Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket lademønster er riktig med tanke på batteri og strømregning?

Startet av 9ko, mandag 10. august 2015, klokken 19:47

« forrige - neste »

9ko

Googla litt og ser at mange steder så oppgis det 20 kroner for å fullade en trilling ...
Finner det litt rart siden av de 16kvh så har man tilgjenelig 14,4 ...
Er det sånn at bilen slukker 20Kvh for å lade opp til 14,4 ?

TB

#1
Sitat fra: 9ko på tirsdag 07. juli 2015, klokken 12:57
Googla litt og ser at mange steder så oppgis det 20 kroner for å fullade en trilling ...
Finner det litt rart siden av de 16kvh så har man tilgjenelig 14,4 ...
Er det sånn at bilen slukker 20Kvh for å lade opp til 14,4 ?
Dette er nok ein forenkling, og ikkje bygd på nøyaktig måling. Etter eigen erfaring / måling viser at tapet i lade prosessen er lite. Lada t.d. igår frå 50 % til 100% der måler eg har montert viser 8 kWh. Dvs, frå 0 til 100% bør vere ca 16 kWh.

Normalt har du aldri 0% igjen ved start av lading, om du ikkje kjem trillende inn - eller blir slepa... Dvs, sei du har 10% igjen (rett før varsel om skilpadde) bør det gå ca 15 kWh. Med gjennomsitt pris på 0,85 kr pr kWh blir dette 12,75 kr for ein full lading i faktisk kostnad for straum.

Om det må bli lagt opp eigen kurs, fastmontert type 2 regulator, osv. vil dette vere investeringer som må utføres i forkant. Om desse skal bli betalt ned ved bruken av ladeplass vil det fort koste 20 kr pr. lading ved å fordele 20 000 kr over 5 år.

(Redigert: Retta skrivefeil)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Zanta på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:21
.... og nå som strømmen er ca 15 øre/kWh + nettleie er det enda lavere.

Det er sant, men ved å legge til nettleige og avgifter blir det fort 65 øre pr kWh sjølv no på sommaren.
15 kWh x 0,65 = 9,75 kr for ein lading.

Dermed kan ein grovt seie ein lading kostar mellom 10 - 15 kr?

Referanse: https://www.ssb.no/elkraftpris/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Tap fra vegg til batteri er i størrelsesorden ca 12% for Tesla som lader med 13A (målt av jkirkebo). Regner med det er noenlunde det samme for alle elbiler ved sakte lading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: TB på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Zanta på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:21
.... og nå som strømmen er ca 15 øre/kWh + nettleie er det enda lavere.

Det er sant, men ved å legge til nettleige og avgifter blir det fort 65 øre pr kWh sjølv no på sommaren.
15 kWh x 0,65 = 9,75 kr for ein lading.

Dermed kan ein grovt seie ein lading kostar mellom 10 - 15 kr?

Referanse: https://www.ssb.no/elkraftpris/

Det kommer an på hvordan nettleien her lagt opp. Her i Fredrikstad får jeg nå ny nettleietariff fra august som er basert på effektuttak og ikke energiuttak. Snittet av de 3 timene med høyest effektuttak ganget med 35 kroner sommerstid og 107,50 vinterstid blir nettleien. Om jeg i de 3 timene jeg har brukt mest energi har brukt hhv. 7kWh, 9kWh og 11kW blir snittet 9kWh og nettleien 35*9=315 kroner. Uavhengig av om jeg har brukt 100kWh eller 10.000kWh den måneden. Marginalkostnaden for å lade en elbil med 15kWh blir da under 5 kroner.

Spørs om ikke dette betyr at batteripakker plutselig blir _veldig_ gunstig å installere....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

9ko


9ko

#6
Hei !

Saken er at jeg kjøpte meg en C-Zero. Siden strøm er inkludert i husleie så toke huseier kontakt med NAF ang. ekstra strøm til el bil.
NAF toke da og regna ut ifra en Nissan Leaf dvs 15-20 kroner dagen for full lading.
Nå er det sånn at huseier med bakgrunn i dette krever av meg fullading av Nissan Leaf hver dag ...
Selfølgelig så velger hun denne 20nok dagen alternativet :-)
Dvs: 20nok x 30 dager = 600+150 i økt nettleie. Når det kommer til økt nettleie så er jeg enige her.
Men jeg tvinges til å betale for en Leaf mens jeg kjører bil med 40% mindre bateripakke.

SUNPWRD

I dag kjørte jeg bilen til alle prikkene var borte. Sjekka med CanIon appen og da var SOC 12,5%. I alle fall, nå satte jeg bilen til lading og koblet på kWh måleren, så i mårra tidlig vet jeg hvor mange kW timer å fullade "koster". Poster her utpå mårra dagen.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

Sitat fra: 9ko på onsdag 08. juli 2015, klokken 08:35
Hei !

Saken er at jeg kjøpte meg en C-Zero. Siden strøm er inkludert i husleie så toke huseier kontakt med NAF ang. ekstra strøm til el bil.
NAF toke da og regna ut ifra en Nissan Leaf dvs 15-20 kroner dagen for full lading.
Nå er det sånn at huseier med bakgrunn i dette krever av meg fullading av Nissan Leaf hver dag ...
Selfølgelig så velger hun denne 20nok dagen alternativet :-)
Dvs: 20nok x 30 dager = 600+150 i økt nettleie. Når det kommer til økt nettleie så er jeg enige her.
Men jeg tvinges til å betale for en Leaf mens jeg kjører bil med 40% mindre bateripakke.
Blir feil å rekne ut forbruket frå størrelsen på batteri. Blir som å rekne ut forbruk av bensin på grunnlag av bensintanken, uten å ta omsyn til bruken av bilen - det blir eit unøyaktig reknestykke.

Dvs, bør heller ta utgangspunkt i antall km du bruker bilen i løpet av året. Bruk t.d. 2 kWh pr mil, det er eit snitt som kan brukes. Tar omsyn til tap i ladeprosessen. Faktisk forbruk er mindre om sommaren, men kan vere litt meir om vinteren. (15 kWh / 2 = 7,5 mil.)

Dvs, om du bruker bilen 12 000 km pr år / 12 mnd = 1000 km pr mnd * 2 kWh pr mil. Med ein straumpris på 1 krone pr mnd (som er alt for mykje med dagens priser) blir dette 200 kr ekstra pr mnd.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Ok, så i går ladet jeg bilen fra tom til full sett på måleren i dashbordet. Med CaniOn appen hentet jeg ut mer nøyaktige tall. Jeg ladet fra 12,5% SoC til 34,5%, så måtte jeg i barnehagen og hente kidsa. Deretter ladet jeg fra 32% til 100%.

Sammenlagt blir dette lading fra 10-100%. Til dette medgitt 14,4kWh. Dette ble gjort på en gjennomsnittlig sommerdag, tipper gjennomsnittstemperaturen var ca 15 grader. Ladet på 8a med en 8/14 kladd.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

0 - 100% skulle da bli 14,4 / 90 × 100 = 16 kWh. Med 12% antatt tap i ladingen er tilgjengelig batterikapasitet 16 * 0,88 = ca 14 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Med et antatt effektivitet på 90,06% blir regnestykket   16 x 0,906 = 14,496kWh. Dette stemmer vel bedre med oppgitt kapasitet på 14,5 kWh. Basert på dette mener jeg at tapet i lading på trilling er mer underkant av 10% enn tidligere nevnt 12%.

De fleste ladere jeg har lest meg opp på har en effektivitet på 93-94% så synes 12% tap høres mye ut, selv om en regner med sirkulasjonspumpe etc..

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

erik e

Tråden var?  Skal vi si ca. 15 kr.-     Så mye om og men.   "Tap" er ikke 12% det er i underkant av 10% -   Da er det ca. 10%. Ikke gjør det så jævlig vanskelig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

SUNPWRD

Ca 15 kr og ca 10% tap er ok svar for meg, noen ganger er hvordan en kommer frem til svaret også viktig å få med - hvertfall for meg.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tjbrinkman

Sitat fra: 9ko på onsdag 08. juli 2015, klokken 08:35
Hei !

Saken er at jeg kjøpte meg en C-Zero. Siden strøm er inkludert i husleie så toke huseier kontakt med NAF ang. ekstra strøm til el bil.
NAF toke da og regna ut ifra en Nissan Leaf dvs 15-20 kroner dagen for full lading.
Nå er det sånn at huseier med bakgrunn i dette krever av meg fullading av Nissan Leaf hver dag ...
Selfølgelig så velger hun denne 20nok dagen alternativet :-)
Dvs: 20nok x 30 dager = 600+150 i økt nettleie. Når det kommer til økt nettleie så er jeg enige her.
Men jeg tvinges til å betale for en Leaf mens jeg kjører bil med 40% mindre bateripakke.

er det ikke mer rettferdig å ta følgende beregning?
( Antall km/år * kWh/km * 1kr/kWh ) / effektivitet * 1kr = total sum / år (tok 1 kr som eksempel)

for meg: ( 25.000km/år * 0,150kWh/km * 1kr ) / 0,85 = ca 4400 kr/år = ca. 370kr/mnd
Trac-Grabber : TowTruck in a bag
www.tracgrabber.no / www.brinkman.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA