Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mosquito magnet 12vdc conversion

Startet av Øyvind.h, søndag 19. juli 2015, klokken 08:10

« forrige - neste »

Daeedor

Det kommer en oppgradert modell nå til høsten (2016 modell...?) med det som sies å være  med 25 mil rekkevidde.
I praksis betyr det nok ca 4 mil lengre enn nåværende modell som blir annonsert med 20 mil , men som i virkeligheten går ca 13-14 mil..... (sommerstid). Det skal være samme chassis.


Jeg konkluderer derfor med at om dette stemmer , så vil den oppgraderte bilen gå 18-20 mil. Det høres bra ut !
Det skal visstnok være den samme leaf som selges idag , men med ca 4-5 kwh større batterikapasitet. Er det ny kjemi eller bare tar de ut mere av eksisterende pakke ? (formfaktor skal være den samme ? )

Sent neste år skal den helt nye Leaf komme , med helt nytt karosseri/chassis og 30 mil rekkevidde. Er det noen sammenhenger her tro... Spennende er det ihvertfall. :P

På tide å bytte inn nå eller neste år ?

emil

Det er ingen som vet, kun rykter. Men ryktene i USA skal være nytt batteri på 30kWh på toppmodellene (tilsvarende Acenta og Tekna) og 24kWh batteri (tilsvarende dagens) på billigste utgave.

Vil tippe på nye batteripakker med mer energi på samme volum og formfaktor som forhåpentligvis kan monteres i dagens Leaf også.

Thomas Parsli

Jeg tror det skjer lite før det året Tesla Model III faktisk blir lansert.
Frem til da sitter alle andre på gjerdet (mens de melker markedet) og avventer reel konkurranse.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

odahle

Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 12. juni 2015, klokken 10:24
Jeg tror det skjer lite før det året Tesla Model III faktisk blir lansert.
Frem til da sitter alle andre på gjerdet (mens de melker markedet) og avventer reel konkurranse.

Thomas

Er det ikke ganske reell og hard konkurranse mellom de andre merkene?

Eller mener du at Nissan og VW deler broderlig mellom de som kan ha japansk og de som må ha tysk, slik at det ikke er den helt store konkurransen? Muligens....


TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Daeedor

#5
Sitat fra: emil på fredag 12. juni 2015, klokken 10:17
Det er ingen som vet, kun rykter. Men ryktene i USA skal være nytt batteri på 30kWh på toppmodellene (tilsvarende Acenta og Tekna) og 24kWh batteri (tilsvarende dagens) på billigste utgave.

Vil tippe på nye batteripakker med mer energi på samme volum og formfaktor som forhåpentligvis kan monteres i dagens Leaf også.

At en oppgradert Leaf basert på eksisterende modell (med lengre rekkevidde) kommer nå i høst 2015 har jeg fra det jeg regner som sikre kilder , det er ikke rykter.( dette er en "2016" modell) Dog vil jeg ikke nevne navn eller sted her.
;)

2017 modellen som kommer i salg senhøstes 2016 vet vi lite om , det stemmer.
Resten av mitt innlegg er som jeg skriver ; antagelser - og - om du vil - rykter ja. Riktignok er blant annet rekkevidde på 30 mil kommet fra en Nissan representant , men det er fortsatt bare rykter.  8)

ironduke

Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.


emil

Står ingenting om batterikapasitet, og rekkeviddetallene er de samme som for 2015-modeller.

Trekkoppbil

SV veier 35 pund mer enn S
SL veier 49 pund mer enn SV

Man kan ikke se den helt store vektforskjellen her.

2013 EPA: 75 miles iflg wikipedia.
2015 EPA: 84 miles iflg wikipedia.
2016 EPA:  126 miles City, 101 miles Hwy. (Iflg Websida som er nevnt i tråden, og som ikke skiller mellom trims.)
Målemetodene kan variere fra år til år.

Kan det være mulig at også S kommer med 30kWt?

RuneW

Sitat fra: emil på torsdag 18. juni 2015, klokken 14:03
Står ingenting om batterikapasitet, og rekkeviddetallene er de samme som for 2015-modeller.

Det var vel det jeg kom fra til også. Jeg forstod ikke meningen med linken.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Daeedor

Sitat fra: RuneW på fredag 19. juni 2015, klokken 13:56
Sitat fra: emil på torsdag 18. juni 2015, klokken 14:03
Står ingenting om batterikapasitet, og rekkeviddetallene er de samme som for 2015-modeller.

Det var vel det jeg kom fra til også. Jeg forstod ikke meningen med linken.

Det som amerikanerne kaller en 2016 modell , kommer til Norge sent i 2015 , jeg har nå hørt november/desember.

Rekkevidde skal være ca 5 mil lengre enn dagens modell ("norsk" 2015 modell).
Den HELT NYE Leaf med nytt karosseri mv kommer såvidt vites nå (rykter) ikke i salg før på nyåret 2017.
Denne bilen vil ha vesentlig lengre rekkevidde enn 2016 modellen som kan fåes nå sent i høst , og vil såvidt vites gå over 30 mil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA