungerer utmerket med online-bestilling, og alt av bilhold, service, bensin/diesel, forsikring er outsourcet og innbakt i døgn- eller timesprisen som blir fakturert etter faktisk bruk av bilene. Dette er et glimrende supplement for folk og familier med elbil som vegrer seg for å kvitte seg med fossilbilen og dermed sitter med grunnkostnader for å eie to biler (når den ene ofte plutselig brukes svært mye mindre).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA